00,00 kr#
48-4773

Tryckackumulator till din bil

Välj ditt fordon
Sök
Bil tryckackumulator

Premiumtillverkare av Tryckackumulator:

  • BOSCH tryckackumulator
  • FEBI BILSTEIN tryckackumulator
  • ATE tryckackumulator
  • MONROE tryckackumulator
  • TRW tryckackumulator
  • SWAG tryckackumulator
  • METZGER tryckackumulator
  • HELLA tryckackumulator
  • LEMFÖRDER tryckackumulator
  • MEAT & DORIA tryckackumulator
  • VEMO tryckackumulator
  • OPTIMAL tryckackumulator
  • MAGNETI MARELLI tryckackumulator
  • Magnum Technology tryckackumulator
  • TEXTAR tryckackumulator
  • CORTECO tryckackumulator
  • TRISCAN
  • MEYLE
  • SPIDAN
  • EIBACH

Tryckackumulator defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips

Bromsa med ny komfort Tryckackumulatorn är en komponent som används i moderna bromssystem hos tunga fordon. Komponent tillhör elektrohydrauliska bromssystem. De är mer utvecklade än vanliga bromssystem. Elektrohydrauliska bromsar ger dig enorm säkerhet och komfort. Ibland kallas de för SBC bromssystem och minskar bromssträckan upp till hela 22 % jämfört med vanliga hydrauliska bromssystem. Detta är möjligt tack vare det elektroniska stödet i bromssystemet. Den expanderar det vanliga bromssystemet med olika slags komponenter. SBC bromsar finner du därför bara i lyxiga sedaner och högkvalitativa sportbilar. Tryck när du än behöver det Tryckackumulatorn behåller maximalt bromstryck i bromssystemet. Det är en sluten tank som är fylld med ofarligt kväve. Om bromssystemet skulle börja fela på grund av elektronik så öppnas tankens ventil så en engångsnödbromsning kan ske. SBC bromssystemet är helt elektroniskt och fungerar med hjälp av sensorer vilket är mycket annorlunda jämfört med vanliga bromsar. En elektrohydraulisk broms “känns” däremot precis som ett vanligt hydrauliskt bromssystem. Men det uppfattade trycket vid bromspedalen är bara simulerat. Det har inget med den faktiska kraftöverföringen att göra. Vid vanlig drift så är detta inget problem som tur var. Om exempelvis ABS systemet aktiveras så känner du inte längre några skakande rörelser från framhjulen från bromspedalen. Fordon med ABS men utan SBC känner däremot, med förskräckelse, när ABS systemet aktiveras. SBC försäkrar dig däremot om en enhetlig och styrbar inbromsning även när ABS systemet aktiveras. Defekter med tryckackumulator Det är ovanligt att bromsens trycktank brukar bli defekt. Stenflisor kan orsaka repor som leder till rost vilket förstör tankens effektivitet. Om trycktanken skadas tillräckligt så kommer du att behöva byta ut den. Men detta är inget problem då enheten är lätt att komma åt och sitter bara fast till fordonet och bromssystemet med några få skruvar och tryckledningar. Tätningarna är den stora sårbarheten i trycktanken. Kväve väger lite och är en mycket livlig gas. När den rymmer ur en läcka så blir trycktanken helt värdelös i sin funktionalitet. Du kan skicka trycktanken till en expert för reparation men det är smartare och billigare att bara investera i en ny trycktank och byta ut den själv på egen hand tack vare de låga priserna. Priser under 200 EUR gör tryckackumulatorn mycket billig som reservdel som sagt var. Detta gäller däremot inte hela elektrohydrauliska bromssystemet som jämförelse. Var försiktig med att använda nödsystemet Ett komplex system som elektrohydrauliska bromssystemet fungerar bara med hjälp av ett komplex styrprogram. Den tar emot otaliga data från flera olika sensorer. Dessutom beräknar programmet åldern hos de olika komponenterna. Om programmet exempelvis beräknar att livslängden hos SBC tryckventilen är slut så kommer systemet att stanna hela fordonet med hjälp av en nödbroms. Samma gäller även själva tryckackumulatorn. För att göra saker och ting värre så är det en stor skillnad att laga ett SBC bromssystem än ett vanligt hydrauliskt bromssystem. Att försöka laga systemet på egen hand som amatöraktig hobbymekaniker rekommenderas inte alls på grund av allvarliga skador du kan drabbas av från det höga trycket som byggts upp och som finns kvar i SBC bromssystemet. Det är också många inställningar i programmet som måste justeras efter installationen. Dessutom behövs särskild utrustning som du i princip bara hittar i dedikerade verkstäder. Trycktank i lastbilar Till skillnad från bilar så har pneumatiska bromssystem används i många decennier i lastbilar. De utrustas med mycket stora trycktankar som förser bromsning med rätt mängd tryck. De har en kapacitet upp till 30 liter så därför finner du bara dessa stora behållare på lastbilar. De senaste åren så har trycktankarna tillverkats med aluminium som har gjort dem väldigt säkra och billiga att underhålla.

