0

0.00 kr

#

Hydraulolja till ditt fordon

Välj ditt fordon

med registreringsnummer*

Hydraulolja Den bästa möjliga kvaliteten på varje enskild produkt

Premiumtillverkare av Hydraulolja:

  • VAICO Hydraulolja
  • TRW Hydraulolja
  • VALEO Hydraulolja
  • TOPRAN Hydraulolja
  • CASTROL Hydraulolja
  • LIQUI MOLY Hydraulolja
  • COMMA Hydraulolja
  • Metalcaucho Hydraulolja
  • Köp till bästa pris här STARTOL Hydraulolja

Hydraulolja defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips

För komfort och säkerhet: servostyrningen Servostyrningen togs fram för att göra styrningen av tunga fordon säkrare och mer bekväm. Den delar på kraften som behövs för att rotera ratten och friktionskraften från hjulen. Detta ökar då trycket på marken. I början så togs servostyrning fram för lastbilar för det var mycket svårt att svänga med ett så stort fordon. Idag så är i princip alla fordon utrustade med servostyrning redan efter dem har lämnat fabriken. Hur fungerar styrsystemet? Ett styrsystem består av ratten, rattstången och hjulstyrning. I bilens styrsystem så roterar ratten som omvandlar denna rörelse till linjär rörelse i styrväxeln och sedan tillbaka till roterande rörelse hos hjulen. Ju mer tryck som utövas på hjulen ju svårare blir det att vrida ratten. Därför så kom bilarna med mycket stora rattar innan servostyrningen dök upp. Tanken var att en större ratt gav en större momentkraft som utövade på styrningen vilket gjorde det lättare att vrida på tyngre fordons hjul. Men när motorerna blev större och tyngre, såsom hos många amerikanska fordon, så nådde denna lösning sin gräns. Då dök hydrauliska servostyrningen upp och räddade dagen. Styrservooljans väg Styrväxeln är delen i servostyrningen där effekten äger rum. Den linjära rörelsen förses av hydrauliska cylindrar här. Den hydrauliska cylindern har en dubbel effekt: vid cylinderns tryckplatta så bildas kompression på ena sidan och sugning på andra beroende på vilket håll du vrider ratten. När rotationen förändras så finns det en ventil som ändrar hydrauloljans flödesriktning. För att hela systemet ska vara trycksatt så förser styrservopumpen ett konstant tryck. Styrservopumpen drivs av motorns platta rem. Servostyrningen fylls på via en liten tank som också agerar som en behållare. Hydraulolja fylls på i den. För att förhindra partiklar från att ansamlas i servostyrningen så finns ett filter i komponentens tillförselsystem. Riskerna för åldrande styrservoolja Styrservooljan och filtret ska bytas ut efter varje 150 000 km körning eller varje 5 år. Precis som andra mineraloljor så åldras styrservooljan med tiden. Om den börjar bilda klumpar, blir för emulsifierad på grund av kondensering eller för många ansamlade smutspartiklar så kommer servosystem att bli mycket lidande. Det är viktigt att du också byter ut filtret med. Byta hydraulolja Bra styrservoolja är klar och gyllenbrun i sin färg. Om styrningen blir styv eller om du hör visselljud när du kör så kan det tyda på att du ska kontrollera styrservooljans fyllnadsnivå. På vissa bilar så kan oljebehållaren vara svår att hitta men var den finns står alltid i fordonets medföljande tekniska manual. Ibland använder du en mätsticka som har markeringar för fyllnadsnivån när motorn är varm eller kall. Det är viktigt att tänka på detta när du fyller på. Om hydrauloljan har en mörk missfärgning och är grumlig så ska den bytas ut genast. Beroende på tillverkaren så kan det finnas särskilda dräneringspluggar vid styrservon eller en ledning som ska lossas på för att kunna dränera ut hydrauloljan. Oljan dräneras med motorn avstängd annars kommer styrservopumpen att köras med tom behållare. Detta ska du undvika annars kommer du att skada systemet. Om det inte finns någon dräneringsplugg så kan du avlägsna oljan från behållaren ovanför med hjälp av en spruta. Styrservosystemet kräver runt 1 liter hydraulolja. Det är viktigt att lufta servosystemet efter du har bytt oljan och bytt ut filtret. Detta gör du genom att vrida ratten hela vägen åt båda hållen fram och tillbaka medan behållaren är öppen och oljan fylls på vid behov. Var försiktig med att inte fylla på för mycket!

Toppsäljare: de mest populära produkter

  • Hydraulolja
    FEBI BILSTEIN Hydraulolja 02615 lågt pris
    FEBI BILSTEIN | 02615
    106,32 kr -26% TFP: 142,00 kr Spara: 26%
  • Hydraulolja
    FEBI BILSTEIN Hydraulolja 06162 lågt pris
    FEBI BILSTEIN | 06162
    100,52 kr -25% TFP: 134,00 kr Spara: 25%
  • Hydraulolja
    FEBI BILSTEIN Hydraulolja 30017 lågt pris
    FEBI BILSTEIN | 30017
    357,91 kr -25% TFP: 477,00 kr Spara: 25%
  • Hydraulolja
    TOTAL Hydraulolja 2202373 lågt pris
    TOTAL | 2202373
    111,93 kr -26% TFP: 150,00 kr Spara: 26%
  • Servostyrningsolja
    TOTAL Servostyrningsolja 2166222 lågt pris
    TOTAL | 2166222
    125,83 kr -26% TFP: 168,00 kr Spara: 26%
  • Hydraulolja
    VAICO Hydraulolja V60-0018 lågt pris
    VAICO | V60-0018
    161,57 kr -26% TFP: 216,00 kr Spara: 26%
  • Hydraulolja
    SWAG Hydraulolja 30 94 6161 lågt pris
    SWAG | 30 94 6161
    133,97 kr -26% TFP: 179,00 kr Spara: 26%
  • Hydraulolja
    SWAG Hydraulolja 99 90 6161 lågt pris
    SWAG | 99 90 6161
    136,30 kr -26% TFP: 182,00 kr Spara: 26%
  • Hydraulolja
    RAVENOL Hydraulolja 1181000-001-01-999 lågt pris
    RAVENOL | 1181000-001-...
    139,01 kr -26% TFP: 186,00 kr Spara: 26%
  • Hydraulolja
    RAVENOL Hydraulolja 1181100-001-01-999 lågt pris
    RAVENOL | 1181100-001-...
    174,41 kr -26% TFP: 233,00 kr Spara: 26%
  • Hydraulolja
    Dr!ve+ Hydraulolja DP3310.10.083 lågt pris
    Dr!ve+ | DP3310.10.083
    104,15 kr -26% TFP: 139,00 kr Spara: 26%
  • Hydraulolja
    TRW Hydraulolja PFM201 lågt pris
    TRW | PFM201
    103,52 kr -25% TFP: 138,00 kr Spara: 25%