Sidospegel: komfort och high-tech

Sidospegel: komfort och high-tech

Den yttre backspegeln (sidospegeln) var en av de första åtgärderna med syftet att öka säkerheten och körkomforten i bilar. Incitamentet var alldeles för uppenbart: en justerbar yttre backspegel som möjliggjorde för föraren att kunna hålla uppsikt över vad som hände bakom bilen utan att behöva vända huvudet och därmed förlora uppsikten över vägen framför.

Den mekaniska principen har inte förändrats över åren: en glasspegel monterad på en justerbar arm, även om systemet har blivit betydligt mer komplext och komfortabelt.

Dubbel standard

Under 1980-talet innebar förbättringar av komfort och utrustning mer ekonomiskt tryck på biltillverkarna på grund av den obevekliga japanska konkurrensen, som tillhandahöll standardutrustning som lyxbilsägare bara kunde drömma om: elektrisk fönsteröppning, sätesvärmare, justerbar ratt och till och med fyrhjulsdrift erbjöds av Toyota, Subaru, och så vidare i vanliga och kompakta bilar.

Justera sidospegelnFör att hålla jämn takt tilltog tyska och italienska tillverkare radikala kompromisser: under flera år var sidospegeln på passagerarsidan ett tillval som kunde installeras för en tilläggsavgift. Som ett resultat av detta hade många bilar på vägarna ett udda, asymmetriskt utseende orsakat av den saknade backspegeln. Lyckligtvis fick detta ett slut under sista biten av 80-talet och de dubbla sidospeglarna har varit standard ända sedan dess.

Funktion och säkerhet

De första sidospeglarna hade bara en kulled som möjliggjorde manuell justering. Kopplingen mellan spegel och bildörren var rigid eller så kunde den endast röras i en riktning. Detta hade dramatiska konsekvenser om spegeln kolliderade med en vägg, en lyktstolpe eller en annan bils sidospegel då det ofta orsakade skada på bildörren som fick plattas till igen och målas om.

sidospegel funktionNuförtiden har tillverkarna en bättre lösning: sidospeglarna har en kåpa av plast som sitter direkt på fönsterkarmen. Vid en eventuell kollision så viks den in eller går i värsta fall sönder men utan att skada dörren. I trånga utrymmen kan spegelkåpan med sin massiva form vikas in. Sedan några år tillbaka erbjuds automatiskt invikande sidospeglar som en särskild funktion. På vältrafikerade vägar är detta ingen dum idé: cyklister som kör in i en backspegel tillhör nu det förflutna.

Sidospeglar i toppsortimentet

Sidospeglar | Toppsortiment

till kampanjpriset från 82,05 kr

till butiken

Det moderna konceptet tillåter en större version av hela spegeln. Under 1980-talet var spegeln relativt liten i de flesta bilar. Nuförtiden finns det inte ens för bilar av miniklass någon anledning att klaga på att komforten med att hålla uppsikt bakåt med sidospeglarna är otillräcklig.
Dessutom erbjuder många tillverkare en extra funktion för sidospegelkåpan: dess front och kant visade sig vara utmärkta ställen för en extra blinker. Med dagens moderna och kraftfulla LED-lampor har sidospeglarna VAN WEZEL blivit en väsentlig del av bilens signaleringssystem.

Maximal komfort i alla väder

sidospegel som kan justeras inifrånEn sidospegel som kan justeras inifrån är idag oftast standard. De vanliga mekaniska lösningarna ersätts allt mer av elektriska justeringssystem.
Det är särskilt användbart med profilminne: i en bil som körs av flera olika förare kan rätt justeringar väljas genom en knapptryckning.
Den uppvärmda sidospegeln är inte standard riktigt än.
Den här funktionen, som är särskilt lämplig för vintern, gör en frusen sidospegel klar för användning på nolltid.

High-tech i glaset

sidospegel med återstående ljusförstärkningUtvecklingen av bilarnas spegelteknologi har gjort avsevärda framsteg.

Det förflutnas enkla speglar har ersatts av höggradiga PVD-belagda reflekterande ytor med en inrätad kurvatur, vilket minimerar den blinda punkten och förstärker ljusresterna vid skymning och vid mörkerkörning.

