Som bilägare är du benägen att veta allt om oljebyte, men detta gäller generellt enbart byte av motorolja. Ett fordon innehåller andra vätskor också och deras byte bör inte försummas. Till skillnad från växellådsolja och oljan i differentialväxeln så håller inte servooljan för evigt. I denna text visar vi hur du byter oljan för bromsen och servostyrningen.
Servostyrningens komponenter och funktioner

Den servoassisterade styrningen är en modul som gör att ratten kan snurras med betydligt mindre kraft. Från början var detta styrsystem enbart utvecklat för lastbilar men är nu standard även i personbilar. Servoassisterad styrning innefattar
- En hydraulisk cylinder
- En hydraulisk pump
- Slangar
- En expansionstank
Generellt drivs den hydrauliska pumpen av en rem. Den varvande rörelsen bygger upp tryck som möjliggör servosystemets funktion. Den hydrauliska cylindern är fäst direkt på styrracket. Så snart som ratten svängs i en särskild riktning stöttar cylindern den styrande rörelsen i den riktningen.
Trycket är tillräckligt för att göra styrningen lättare, men inte tillräckligt för att orsaka oberoende rörelse. Överföringen av tryck möjliggörs med hjälp av servoolja. Så länge som den är färsk och ren funkar den korrekt.
När servoolja måste bytas ut

Färsk servoolja har en hallonröd färg. Gammal olja blir grumligt brun av nedslipning och effekter orsakade av värme från motorn eller intrång av partiklar. Trots detta finns det praktiskt taget ingen biltillverkare som utfärdar riktlinjer för en bestämd intervall efter vilken servoolja måste bytas. Som tumregel bör servooljan kontrolleras efter ungefär 80,000 – 100,000 km av körning.

För gammal servoolja gör så att ljud blir högre. Ratten kan börja röra sig för lätt, alternativt bli tyngre att hantera.
Färsk servoolja skonar alla servokomponenter och förlänger dess livslängd.
Byte av servoolja är inte specifikt ordinerat eller nödvändigt och därför har inga standardiserade komponenter eller procedurer utvecklats av biltillverkare. I kontrast till de lättåtkomliga oljedräneringspluggarna och oljefilter för motoroljebyte så är byte av servoolja lite mer komplicerat.

Ett lämpligt ögonblick för byte är i samband med byte av kamremmen. Dess underhållsintervaller har blivit betydligt längre. Mer än 100,000 km är nu standard för dessa förbrukningsvaror i normala bilar. Byte av kamremmen kan kombineras med inspektion eller utbyte av servoolja. Driften av servopumpen kan också kontrolleras. Så länge som den drivs mjukt och tyst är den fortfarande i gott skick.

Steg-för-steg-byte av servoolja
För byte av servoolja krävs följande verktyg och utrustning:
- Billyft
- Hjulkil
- Axelstöd
- Vakuumpump
- Skål
- Ny expansionstank
- Färsk och lämplig servoolja
- En assistent
VIKTIGT: för att förhindra skador på servopumpen vid oljebyte bör den aldrig tillåtas att köras torr. |
1. Stötta upp bilen

Bilen bör stöttas upp på så sätt att framhjulen kan vridas fritt. Detta är väldigt viktigt för att ventilera servosystemet. Först så lyfts bilen med en billyft och sen positioneras den på lämpliga axelstöd.
VIKTIGT: använd bara professionella axelstöd. Alla andra lösningar såsom trä eller stenblock, eller en simpel hydraulisk ställning är väldigt farliga. |
Bilen bör alltid vila på de tillhandahållna stöden. En felaktigt positionerad ställning kan vrida karossen.
Efter att fordonets front är upplyft säkras bakhjulen med kilar.
2. Avlägsning av gammal servoolja

För att komma åt expansionstanken kan det vara nödvändigt att avlägsna vissa komponenter. I vilket fall som helst bör skålen placeras i närheten av expansionstanken för att undvika ett onödigt långt flöde och förorening av motorutrymmet. Passande skålar är spolarvätskebehållare som är skurna på mitten eller gamla köksskålar.
Servooljan är direkt extraherad från expansionstanken med en vakuumpump och överförd till skålen. En lämplig skål kostar ungefär 250 kr och måste vara passande för olja och bränsle.
3. Avlägsning av rester

