Skivbroms på alla fyra hjulen är nu standard på moderna bilar. Trumbromsar agerar endast som parkeringsbromsar. Även i kompakta bilar är rörelsemassan och motorprestandan för höga för att trumbromsar skulle kunna garantera säker bromsning. Dock har problemet som påverkar alla bromsar ett namn: bromsutmattning.
Förhindra bromsutmattning med högpresterande bromsar

Bromsutmattning är förlusten av bromseffekt på grund av ansamling av värme i bromssystemet. Om värmen som skapas under bromsningsmanövrar inte kan avledas tillräckligt snabbt, kan en farlig situation uppstå: bromsskivans temperatur närmar sig smältpunkten och friktionen mellan bromsbeläggningen och bromsskivan är drastiskt minskad.

För trumbromsar innebär detta oftast ett totalt sammanbrott. Men även enkla, operforerade och bromsskivor i ett stycke kan orsaka bromsutmattning. Även här är orsaken en otillräcklig avledning av ackumulerad värme.
![]() Original bromsskivorDe bästa priserna från 46,96 krtill butiken ⇒ |
Var försiktig: ställ rätt diagnos
Generellt är de installerade standardbromsarna tillräckliga för vanligt bruk. Även exceptionella situationer såsom långa körningar nedförs är inräknade av tillverkarna vid konstruktionen. Stålet på bromsskivan har en smältpunkt på 1400°C. Du måste bromsa mycket länge för att nå denna temperatur.
Om ett korttidsfel på bromssystemet uppstår vid normalt bruk är det antagligen inte orsakat av bromsutmattning. I det här fallet är det mer sannolikt en defekt i hydraulsystemet som är orsaken.

Den mest uppenbara orsaken är att bromsvätskan är för gammal, och ansamlat för mycket vatten. Det här kan kontrolleras med en testremsa. Om bromsvätskan redan har börjat bli grön kan du spara dig besväret – bromsvätskan måste bytas ut omedelbart och bromssystemet måste ventileras ordentligt. En annan orsak till en plötslig förlust av bromstrycket är ett bromsledningen gått av.
Därför: när bromsen börjar kännas osäker, börja omedelbart leta efter orsaken. Vid normal användning är bromsproblem nästan aldrig orsakade av konstruktionsfel.
Högre hastighet, mer hetta

När bilen pressas till sin förmåga och körs på racingbanan, kan även standardbromsskivan nå sin gräns.
Vad som gäller för bromsar: ju kallare desto bättre.
Därför arbetar ingenjörer kontinuerligt med att optimera bromsomständigheterna med innovativa skivor.
Ett av dessa alternativ är den perforerade bromsskivan.
Perforerade bromsskivor: Mer än bara hål

Det skulle vara för lätt att bara borra några hål i en vanlig bromsskiva och hoppas på någon effekt. Vi måste göra användaren besviken här – att konstruera en värmeoptimerad bromsskiva kräver en hel del påhittighet.
Den perforerade bromsskivan kan ses som det nästa evolutionära steget för den internt ventilerade bromsskivan. Även fast bromsskivor i ett stycke kan optimeras med springor och hål, tillåts dessa endast på bakaxeln och har primärt en optisk effekt eftersom de inte kan skiljas vid en anblick från de högt belastade bromsskivorna på framaxeln.

Den internt ventilerade bromsskivan är en mycket komplex komponent. Den är konstruerad på ett sådant sätt att under körning så sugs luft in genom navet och blåses utåt genom kanaler inuti bromsskivan. Luften flödar över den upphettade skivan och tar med den ansamlade värmen med sig.
Internt ventilerade bromsskivor är också effektiva även utan perforation. Dock, om bromsskivan är utrustad med minutiöst placerade hål, inträffar flera positiva effekter:
– optimerad värmeavledning – mindre avskavning av bromsdisken – viktreducering av bromsskivan – en sportig, dynamisk betoning på bilen |
Inte desto mindre är även komplext strukturerade, internt ventilerade och perforerade bromsskivor helt gjorda av grågjutet stål, vilket gör dem otroligt billiga.
Nackdelar med perforerade bromsskivor

Med de många fördelarna med perforerade bromsskivor så glömmer man nästan att de kan ha nackdelar också. Tyvärr kan man säga följande om dessa innovativa delar: där det finns ljus, finns det skugga.
För perforerade bromsskivor är den huvudsakliga nackdelen en större förslitning av bromsbeläggningarna. Den strukturerade ytan på en perforerad bromsskiva fungerar som ett rivjärn, vilket nöter ner bromsbeläggningarna mycket snabbare än en slät bromsskiva i ett stycke.
Om du önskar installera perforerade bromsskivor på din bil, var medveten om att du behöver byta ut bromsbeläggningarna dubbelt så ofta. Underhåller är som tur är mycket enkelt och kan snabbt läras.
Var säker på att kontrollera godkännande

En perforerad bromsskiva är en mycket belastad komponent, som har blivit strukturellt försvagad. Det här gör att hög kvalitet på konstruktion och efterbehandling är nödvändigt.
Om du är intresserad av den här dynamiska och effektiva funktionen, var säker på att inte spara in på fel sak: perforerade bromsskivor ska alltid köpas i certifierad märkeskvalitet.
![]() Bilbromsar butiknu med 50% rabatttill butiken ⇒ |
Därför kommer höggradiga märkesprodukter generellt med en universell certifiering. Dessutom är det inte nödvändigt för de flesta tillverkare att skriva in konverteringen i bilens registreringsdokument.
Perforerade bromsskivor: Tänk på rotationens riktning

- Särskilt viktigt för ventilerade bromsskivor är att de installeras i rätt riktning. Luften sugs in i navet och riktas utåt.
- Om de installeras åt fel håll sker det motsatta: den kalla luften sugs in precis utanför bromsskivan, värms upp på dess väg genom skivan och blåses sedan inåt.
- Det här ger utveckling av värmeansamling på bromsoket, axelmuffen eller kulleden. Dessa komponenter innehåller en viss andel gummi som försvagas på grund av permanent upphettning och åldras då snabbt som en konsekvens.

- Perforerad eller inte, för varje konvertering eller installation av internt ventilerade bromsskivor gäller följande: läs och förstå manualen ordentligt innan installation och innan du skruvas lös den första bulten. Bara då kan du vara säker på att reparationen blir framgångsrik, vilket ger dig den önskade prestandauppgraderingen för din bil.