LED-dimljus – hur konvertera dem och uppfylla lagkrav?

LED-dimljus - hur konvertera dem och uppfylla lagkrav?

LED, “light emitting diodes” på engelska, erbjuder flera fördelar gentemot traditionella glödlampor eller xenonlampor. De använder mindre energi men uppnår samma ljuseffekt; de är alltså mer effektiva och tåligare. Vidare uppfattas de som mindre bländande. Byte kan därför löna sig, men det är långt ifrån enkelt. Utöver konverteringen behöver några saker observeras.

Vad är ett dimljus?

Vad är ett LED-dimljusVi har alla sett dimljus på rallybilar, där de är framträdande placerade på taket och använda när föraren möter ofördelaktiga visuella förutsättningar.

De flesta normala bilar har också dimljus, generellt återfunna på botten av framtappen på båda sidorna av kylargallret eller i särskilda försänkningar. De är tilltänkta för användning när vanliga halvljus är otillräckliga, t.ex i kraftiga regnskurar, vid mörkerkörning på oupplysta landsvägar eller vid dimma.

Hur regleras LED-dimljus?

Främre dimljus är inte obligatoriska, medan bakre dimljus är ett lagkrav. Sedan 2011 är nya bilar obligatoriskt utrustade med varselljus.

Hur regleras LED-dimljusLED-dimljus kan användas som dagsljus på villkoret att de har en adekvat dimningsfunktion och är positionerade symmetriskt på bilens framsida. Detta gäller för de flesta bilar. Regleringarna för tekniska specificiteter är utfärdade av flera EU-kommissionen, såsom FN:s ekonomiska kommission för Europa.

Dimljuset måste vara antingen vitt eller ljusgult. Andra färger är förbjudna. Att sätta på dem är tillåtet när sikten är märkbart reducerad och när de används tillsammans med halvljus eller parkeringsljus. Otillåten användning av dimljusen sanktioneras med böter på 500 kr.

Vad är fördelarna med konvertering?

Traditionella dimljus använder exceptionellt ljusa lampor som kräver en betydlig mängd energi. De är inte billiga och deras livslängd är begränsad. Deras simultana användningsområde som framlyktor är därför inte fördelaktig även under korrekt dimmade förhållanden.
LED dimljus fördelarDetta är annorlunda för LED-lampor. De har en livslängd på ungefär 10,000, och ibland även 30,000, timmar (mellan 3 till 5 år), samtidigt som ljuseffekten och energieffektiviteten är betydligt bättre.

Med anledning av dess tekniska egenskaper så är LED-ljus en pulserande ljuskälla och detta är en av anledningarna till varför den bländande effekten uppfattas som svagare. Användningen av moderna LED-ljuskällor förhindrar därmed bländning av mötande trafik såväl som självbländning vid dimma, vilket händer när det starka ljuset reflekteras av de små vattendropparna i dimman.

Vad du bör observera vid köp

LED-dimljus varianterLED-dimljus finns tillgängliga i ett flertal varianter som varierar i funktion såväl som i teknisk prestanda.

Största urval av dimljus

Dimljus • Största urval

reducerade erbjudanden från 104,93 kr

beställ nu!

Det finns dimljus på 12 V för färdsystem, för 24 V och för 48 V. De senare återfinns bara i moderna hybridfordon.

Många dimljus är utrustade med dimningsfunktion, vilket möjliggör dess användning som dagsljus. Modeller utan denna funktion finns också och måste specifikt märkas som sådana.

Det samma gäller för den adaptiva framlyktefunktionen som tillåter framlyktorna att följa kurvan. Vissa LED-dimljus kräver installation av en separat kontrollmodul i motorutrymmet. Andra matas av en stickproppsanslutning och är enbart kopplade till säkringslådan.

ECE och SAE-certifikat för produkter säkerställer att deras installation följer lagkrav. Användandet av icke godkända reservdelar leder till att bilen är oduglig i trafik. Brott mot dessa regleringar kan resultera i höga böter, och en än mer allvarlig konsekvens är den potentiella förlusten av försäkringsskydd vid fall av olycka.

Innan installation: översikt av de nämnda ämnena

– Dimljus är del av ljussystemet på personbilar, bussar och lastbilar, syftar till att stötta föraren med starkt ljus vid förhållanden av svårt begränsad sikt.

Varför konvertera:

– LED:s är mer energieffektiva och har bättre ljuseffekt med samma energianvändning. Dessutom är deras bländande effekt lägre, vilket motverkar förhinder för den mötande trafiken och självbländning vid fall av dimma.

Det följande regleras:

– Dimljus är vita eller gula.
– De kan bara användas i kombination med halvljus eller parkeringsljus.
– Användning som dagsljus är tillåten när funktionen är tillgänglig.
– Främre dimljus är inte obligatoriska.

Observera följande:

– Dimljus kan vara designade för 12V, 24V och 48V.
– Formen avgörs av tillverkaren och bilmodellen.
– Beroende på driften kan ytterligare enheter behöva installeras.
– Enbart godkända reservdelar är tillåtna.
– Brott mot reglerna för dimljus kan få allvarliga konsekvenser.

Steg-för-steg manual: konvertering och koppling

LED-dimljus konvertering steg för stegTips: Dimljus med ytterligare funktioner (adaptiva framlyktor eller dagsljus) kräver en kontrollenhet. Därför måste, innan installation, en passande plats hittas i motorutrymmet som är i omedelbar närhet till batteriet såväl som till framlyktemonteringen.

Steg 1: Lokalisera det gamla dimljuset. Kontrollera vilket verktyg du behöver för nedmontering: en platt skruvmejsel, Torx-skruvmejsel och stjärnmejsel samt en justerbar skruvnyckel.
Steg 2: Dra av plastskyddet varsamt för att komma åt dimljusbehållaren. Versionen och storleken kan variera drastiskt mellan fordon till fordon (konsultera bilens manual vid behov).
Steg 3: Avlägsna behållaren med ett passande verktyg och avlägsna varsamt stickproppsanslutningen.
Steg 4: Öppna huven och fixera kontrollenheten med en bit dubbelsidad tejp, sprejlim eller liknande på den önskade platsen (konsultera installationsmanualen).
Steg 5: Dra den extra kabeln genom axlarna i installationsplatsens riktning. Koppla samman de tillgängliga stickpropparna med adapterdelarna och adapterna med båda hållarna.
Steg 6: Med början vid kontrollenheten, koppla samman strömkabeln (röd) med batteriets positiva pol.
Steg 7: Koppla samman de motsvarande kodade kablarna (svart eller brun) med batteriets negativa pol.
Steg 8: För den adaptiva kurv-framlyktefunktionen måste terminalen vara sammankopplad med de tillgängliga kontrollkablarna. Motsvarande procedur återfinns i installationsmanualen.
Steg 9: För dagsljusfunktionen, leta i din bils säkringsdosa efter kopplingen med tändaren (manuell eller multimeter). Koppla samman den tillgängliga kabeln med den tillgängliga adapterdelen.
Steg 10: Kontrollera om dagsljuset går igång när tändnyckeln vrids om. I samband med detta, kontrollera även de faktiska dimljusen.
Steg 11: Sätt fodralen i deras positioner och fixera dem med det motsvarande verktyget.
Steg 12: Fixera plastlocket och stäng huven. Ett sista test kompletterar konverteringen.

Foto: AppleZoomZoom, Tatiana Khlopkova, kwanchai.c, Mifid / shutterstock.com