När motorn stannar och hostar är tändstiften det första du bör kontrollera. Denna vanligt förekommande slitdel, som enkelt kan lokaliseras i motorn, orsakar ofta dessa symtom i slutet av sin livslängd. Det är inte alltid nödvändigt att byta ut dem. Ibland räcker det att göra rent dem. I denna manual går vi igenom hur du gör detta samt hur du känner igen ”utbrända” tändstift.
Tändstiftens uppgift i bilen
I motsats till dieselmotorer är temperaturen inne i bensinmotorer inte tillräcklig för att antända luft- och bränsleblandningen. I detta fall talar vi om elektrisk antändning. Tändstiftet ansvarar för denna typ av tändning. Ett, ibland två, tändstift är tillgängligt per cylinder. De avger en liten tändningsgnista i rätt ögonblick, vilket orsakar en explosion och slutligen driver motorn. Moderna tändstift genererar flera tusen gnistor i minuten.
Ett sliten tändstift orsakar typiska symtom såsom feltändning, vilket leder till oregelbunden motorgång och att cylindern går sönder helt. Detta orsakar i sin tur kraftiga ryckningar. Tillverkare specificerar vanligtvis hur långa körsträckor deras tändstift kan användas. Trots det finns det inget definitivt utbytesintervall. För att kunna avgöra huruvida ett tändstift nått slutet av sin livslängd måste du börja med att ta bort det. Om du ser svarta rester på elektroden eller om mellanrummet mellan elektroderna är för litet måste tändstiftet bytas ut. Med en speciell avkänningsmätare kan avståndet mellan elektroder bestämmas mycket exakt, upp till tiondels millimeter. Om missfärgningen kan beskrivas som ljus, mörkbrun eller något däremellan behöver komponenten inte bytas ut. I detta fall räcker det att rengöra och justera tändstiftet.
Rengöring och justering av tändstift
Sotiga, bruna avlagringar och ett för stort mellanrum mellan elektroderna kan leda till symtom som tyder på att tändstiftet är defekt.
I detta fall är det dock inte nödvändigt att byta ut det. Istället måste tändstiften rengöras ordentligt samt justeras. Såhär gör du:
Steg 1: Ta bort samtliga tändstift och markera korresponderande cylinder. |
Steg 2: Använd en stålborste i mässing för att rengöra tändstiftet från överflödigt sot och smuts. Torka bort kvarvarande smuts från höljet med en fuktig trasa om det behövs. |
Steg 3: Kontrollera elektrodens mellanrum med en avkänningsmätare genom att sätta in dess platta sida. Om mellanrummet är bredare än sedvanliga 0,6 mm (kontrollera tillverkarens uppgifter!) justerar du metallmasseelektroden genom att knacka tändstiftet försiktigt mot motorblocket. När den justerats återinstallerar du tändstiftet efter att ha rengjort gängan med stålborsten. Nedan kan du läsa om hur du gör det. |
Steg 4: Vid temperaturer på 400 °C eller högre kan tändstiftet bränna bort rester för egen maskin. När du kör kortare sträckor kan denna temperatur inte uppnås och därför är det en god idé att köra minst 30 minuter på motorvägen efter att du rengjort och justerat stiften. Genom att göra detta kan du även identifiera eventuella installationsfel samtidigt. |
Vilken tändstift är det rätta?
Alla tändstiftets komponenter bör matcha. Här ingår dess material, skruvgängans vinkel, dess längd, bredd och egenskaper, såsom dess värmebeständighet eller antändningshastighet. Bilens manual innehåller ofta en lista över rekommenderade tändstift. Alternativt kan återförsäljaren ha ett index över tändstift och korresponderande uppgifter. På internet kan du hitta matchande produkter med hjälp av bilens specifikationen eller dess modellnummer.
Generellt gäller följande:
– Kromlegeringar med järn-nickel är billigast, men har den kortaste livslängden. Om du är på jakt efter tändstift med lång livslängd bör du välja silver, platina eller iridium. Med tanke på deras pris är dessa särskilt väl lämpade för människor som kör mycket. |
– Tändstift med flera masselektroder är bra eftersom strömmen kan omdirigeras om en av elektroderna blockeras av avlagringar. Tändstiftet kommer inte att gå sönder på länge. Det har en lång livslängd och är, naturligtvis, prissatt med detta i åtanke. |
– Om din motor går på gas (LPG, CNG) behöver du tändstift som passar denna. Kontrollera biltillverkarens uppgifter eller konsultera internet på webbplatserna AA, MOT eller DEKRA. |
Att byta ut tändstift: steg för steg
Du kommer att behöva följande verktyg:
– bilens manual – en beslagslåda/hylsnyckel – eller en tändstiftsnyckel – eller en momentnyckel med en tändstiftshylsa – (eventuellt) en skruvmejsel – en trasa |
Observera: Tändstiften bör enbart bytas ut eller inspekteras när motorn är kall för att minimera risken för brännskador.
