Bilskrotning och återvinning av reservdelar – om inget finns kvar är förstörelse det enda alternativet!

Bilskrotning och återvinning av reservdelar - om inget finns kvar är förstörelse det enda alternativet!

Krockad, rostig, totalförstörd – förr eller senare når varje bil slutet av sitt liv. När kostnaden för reparation överskrider kostnaden för utbyte har bekymmerslös körning kommit till ett slut. Detta betyder inte att du inte kan tjäna pengar på din bil. Reparation, ihoplappning och försäljning kanske inte längre är inom räckhåll, men reservdelar kan fortfarande driva in en betydande summa pengar. Och så går det med bilskrotning

Den lagliga aspekten av bilskrotning

Demontering och skrotning av en gammal bil är ett ärende för en auktoriserad bildemonteringsfirma, det vill säga ett proffs. Bilar innehåller en mängd giftiga substanser som kräver professionellt avlägsnande. En auktoriserad bildemonteringsfirma har de nödvändiga systemen och utrustningarna.

Den lagliga aspekten av bilskrotning

Med det sagt så kan ingen säga åt en bilägare vad han ska göra med sin ägodel. Om han väljer att demontera sin bil i sitt hemmagarage och sälja delarna kan han inte lagligt hindras från att göra så. Om detta resulterar i att bilvrak staplas på uppfarten kommer lokala myndigheter notifieras inom dagar. Detta gäller specifikt för bilar belägna på allmän plats. Du kommer få en varning och bilarna kommer bogseras bort.

Kommuner är benägna att lägga ned mycket tid och arbete på att spåra bilens senaste ägare som kommer göras ansvarsskyldiga för bogsering, förvaring och bilskrotning.

Bilskrotning: bortom teknisk inspektion av bilen

Bilskrotning bortom teknisk inspektion av bilen

Besiktningen är en vändpunkt i din bils liv. En nyligen utförd besiktning ökar värdet på bilen med minst 5000 kronor. Ett besiktningscertifikat kan ibland även öka bilens värde med 10 000 kr. När en bil inte passerar besiktningen faller dess värde dramatiskt. Bilar som inte längre kan besiktas är generellt så gamla att reparation inte längre lönar sig.

Detta har sin egna fördel: åldringsprocessen av bilar tillhörande samma generation är relativt synkroniserad. Detta gäller specifikt för bilar från de senaste 20 åren. De extremt långa produktionsperioderna för till exempel Volkswagen Beetle är historia, vilket innebär att om din bil inte passerar besiktningen gäller samma för tusentals liknande bilmodeller. Dessa står alla för potentiella kunder.

skadade karossen

Om skadorna inte längre rimligtvis kan repareras är bilens karosseri det första som kan tjänas pengar på: dörrar, bagageluckor, front, speglar och sidofönster är i hög efterfrågan beroende på modell. Detta gäller specifikt för bilar kända för att rosta lätt. Mercedesmodellerna från mellan 1992 – 2015 bör nämnas i detta sammanhang. Den annars oförstörbara C-klassen (W202) är allvarligt påverkad. Mängder av dessa fina, tåliga bilar bryts ned till damm. När du demonterat en bil med intakta stänkskydd, dörrar och bakluckelucka kommer du med största sannolikhet hitta en köpare av dessa delar. Under tiden har en stor marknad för gamla Mercedesmodeller uppkommit, och även vid måttliga men reparerbara rostskador finner dess plåtbeläggning kunder.

Bilskrotning fyllnad och förbehandling

Tips: slipning, fyllnad och förbehandling ökar värdet på dessa delar betydligt.

Front betyder pengar

Bilskrotning front

Fronten på i praktiken varje bil är väldigt säljbar: kylargrill, lampor, stötdämpare, blinkers, motorhuv och framstänkskydd såväl som interna komponenter såsom radiatorn och dess stöttningar skruvade på karossen är i hög efterfrågan. Anledningen är simpel: dessa sårbara delar är de första som mottar skada vid fall av kraschad. Så länge som basramen inte är böjd kan en bil med mindre skador repareras med dessa använda delar.

Blinkersignaler till absoluta topppriser - Gratis leverans och retur

En svag punkt är lamporna. De klarglasade framljusen som var i mode för 15 år sedan har nu börjat visa sin akilleshäl: de mattas av. Beroende på bilen och dess ålder kan dimmiga framljusskydd vara orsaken till att en bil inte går igenom besiktningen.

Polska strålkastare

Ett tips: så länge som glaset är intakt kan matta delar och repor poleras. I milda fall kan det räcka med tandkräm och en kökshandduk. Allvarligare fall kräver ett poleringsset. Nypolerade och genomskinliga framljus kan säljas för utmärkta priser.

Detta gäller specifikt för de extremt dyra xenon-ljusen. Deras installation och byte är alltifrån simplet. De är i hög efterfrågan och kan säljas lätt, optimalt som par.

Bilskrotning: Insidan

För försäljning av individuella motordelar krävs ingen nedmontering. Så länge som bilen fortfarande startar är två komponenter lättåtkomliga: startmotorn och generatorn.

