Bromsljuskontakt till din bil

Bromsljuskontakt till topp biltillverkarna
- Bromsljuskontakt VOLVO V70
- Bromsljuskontakt VW GOLF
- Bromsljuskontakt BMW 3-serie
- VW PASSAT
- Bromsljuskontakt BMW 5-serie
- Bromsljuskontakt AUDI A4
- Bromsljuskontakt AUDI A6
- MERCEDES-BENZ E-klass
- Bromsljuskontakt VW CADDY
- Bromsljuskontakt VOLVO V50
- Bromsljuskontakt VOLVO V60
- SAAB 9-3
- Bromsljuskontakt MERCEDES-BENZ C-klass
- Bromsljuskontakt SKODA OCTAVIA
- Bromsljuskontakt FORD FOCUS
- VOLVO XC60
- Bromsljuskontakt KIA CEE'D
- Bromsljuskontakt VW TRANSPORTER
- Bromsljuskontakt VOLVO XC70
- FIAT DUCATO
Bromsljuskontakt defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips
Dold men livsviktig: bromsljuskontakten
Bromsljuskontakten är en tekniskt simpel del som däremot är mycket viktig. Den måste fungera pålitligt vid alla situationer för att de bakre bromsljusen skall fungera, åtminstone när det verkligen gäller. Även om de här delarna håller längre än själva bilen så brukar du ändå behöva kontrollera dem regelbundet. I denna artikel får du lära dig allt du behöver känna till om bromsljuskontakten.
Den viktigaste ljussignalen i bilen
För att veta om bilen framför dig saktar ned eller inte så är det viktigt att bromsljuskontakterna fungerar som de ska. Det är svårt att se på grund av perspektivet genom vindrutan om föraren framför dig har saktat ned eller inte. Detta är anledningen till varför bromsljuset uppfanns. De är så pass viktiga att det är lag på att ha minst två fungerande bromsljus på sitt fordon. Att köra med trasigt bromsljus leder till böter och i värsta fall indraget körkort. Eftersom bromsljusens glödlampor har bytts ut mot moderna LED-lampor med tiden så har bromsljusens pålitlighet samtidigt ökat rejält. Om bromsljuset inte fungerar så ska du byta lampan och välja moderna alternativ när du väl håller på. De är mer pålitliga, hållbara och svarar snabbare vid aktivering.
Där sitter bromsljuskontakten
Bromsljuskontakten aktiveras automatiskt när du trycker ned bromsen. Istället för att vara en tryckbrytare så är det en dragbrytare. Detta förhindrar brytaren från att fastna och täppas igen med smuts som då får ljuset att brinna upp genom att vara påslaget hela tiden. I alla bilar så sitter den nära bromspedalen. Den är alltid ansluten till pedalen med en fjäder eller en liten vajer. Följ kopplingen så hittar du till slut bromsljuskontakten. I de flesta bilar så är den anslutet till en hållare med en bult som håller den fäst till bilens karosseri.
Så byter du bromsljuskontakten
Att köra baklänges mot en vägg eller garagedörr och kontrollera bromsljusen genom att trycka ned bromsen är något som bör ingå i dina vardagliga rutiner. Reflektionerna på väggen visar dig om bromsljusen fungerar som de ska och detta visar dig att säkerhetsenheten fungerar som den ska. Om bara ett av bromsljusen lyser upp så är det andra ljuset defekt och skall då bytas ut omedelbart.
Om båda ljusen felar fast de annars har fungerat relativt bra så tyder detta på något fel mellan pedalerna och ljusen.
Tänk och agera systematiskt
Att ta bort ett bromsljus är inte svårt, men du brukar behöva arbeta vid fotutrymmet då. Detta kan göra det svårare att ta reda på var felet ligger. Vanligen är det att en av lamporna har brunnit upp eller gått sönder på annat vis. Det är osannolikt att båda ljusen skulle ha gått sönder samtidigt. När du har kunnat utesluta detta så ska du kontrollera bromsljusets säkring. Om problemet inte löser sig efter att du har bytt säkringen så finns det en orsak varför säkringen gick. Vanligen ligger felet i att det uppstår för hög spänning i bromsljuskontakten.
Byta eller laga?
En bromsljuskontakt är en simpel brytare med en returfjäder. Inbromsningen stänger en kontakt som sedan öppnas igen när du släpper på bromsen så att bromsljusen slutar lysa. Följande defekter kan inträffa:
- Bromsljuskontaktens fästelement lossnar
- Anslutningskabeln eller fjädern har sträckts ut eller gått sönder
- Kablarnas kontakter har korroderat eller blivit glappa
- Kontakten har korroderat invändigt
- Styrhylsan har gått sönder
Bromsljuskontakterna är simpla delar som kan plockas isär och rengöras vid behov. Oavsett vilket så rekommenderas det ändå inte att du försöker laga de här viktiga bildelarna. Reservdelarna är så billiga att det är inte värt att försöka meka med de gamla delarna. De billigaste modellerna kostar runt 5 EUR. I vissa fall så kan en bromsljuskontakt från ett visst märke kosta strax över 19 EUR. Kom ihåg att du får vad du betalar för: så om du väljer ett billigare alternativ så riskerar du en försämrad körsäkerhet ute i trafiken på grund av att du valt en reservdel som är ett mindre pålitligt alternativ.
Om bromsljusen fortfarande inte fungerar efter att du har bytt kontakten så beror det troligen på en brusten kabel. Detta kontrollerar du med hjälp av systematisk sökning vars reparation sedan kan åtgärdas med enkelhet i de flesta fallen.