Toppsäljare: de mest populära produkter
Returledning, stötdämpare
Ny tryckackumulator Metalcaucho 02867
  • Längd[mm]: 350
  • Vikt [kg]: 0,073
  • Vikt [g]: 73
  • Skick:  Helt ny
02867 Metalcaucho tryckackumulator bil pris
Metalcaucho | 02867
137,75 kr
Skick:  Helt ny
Tryckackumulator, pneu...
Ny tryckackumulator FEBI BILSTEIN 22525
  • Tryck [bar]: 45
  • Innehåll [liter]: 0,45
  • Position: framaxel, Tvåsidig
  • OBS! Serviceinformation
  • Skick:  Helt ny
22525 FEBI BILSTEIN tryckackumulator bil pris
FEBI BILSTEIN | 22525
645,17 kr
Skick:  Helt ny
Tryckackumulator, pneu...
Ny tryckackumulator MAGNETI MARELLI 024000001010
024000001010 MAGNETI MARELLI tryckackumulator bil pris
MAGNETI MARELLI | 0240...
1 855,84 kr
Skick:  Helt ny
Tryckackumulator, pneu...
Ny tryckackumulator FEBI BILSTEIN 38291
  • Innehåll [liter]: 0,385
  • Position: Bakaxel vänster, Bakaxel höger
  • OBS! Serviceinformation
  • Skick:  Helt ny
38291 FEBI BILSTEIN tryckackumulator bil pris
FEBI BILSTEIN | 38291
1 035,65 kr
Skick:  Helt ny
Tryckackumulator, pneu...
Ny tryckackumulator FEBI BILSTEIN 22501
  • Innehåll [liter]: 0,4
  • Position: Bakaxel, Tvåsidig
  • OBS! Serviceinformation
  • Skick:  Helt ny
22501 FEBI BILSTEIN tryckackumulator bil pris
FEBI BILSTEIN | 22501
589,48 kr
Skick:  Helt ny
Tryckackumulator, pneu...
Ny tryckackumulator FEBI BILSTEIN 23790
  • Innehåll [liter]: 0,45
  • Position: framaxel
  • OBS! Serviceinformation
  • Skick:  Helt ny
23790 FEBI BILSTEIN tryckackumulator bil pris
FEBI BILSTEIN | 23790
748,04 kr
Skick:  Helt ny
Returledning, stötdämpare
Ny tryckackumulator QUINTON HAZELL EM2100K
  • Kompletteringsartikel / tilläggsinfo 2: med skal
  • Skick:  Helt ny
EM2100K QUINTON HAZELL tryckackumulator bil pris
QUINTON HAZELL | EM2100K
181,94 kr
Skick:  Helt ny
Tryckackumulator, pneu...
Ny tryckackumulator CORTECO 21653060
  • Position: Bakaxel
  • Vikt [kg]: 1,34
  • Höjd: 155
  • Innehåll [liter]: 0,5
  • Diameter: 102
  • Skick:  Helt ny
21653060 CORTECO tryckackumulator bil pris
CORTECO | 21653060
1 275,27 kr
Skick:  Helt ny
Tryckackumulator, pneu...
Ny tryckackumulator CORTECO 80001406
  • Position: framaxel, Bakaxel
  • Tryck [bar]: 200
  • Höjd: 138,5
  • Innehåll [liter]: 0,7
  • Diameter: 118,5
  • Skick:  Helt ny
80001406 CORTECO tryckackumulator bil pris
CORTECO | 80001406
2 148,06 kr
Skick:  Helt ny
Tryckackumulator, pneu...
Ny tryckackumulator FEBI BILSTEIN 03277
  • Tryck [bar]: 23
  • Tjocklek: 139, 166
  • Innehåll [liter]: 0,5
  • Position: Bak
  • Fordonsutrustning: för fordon med nivåreglering
  • OBS! Serviceinformation
  • Diameter: 105
  • Innergängmått: M10 x 1, M16 x 1,5
  • Skick:  Helt ny
03277 FEBI BILSTEIN tryckackumulator bil pris
FEBI BILSTEIN | 03277
1 399,89 kr
Skick:  Helt ny
Tryckackumulator, pneu...
Ny tryckackumulator CORTECO 21653072
  • Vikt [kg]: 1,6
  • Höjd: 166
  • Innehåll [liter]: 0,5
  • Diameter: 103
  • Skick:  Helt ny
21653072 CORTECO tryckackumulator bil pris
CORTECO | 21653072
1 143,19 kr
Skick:  Helt ny
Tryckackumulator, pneu...
Ny tryckackumulator FEBI BILSTEIN 38290
  • Tryck [bar]: 52
  • Innehåll [liter]: 0,385
  • Position: framaxel vänster, framaxel höger
  • OBS! Serviceinformation
  • Yttergängmått: M36 x 1,5
  • Skick:  Helt ny
38290 FEBI BILSTEIN tryckackumulator bil pris
FEBI BILSTEIN | 38290
1 041,19 kr
Skick:  Helt ny