Att byta ut ett hjullager – såhär gör du

Att byta ut ett hjullager – såhär gör du

Hjullager är komponenter som är viktiga för ett fordons säkerhet. De säkerställer att hjulen rullar med låg friktion. Hjullager föremål för tunga belastningar under varje åktur. Utöver tillförsel av roterande kraft absorberar de en kombination av krafter från fordonets massa, acceleration och förekommande stötar. Följaktligen blir hjullager regelbundet skadade och bör därför bytas ut.

Hjullagret: En viktig del hos alla fordon

Hur slits hjullagretEftersom hjullager absorberar och balanserar en gigantisk mängd krafter är de enormt viktiga för säker körning. Defekta hjullager kan påverka fordonets trafiksäkerhet negativt på kort tid och bör repareras snarast möjligt.

När du noterat tecken på ett defekt hjullager bör du undvika att framföra fordonet tills du reparerat det. Det är därför viktigt att snabbt leta upp rätt reservdelar och sedan utföra bytet. Genom att fortsätta köra kan du dra på dig betydligt högre utgifter då andra fordonsdelar också kommer att påverkas.

Beställ nu hjullager i vår onlinebutik

Hjullager fram och bak

från 39,17 kr tillverkad i Tyskland

Beställ nu i vår onlinebutik

Ofta är hjulnavet också skadat. Då måste det bytas ut. Detta får reparationskostnaderna att dra iväg rejält.

Så upptäcker du skadan

HjullagerskadorHjullagerskador är väldigt enkla att känna igen. Du kan lägga märke till flera olika tecken under körning. Det finns också ytterligare en varningssignal. Ett defekt hjullager ökar däckets rullmotstånd rejält, vilket får fordonets bränsleförbrukning att öka avsevärt. Om du därför skulle missa de andra tecknen, exempelvis på grund av radions volym, bör du bli misstänksam om du märker att bränsleförbrukningen ökar. Kontrollera då hjullagret.

De viktigaste indikationerna på ett defekt hjullager listas nedan:

1. Ett brummande ljud kan höras vid kurvtagning, beroende på styrvinkeln.
2. I vissa hastighetsintervall blir hjullagrets brummande tydligt hörbart.
3. När du skakar däcket för hand kan du märka av ett litet glapp.
4. Det drabbade hjulet roterar med ökat rullmotstånd och gnids mot ytan.
5. Hissa upp fordonet. Det drabbade hjulet går knappt att vrida och producerar en hel del oljud.
6. Om lagret glappar på hjulet kan det fastställas när fordonet är upphissat.

Hjullagrets konstruktion

  • Hjullagrets konstruktionHjullagret är en mycket utsatt fordonsdel. Det sitter direkt på hjulnavet och säkerställer att hjulen kan rulla problemfritt.
  • Dessutom absorberar hjullagret krafterna som påverkar hjulen direkt.
  • I regel används koniska rullager numera. Dessa innehåller sfäriska och cylindriska koniska rullager.
  • De så kallade rullelementen sitter mellan två ringar och hålls på plats med hjälp av en hållare.
  • Smörjolja mellan de enskilda komponenterna säkerställer lägre rullmotstånd. Vid slitage eller en defekt i hjullagret brukar detta smörjmedel ofta läcka.
  • Rullmotståndet ökar rejält och i värsta fall kan hjullagret överhettas och fastna.

Av detta skäl är det viktigt att undersöka denna komponent regelbundet och byta ut den vid minsta tecken på slitage.

Ett jobb för verkstaden eller något jag kan göra på egen hand?

Reparera ett hjullager självVerkstadsbesök eller gör-det-själv – det är frågan. Den förtjänar särskild uppmärksamhet när det gäller säkerhetsrelevanta fordonsdelar.

När det handlar om hjullager bör det nämnas att det inte är särskilt svårt att byta ut dem. Om du reparerat ditt fordon på egen hand tidigare bör du kunna utföra detta byte själv utan problem.

Om du däremot inte har tillgång till de verktyg som behövs eller inte har möjlighet att utföra utbytet själv kan du alltid ta kontakt med en dedikerad specialistverkstad. Hjullager av märket SKF från tysk produktion

I de flesta fall tar ett verkstadsbyte inte mer än 30 minuter, så det blir oftast inte så dyrt. Om du kan och vill kan du också göra jobbet själv. Beroende på utrustningen du har tillgång till i din egen hemmaverkstad bör detta inte ta mycket tid.

Verktygen som krävs för att kunna utföra bytet

För att byta hjullager krävs vissa specialverktygFör att byta hjullager krävs vissa specialverktyg. Utan sådana blir det närapå omöjligt att lyckas med bytet. Utöver standardverktygen som krävs för bilreparationer behöver du:

– en uppsättning blocknycklar
– en momentnyckel
– möjligheten att hissa upp fordonet
– en speciell hydraulisk pump för att avlägsna hjullagren från deras hylsa.

Byta hjullager: steg för steg

Hjullager bör alltid bytas ut i parHjullager bör alltid bytas ut i par. Hjullager utsätts permanent och i lika hög grad för krafter på båda sidor om axlarna och minsta defekt tyder på att det andra hjullagret är slitet. Därför bör du alltid byta ut båda hjullagren.

Byta hjullager steg för steg1. Hissa upp fordonet eller kör upp det på en lyftplattform.
2. Demontera hjulen.
3. Ta bort bromsskivorna.
4. Undersök det exponerade hjullagret.
5. Använd ett specialverktyg eller en hydraulisk pump för att pressa ut hjullagret ur dess hylsa.
6. Pressa in det nya hjullagret i hylsan.
7. Installera bromsskivorna.
8. Montera hjulen.
9. Kontrollera hjulens glapp med det nya hjullagret.
10. Se till att däcken kan rulla smidigt.
11. Hissa ned fordonet igen.

Misstag att undvika när du byter ut ett hjullager

Misstag att undvika när du byter ut ett hjullagerÄven om det går snabbt att byta ut ett hjullager med rätt verktyg finns det ett par misstag du bör se till att undvika.

Det vanligaste är antagligen att enbart byta ut ett hjullager. Först och främst kan du räkna med att du kommer behöva byta ut det andra hjullagret inom kort. Om du bara byter ut ett av lagren kommer fordonet dessutom att bli obalanserat. Belastningen påverkar hjullagren ojämnt och det nya hjullagret kan slitas ut mycket snabbare. Därför är det viktigt att alltid byta ut båda hjullagren vid samma tillfälle. Passa även på att undersöka bromsskivorna vid detta tillfälle samt byta ut dem vid behov.

Prislappen på en ny komponent

Beroende på fordon och typ kan kostnaden för ett hjullager variera rejält. I regel kostar de mellan 550 kr och 1 800 kr per komponent.

Hur mycket en verkstad debiterar kan också variera och beror på fordonets typ samt hjullagrets skick. Om lagret redan fastnat kommer borttagningen att bli betydligt svårare och utbytet därmed dyrare.

Vilken uppsättning lager som behöver bytas ut är också relevant. Hjullager på drivaxeln är ofta svårare att byta ut och av denna anledning mycket dyrare att reparera.

Foto: NONGASIMO, Mr_Mrs_Marcha, kvsan, banedeki, BELL KA PANG, Stason4ik, Conny Skogberg / shutterstock.com