Vakuumpumpen avlägsnar inte all servoolja. Därför måste lite färsk olja “offras” för att till fullo rengöra systemet från gammal olja. Nu är assistans från en andra person nödvändig.
Först ska expansionstanken avlägsnas för att du ska kunna komma åt slangarna. Intagsslangen dras ut från expansionstanken och placeras i skålen. Slangen kan urskiljas på dess stora diameter.
Försegla nu intaget med tejp eller annat material och häll i lite färsk hydraulisk olja i tanken. Din medhjälpare bör starta motorn och vrida ratten helt, alternerande till höger och vänster.
Färsk hydraulisk olja måste adderas konstant för att förhindra att servopumpen torkar ut. Så fort den hallonröda, färska oljan börjar rinna ner i skålen ska motorn stängas av.
Nu är det hydrauliska servosystemet spolat eller “avluftat”.
4. Byta ut expansionstanken
Expansionstankens integrerade filter kan inte avlägsnas. Underhåll av ett hydrauliskt servostyrningssystem involverar alltid byte av expansionstanken.
TIPS: Klipp av expansionstankens tillförsels- och dräneringsslangar vid deras fästen och använd nya slangklämmor. |

Slangar tenderar att förlora spänning i de slaka områdena och därmed börja läcka. Koppla samman den nya expansionstanken med förkortade slangar. Slangarna och fästena har individuella diametrar som utesluter risken för oavsiktligt utbyte. Beroende på bilmodellen kostar en ny expansionstank mellan 5 – 10 Euro; dessa ytterligare utgifter för oljebyte är inte överflödiga.
Om slangarna är porösa måste även de bytas ut. Porösa eller spruckna slangar tenderar att läcka, vilket kan leda till farliga körförhållanden.
TIPS: leta efter bitmärken från gnagare på slangen. Dessa djur kan identifieras på bitmärken som är motsatta varandra. Om en gnagare har byggt bo i motorn krävs omedelbart agerande: genomgående rengöring av motorn och installering av ultraljus är hållbart effektiva. |
5. Addera servoolja

Tillslut ska färsk servoolja adderas. Din assistent startar motorn igen och vrider ratten till höger och vänster upprepade gånger för att ventilera det hydrauliska systemet. Så snart som oljan hålls kvar i expansionstanken ska ytterligare olja sluta adderas. Det avskruvade locket sätts nu på expansionstanken och lyfts upp igen. Oljenivån visas på den integrerade oljestickan. Den ska indikera att tanken är full till max. Det hydrauliska systemet ska dock inte vara för fullt. Om det högsta märket överskrids bör lite olja avlägsnas med vakuumpumpen tills den optimala nivån är uppnådd.
TIPS: Se till att använd lämplig olja som passar bilen. Registreringsintyget eller bilens instruktionsmaterial tillhandahåller information om detta. Felaktig servoolja kan påverka slangens insida och orsaka allvarlig skada. Köp alltid mängden som krävs för en påfyllnad. |
Stora och billiga mängdköp lönar sig inte alltid på grund av de långa intervallerna mellan oljebyte. Servoolja kostar 100 – 500 kr per liter.
Effekterna av gammal servoolja

Förorenad olja i det hydrauliska servosystemet orsakar skada på alla komponenter. Särskilt servopumpen påverkas betydligt av partiklar i oljeflödet. Dessa mikropartiklar sätter sig ofta i lagren och orsakar förslitningar. En defekt servopump orsakar ett högt malande ljud. Dess utbyte är inte svårt, men däremot dyrt. En ny servopump kostar 150 – 500 Euro beroende på tillverkare. Färsk olja i servon och en ny expansionstank förlänger servopumpens livslängd till bara en bråkdel av dessa kostnader.
Vad ska göras med gammal olja?
Likt alla smörjmedel så är gammal servoolja kemiskt avfall som inte kan slängas i det normala hushållsavfallet och inte heller spolas ned i vasken. Vi rekommenderar att du häller det gamla smörjmedlet i den nya oljans tomma flaska och lämnar in den vid dess inköpsplats. Återförsäljare har en skyldighet att acceptera den eftersom de har partners för professionell hantering av kemiskt avfall.
Foto: Babich Alexander, Jumnong, CHIEW, Andrey_Popov, Pavel Skopets, dooguzi, Komjomo, Ake Apichai Chumsri, g-stockstudio / shutterstock.com