I alla moderna bilar installeras nuförtiden högkvalitativa dieselpartikelfilter (DPF) som säkerställer kontrollerade utsläpp. Över tid slits denna komponent ut och kan inte längre utföra sin filtrerande funktion på ett optimalt sätt. I denna artikel berättar vi hur du genomför ett byte av partikelfilter eller sotfilter, och ger dig några tips angående denna bildel.
Sotpartiklar orsakar betydande miljöproblem. Därför har flera europeiska städer beslutat att implementera miljözoner. I jämförelse med bensinbilen så är dieselbilen den största miljöboven.
Vad är viktigt att tänka på vid byte av DPF
![]() |
![]() |
Byta ut eller rengöra partikelfiltret?

En varning på instrumentbrädan betyder inte alltid att ett byte är nödvändigt. Detta kan ofta undvikas genom noggrann och professionell rengöring av filtret. Mängden arbete som krävs för detta bör inte underskattas. Enbart professionell rengöring, som måste utföras med hög precision för att undvika skada på filtret, kan få instrumentbrädans varningsljus för en kommande filterbyte att slockna igen.
Vidare så kommer filtret inte vara intakt även efter rengöring. Som minst så kommer det slitas ut betydligt snabbare än ett nytt sotfilter. De motsvarande varningarna kan förväntas inom en relativt snar framtid. Att rengöra filtret skjuter därmed bara upp det förr eller senare oundvikliga filterbytet.

Notera följande: för att undvika skada bör bilen inte användas förrän minst 48 timmar efter filterrengöring. Detta är en klar nackdel i jämförelse med installation av ett nytt filter vilket sker på ett par timmar och gör din bil redo att användas som vanligt igen direkt efteråt.
![]() Sot / partikelfilter Nytreducerade erbjudanden!beställa online ⇒ |
Partikelfilterbyte – våra tips och instruktioner

Anledningen till att rengöring föredras över ett komplett utbyte är simpel: manuellt byte är helt enkelt ganska komplicerat.
I de flesta modellserier är DPFet snävt placerat och kräver nedmontering av ett helt set andra komponenter. För säkert byte så bör filtret vara åtkomligt från ovan såväl som från underifrån. Inga genvägar fungerar här.
Ett proffs med rätt verktyg behöver bara några timmar för detta byte; en amatör kanske behöver en hel dag. Överväg noga om du vill byta ut partikelfiltret själv.
Kontrollera dess plats och de rätta verktygen

Sotfilterbyte är dessutom även en utmaning på grund av de särskilda verktygen som krävs. Därför bör du kontrollera att du har alla nödvändiga verktyg i rätt storlek tillhanda innan du försöker utföra det. Särskilt när skruvar måste skruvas lösa med en spärrnyckel kan du plötsligt inse att du står utan en nyckel med rätt bredd.
Generellt så är sotfiltret beläget inom synhåll i motorn. Om du är osäker kan bilens instruktionsmanual hjälpa till med att lokalisera det. Det blir genast tydligt att sotfiltret är nära omringat av ett flertal andra komponenter. Kontrollera om deras nedmontering motsvarar dina skickligheter samt om du har verktygen som krävs. Oprofessionellt utbyte kan leda till motorskada, så om du är osäker är det är därför bättre att kontakta en verkstad.
Avlägsna och byta ut partikelfiltret

Med rätt förberedelser är bytet av sotfiltret relativt enkelt. Filterhuset monteras på båda ändar med två eller fler skruvar som kan lösgöras varsamt efter att komponenten är avtäckt. Sotfiltret kan därefter avlägsnas. För ytterligare fixering vid bilen har partikelfiltret en annan skruvkoppling med bilens stödbjälke. Denna är bara tillgänglig underifrån. Det är viktigt att du planerar din strategi för att få tillgång till filterhuset i förtid. Säkerställ att du vet var du ska sätta tillbaka alla olika klämmor och skruvar.

Separata delar som kan utgöra hinder kan inte avlägsnas med lätthet. Här krävs speciell varsamhet för att förhindra skada. Du bör helst inte avlägsna lambdasensorn, men det kan förhindra det simpla avlägsnandet av det avskruvade filterhuset. Arbeta väldigt precist och varsamt för att inte orsaka ytterligare skada på bilen.

När det gamla filtret och dess hus är avskruvade bör du montera den nya modellen noggrant. Med hänsyn till de kringliggande delarna behöver du bara montera den på bilen och de anslutande tuberna. Detta gäller för alla andra delar som monterats ned tidigare och nu måste ominstalleras i deras originalposition.
Testning av det nya sotfiltret

Om DPFbytet har utförts på korrekt vis kommer du inte längre få varningar på din instrumentbräda. Huruvida filtret möter alla ekologiska standarder kommer bara märkas efter att du använt bilen. Efter körning, inspektera motorn och skruvkopplingarna. Om de uppvisar sot eller om de har synliga missfärgningar har filtret inte satts fast korrekt. Detta kan hända om du inte använder originaldelar och om reservdelarna är flera millimeter större eller mindre än de ursprungliga. Detta kanske inte syns direkt vid besiktningen men kan potentiellt påverka utsläppsvärdena.
Fler tips angående sotfiltret
– Som de ovan nämnda besvären indikerar kan det vara att föredra att börja med en rengöring. Planera den noggrant och med besiktningen i åtanke. Skjut inte upp filterrengöringen i onödan så snart du får en varningssignal på din instrumentbräda. Här krävs klok hantering och intuition.
– Underskatta inte nödvändigheten av en reservdel med precis passform. Om du vill spara pengar på originaldelarna, var informerad om de korrekta måtten vid onlineköp. Var säker på att du mäter dessa till dess korrekta millimeter vid mottagandet av din reservdel. Särskilt när det gäller en så viktig bildel som partikelfiltret så kan felaktig information i beskrivningen vara en tillräcklig anledning för reklamation.
Foto: takoburito, Conny Skogberg, LI CHAOSHU, Photology1971, Voyagerix, Petar Ivanov Ishmiriev, Chere / shutterstock.com