Bil slaktar startmotorn Startmotorn återfinns på toppen av motorblocket. Det är en gjutjärnslåda med två kablar. Startmotorn är fixerad med fyra bultar. Den måste ofta grävas upp från under en mängd plast och andra komponenter. Så snart den är avlägsnad kan den lätt förvaras tills du har hittat en köpare. Stort sortiment för generatoren - beställ nu
Bil slaktar generatorn Generatorn kan avlägsnas precis lika lätt. Den är lättåtkomligt fixerad med tre bultar. Generatorn kan identifieras på dess utgående kablar och den sammankopplade drivremmen. Om detta är en gammal V-remsgenerator är det ännu enklare att avlägsna den. För att påskynda processen, klipp bara av remmen. För generatorer av serpentinremstyp rekommenderas det att även avlägsna kopplingsremskivan. De kan säljas som ett set.
Klipp inte av startmotorns eller generatorns kablar. Lämna alltid hela kopplingskabel bunden till komponenten. Detta ökar värdet betydligt.
Bil slaktar kontrollenheten Nästa lättåtkomliga del är kontrollenheten, som generellt återfinns bakom skottsätet mellan passagerarutrymmet och motorrummet. Kontrollenheten är en aluminiumlåda med en sammankopplad multi-plugg.
Bil slaktar turboladdaren Turboladdaren kan också vara av intresse för köpare eftersom den är extremt dyr som en ny del. Tyvärr är det omöjligt att avgöra hur länge den har varit i drift. Därför bör potentiella köpare av turboladdare långt ifrån tillmötesgående, men du kan alltid försöka.
Avgasåterledningsventiler och intagsrör är lätta att avlägsna. Innan de säljs vidare måste de rengöras noggrant. Om dessa delar har avlagringar och beläggningar kommer de knappast attrahera köpare.
För injektionspumpen gäller samma som turboladdare: de är i hög efterfrågan men riskfyllda att köpa. Oavsett vad måste denna bildel ändå avlägsnas vid bilskrotning.
Bil slaktar topplocket Om du har tid och energi kan du avlägsna topplocket. Om det gäller en populär bilmodell kan du se det som en investering: ett professionellt reparerat topplock med slipade eller nya ventiler och slipad tryckyta kan vara värt flera tusen kronor. Gör lite marknadsundersökningar först. Att avlägsna en cylinder är enklare än att demontera hela motorn. Om du vill skrota kan du inte kringgå detta.

Hjärtat: Motorblocket och växellådan

Bilens slaktmotorväxelblock

Att hitta en köpare av ett använt motorblock med växel är inte lätt. Om motorn och växellådan kan säljas beror i hög grad på modellen. Dessa delar kan inte testas efter demontering. Å andra sidan kan motorpackningar och koppling inte bytas ut med lätthet så snart drivenheten är demonterad. Med noggrann rengöring och en på förhand ordnad fraktlösning (frakt per pall och spedition) kan försäljningen förenklas betydligt.

Bilens passagerarutrymme

Bilens slaktläderinredning

Bilskrotning med insidan beror på dess utseende.

Läderklädsel drar in mer pengar än ett simplare set säten. Däremot kan även ett simpelt set i oskadat och felfritt skick utan tryckmärken dra in lite pengar.

Frakten är något komplicerad. Spedition är här den bästa lösningen.

I hög efterfrågan, men farliga: airbags

Bilskrotning - ta bort krockkuddar

Ingen kan hindras från att demontera airbags på sin egen bil.
Detta är dock farligt och kan orsaka dödliga skador. Vi rekommenderas assistans från en professionell mekaniker.

Airbags är i hög efterfrågan eftersom de är mycket dyra att köpa som nydel. Det avråds starkt från att installera en använd airbag eftersom denna del är relevant för säkerheten. Ansvaret ligger hos köparen och inte säljaren, så länge säljaren inte felaktigt annonserar den använda airbagen som en nydel.

Hjul och radio

Bilskrotning hjul

Underhållningssystemet och hjulen kan även dem dra in pengar. Att avlägsna hjulen resulterar i att skrotdels-bilen inte längre kan rulla.

Skrothjul

Tips: införskaffa billiga reservhjul från skrothögen i förtid. Bilen måste enbart kunna rullas upp på en trailer. Allt som kan fixeras med två skruvar är gott nog.

Bilskrotning: Och återstoden

Även om du hade möjligheten att sälja allting måste du bli av med den sista återstoden. Problemet är att de flesta skrotare inte accepterar en nedmonterad bil avgiftsfritt. Räkna med 1000 kr i skrotningsavgift för en helt demonterad bil. Denna kostnad kan kompenseras med intäkterna från försäljningen av reservdelarna.

Foto: Dmitry Kalinovsky, ChiccoDodiFC, Take Photo, Basar, VGstockstudio, DedMityay, vikorn, J. Lekavicius, Patcharapa, Comedstock, sima, hookmedia, Opanas, testing, kostastudio / shutterstock.com