Ingen rädsla vid skada

Oavsett hur tekniskt avancerad den är så förblir en sidospegel utsatt för många faror. Som tidigare beskrivet så påverkas de lätt vid kollisioner och dessutom så är de byggda på så sätt att de går av innan de skulle kunna orsaka skada på karossen.

trasig sidospegelEn trasig sidospegel ska dock inte kastas bort direkt bara för det. På grund av dess tekniska komplexitet är den ideal för att bli lagad med reservdelar, då detaljhandeln säljer alla delar till sidospeglarna separat. Om endast kåpan, spegelglaset eller fästplattan är skadad kan det vara en billig lösning att endast ersätta denna del och fortsätta använda resten av delarna som är oskadade.

Det är mycket enkelt att ersätta trasiga glasspeglar, spegeln limmas på en hållare. Glas och hållare kan tas loss från kåpan med en bred skruvmejsel. Man kan prova att skrapa bort resterande spegelbitar från hållaren. Dock är det enklare att ersätta både hållare och spegel, prisskillnaden är försumbar.Spegelglas levereras snabbt och billigt Övermåla det yttre spegelglasetInnan man ersätter kåpan är det värt att inspektera den. Repor kan fyllas igen och målas över. Om det finns sprickor kan ett starkt plastlim användas. Inget vatten får komma igenom kåpan, den interna elektroniken och mekanismerna kan rosta snabbt och skadas bortom all räddning.

Och sedan var det utseendet

Sidospeglar komplett ersättningSidospeglar är särskilt användbara för att påverka bilens utseende. En effektfull färg eller en komplett ersättning som matchar karossen: trim- och tillbehörshandeln har ett bredd utbud av sidospeglar för alla bilar. Utöver er att ersätta en komponent efter en kollision kan sidospegelns funktion uppgraderas. Beroende på bilen så finns det dock gränser för detta.

Ersätta och uppgradera sidospegeln

Att ersätta en sidospegel är för det mesta enkel i de flesta bilar. Börja med att lägga en vikt filt eller en kudde på marken under spegeln. Infästningen mellan fönstret och spegeln, men även elektroniken, kan hittas bakom ett skydd på framrutans ram.

Byt ut ytterbackspeglarnaSkyddet kan lyftas bort med en skruvmejsel. Överväg att skydda med en duk för att undvika repor. Bakom skyddet finns tre bultar och kontakterna. Först tas kontakterna för den elektriska justeringen bort och sedan spegelns värmning, om en sådan finns. Ta nu loss de tre bultarna. Inga problem här: spegeln sitter fortfarande fast och borde inte ramla av. Även om den skulle göra det så landar den på filten eller kudden och förbli oskadd.

Installationen utförs i omvänd ordning. Om en ombyggd spegel används kan kontakten för eluttaget behöva anpassas. Vi rekommenderar att man använder en adapter eller bygger en själv. Om kontaktens form passar men kontakterna inte är kompatibla krävs anpassning. Innan du börjar skära i kabeln och göra en hemmagjord lösning med hjälp av skarvdon, är det viktigt att testa en professionell lösning först.

eftermontera sidospegel med uppvärmningAtt utrusta en sidospegel med värmning fungerar oftast inte. Den nödvändiga förändringen av bilens elektriska ledningar är rätt så komplicerad och kräver en separat jordning.
Teoretiskt sett är det möjligt med hjälp av en professionell bilelektriker. Samma sak gäller för den elektriskt justerbara backspegeln. Att uppgradera denna är inget för en lekman, särskilt som hålrummen för brytaren, etc, måste slipas i sidopanelerna.
Hemmabyggda lösningar är oftast inte tillfredsställande här heller utan kompetensen hos en professionell serviceleverantör behövs.

Rätt justering av sidospegeln

Rätt justering av sidospegelnEn backspegel är endast så bra som dess justering. Endast en optimalt justerad spegel ger tillräckligt bra översyn bakåt, vilket gör det möjligt att se omkörande fordon och allt annat som sker bakom bilen.
Backspegeln justeras när förarens säte och ratten är rätt inställda. En korrekt inställd backspegel gör att föraren kan se det bakre hjulet i den nedre kanten av spegeln. Då är hela hela spegeln rätt inställd för att kunna se trafiken bakom bilen.

Foto: Mihalex, Martin Christopher Parker, Hadrian, M2020, Vladimiroquai, Bhakpong, AHPhotosWPG, jeffy11390, Pixeljoy, Denise Lett, Oleksii Shalamov / shutterstock.com