Steg 0: Öppna motorhuven och lokalisera tändstiften i motorn. I manualen hittar du information om var de sitter. Om de skyddas av ett lock eller liknande tar du bort det och lägger det åt sidan. Avlägsna tändstiftets terminal och notera vilken cylinder som hör ihop med den.
Steg 1: Lossa de gamla tändstiften med hjälp av en tändstiftshylsa, en tändstiftsnyckel eller -låda eller en hylsnyckel (vanligtvis ska nyckelbredden ligga på 20,8) och skruva sedan loss dem för hand. Begagnade tändstift hör inte hemma bland hushållssoporna och måste kasseras på bilskroten eller din lokala återvinningscentral. Torka bort den värsta smutsen från gängans hål.
Steg 2: Skruva i varje nytt stift i motsvarande gängas hål för hand. Det enda du behöver göra är att sätta in det och skruva löst.
Steg 3: Placera momentnyckeln med hjälp av tändstiftshylsan på det av tillverkaren angivna vridmomentet och dra åt bulten tills den “glider”. Alternativt kan du arbeta efter följande tumregel:
– Om tändstiftet har en packning bör du dra åt det 90° till efter att du skruvat på muttern manuellt.
– Om det är ett koniskt tändstift utan någon packning drar du åt muttern 15˚ till efter att du skruvat åt den manuellt.
Steg 4: Sätt in tändstiftets terminal.
Steg 5: Nu kan locket sättas tillbaka, om det fanns ett sådant.
Steg 6: Lämna motorhuven öppen, sätt dig i bilen och starta motorn. Tryck ned gaspedalen ett par gånger och observera reaktionen. Om motorn går smidigt, utan att stanna eller börja hosta, har du lyckats väl med bytet.
Vanliga misstag och felsökning
Med de rätta verktygen brukar gör-det-själv-ingrepp i allmänhet inte innebära några problem. Om du inte skulle ha tillgång till alla de rätta verktygen bör du se till att följa tumreglerna. Men kom ihåg att denna lösning inte är optimal. Potentiella problem uppstår redan under den första åkturen. Det är därför det är viktigt att alltid testköra efter bytet. Följande problem kan uppstå:
– Skramlande ljud i motorn: Detta är ett tecken på att något inte blivit korrekt installerat. Detta kan till exempel vara tändstiftets lock. Kontrollera att dessa delar installerats korrekt. Om det behövs installerar du om dem. |
– Felmeddelande – Motor: Moderna bilar övervakas ständigt av fordonsdatorn och ett tändstiftsbyte kan orsaka ett felmeddelande. I normala fall kommer det att återställas så snart datorn upptäcker att allt är i sin ordning. I sällsynta fall måste felmeddelandet tas bort av en verkstadsanställd. |
– Hostning, cylinderfel: Dessa symtom tyder på att tändstiftet installerats på ett felaktigt sätt eller att tändstiftets terminal satts in fel. Skruvgängan kan ibland glappa, vilket får terminalen att röra sig ett par millimeter. Så snart motorn svalnat helt kan du kontrollera om tändstiften installerats korrekt och sätta in kabeln igen. Om tändstiften börjat lossna kan en defekt skruvgänga vara orsaken. Om så är fallet måste du kontakta tillverkaren och göra en reklamation. |
– Dålig prestanda: För att kunna prestera optimalt måste tidpunkten för tändningens gnista vara exakt inställd på motorn. Efter att ett tändstift bytts ut blir många moderna bilar förvirrade och måste ”lära sig” denna process på nytt. Det kan ta ett tag. Om problemet inte försvinner efter ett par kilometer måste datorn återställas av verkstadsanställda. |
Foto: TeplouhovJurij, stella_photo, GreenLeaf Designs, sima, Anatoly Tiplyashin, Dmitri Ma, Menzhynskyi, wavebreakmedia, Anupong Nantha / shutterstock.com