Bromsokshållare till din bil

Hållare bromsok till topp biltillverkarna
- Bromsokshållare VOLVO V70
- Bromsokshållare VW GOLF
- Hållare bromsok BMW 3-serie
- VW PASSAT
- Bromsokshållare BMW 5-serie
- Bromsokshållare AUDI A4
- Hållare bromsok AUDI A6
- MERCEDES-BENZ E-klass
- Bromsokshållare VW CADDY
- Bromsokshållare VOLVO V50
- Hållare bromsok VOLVO V60
- SAAB 9-3
- Bromsokshållare MERCEDES-BENZ C-klass
- Bromsokshållare SKODA OCTAVIA
- Hållare bromsok FORD FOCUS
- VOLVO XC60
- Bromsokshållare KIA CEE'D
- Bromsokshållare VW TRANSPORTER
- Hållare bromsok VOLVO XC70
- FIAT DUCATO
Bromsokshållare defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips
Kontrollera krafterna säkert med bromsokshållaren
Bromsokshållaren är en del av skivbromsen som har en mycket viktig funktion. Hållaren håller fast bromsoket. Bromsoken i sig har bromsbelägg. När du använder bromsen så trycker bromsbeläggen med stor kraft mot den roterande bromsskivan som i sin tur är tillverkad av massivt stål. Inbromsningen orsakar enorma krafter och därför måste bromsoket sitta säkert fast för att kunna absorbera dessa krafter.
Vilka krafter påverkar bromsokshållaren?
För det första så brukar bromsbeläggen skapa en proportionell motkraft när de trycker mot bromsskivan. Under normala fall när du trycker ned bromsen helt och hållet så kan du nå bromstryck på upp till hela 150 bar. Vid nödbromsning med hjälp av bromsassistenten så kan bromstrycket stiga ända upp till 400 bar. För att inte gå sönder i flera olika bitar så måste bromsokshållaren vara mycket stark för att den skall klara av dessa otroliga linjära krafter som den utsätts för när bromsarna används.
Inbromsning sker dock inte bara när fordonet står stilla utan även under körning. Ju snabbare en bromsskiva roterar ju starkare blir de skjuvande krafterna vid inbromsningen. Friktionen inträffar inte bara vertikalt utan även parallellt på bromsskivan och bromsbeläggen. Denna parallella friktion förvandlas till en vinklad vektorkraft tillsammans med trycket som fortsätter att ändra riktning och kraft. De här höga, vinklade och förändrade krafterna kräver oslagbar kvalité och stabilitet i den komponent som används.
Så är bromsokshållaren byggd
En bromsokshållare är en otroligt tunn monolitisk del tillverkad med galvaniserat gjutet stål. Den är tillverkad för att passa just det fordonet fråga. Den består av ett lås med en bult som fäster fast den till hjulnavet och bromsbeläggshållaren. Vanligen är bromsokshållaren mycket hållbar och håller hela bilens livslängd. Du bör dock se till att rengöra och kontrollera den regelbundet, varje gång du byter bromsbeläggen förslagsvis.
Bromsokshållarens livslängd
Trots att bromsokshållaren är en mycket tålig bildel som har en lång livslängd så är det ändå svårt att kontrollera om den är kvalitativ eller inte. Detta beror helt och hållet på tillverkningsmaterialen och dess tillverkningsmetod. Bara gjutna och pressgjutna delar tillåts som har behandlats med rätt mängd av legerade komponenter som har pressats och avgradats professionellt. Djupa graderingar på bromsokshållaren visar på att tillverkaren inte har kontrollerat dess kvalité tillräckligt.
Så tillverkas bromsokshållarna
Bromsokshållarna är mycket viktiga tekniska bildelar, de genomgår därför utomordentliga kvalitetskontroller under tillverkningsprocessen. Många biltillverkare kontrollerar dessa till 100%, särskilt om de skall användas i bilar med extra många hästkrafter. Kontrollerna genomförs med hjälp av ultraljud och röntgenstrålning för att hitta hål eller främmande element i gjutningen. Det är otroligt viktigt att alla upptäckta grader och liknande tillverkningsfel upptäcks i god tid innan de lämnar fabriken. Om bromsokshållare med grader eller liknande används så kommer den att nöta ut bromssystemet mycket snabbt.
Defekter med bromsokshållaren
Bromsokshållarna blir defekta efter flera års användning. Den vanligaste defekten är att den brister. När detta inträffar så måste du byta ut delen omedelbart utan några som helst fördröjningar. Bromsokshållaren kan varken svetsas eller limmas fast. Du måste därför byta ut komponenten för att återställa fullständig säkerhet av fordonet. Bytet av bromsokshållaren är inte svårt. Den säkras fast med hjälp av två bultar. Bultarna ska bytas och dras åt med rätt åtdragningsmoment. Den informationen kan du kontrollera med hjälp av den reparationsmanual som följer med bilen.
Inte alltför dyr
Bromsokshållarna är rent tekniskt mycket simpla delar. Därför är de relativt billiga. Även märkesprodukter från exempelvis TRW kostar sällan mer än 60 EUR. Priset på den nya delen beror däremot mycket på vad du har för slags bil. Ju större motorkapacitet och ju tyngre bil, ju intensivare krafter som kommer att påverka bromsokshållaren. Därför ska du välja en som klarar av motsvarande krafter. Att använda sig av begagnade delar är strikt förbjudet av uppenbara skäl. Lek aldrig med din säkerhet ute på vägarna, välj alltid märkeskvalitativa varor istället.