Lambdasond (NOx, O2) till din bil

Syresensor till topp biltillverkarna
- Lambdasond (NOx, O2) VOLVO V70
- Lambdasond (NOx, O2) VW GOLF
- NOx-sensor BMW 3-serie
- VW PASSAT
- Lambdasond (NOx, O2) BMW 5-serie
- Lambdasond (NOx, O2) AUDI A4
- NOx-sensor AUDI A6
- MERCEDES-BENZ E-klass
- Lambdasond (NOx, O2) VW CADDY
- Lambdasond (NOx, O2) VOLVO V50
- NOx-sensor VOLVO V60
- SAAB 9-3
- Lambdasond (NOx, O2) MERCEDES-BENZ C-klass
- Lambdasond (NOx, O2) SKODA OCTAVIA
- NOx-sensor FORD FOCUS
- VOLVO XC60
- Lambdasond (NOx, O2) KIA CEE'D
- Lambdasond (NOx, O2) VW TRANSPORTER
- NOx-sensor VOLVO XC70
- FIAT DUCATO
Lambdasond (NOx, O2) defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips
Liten komponent, stor effekt
Lambdasonden, även kallad syresensor, kanske inte är en så stor komponent men den har ett enormt ansvar över motorns prestanda och effektivitet då bara korrekta mätvärden gör att bränsle/luftblandningen blir så optimal som möjligt. Om du ignorerar ett fel i denna komponent skadar du inte bara miljön och din omgivning på grund av större skadliga avgasutsläpp utan du skadar även motorn och gör att den måste förbränna mer bränsle för att hålla samma prestanda.
Fakta om lambdasonden:
Var sitter lambdasonden?
- Lambdasonden eller syresensorn sitter i en hållare under bilen precis framför katalysatorn. En sensor kan också placeras bakom katalysatorn. Detta är då en diagnostiksensor. I vissa bilar har det ett hölje men i de flesta fall så saknar det ett hölje och kan lätt ses med blotta ögat.
Hur fungerar det?
- Sensorn sitter direkt i avgasflödet som via ett zirkonium membran och en Nernst-cell (namngiven efter Walther Nernst). Mängden syremolekyler jämförs med faktiska som finns i omgivningens luft för att ta reda på hur proportionerna ska vara innan de går vidare till förbränningskammaren. Detta värde kallas för “lambdavärdet” i professionella sammanhang.
Vad händer vid defekter?
- Först stiger bränsleförbrukningen samtidigt som motorns prestanda försämras.
- I början brukar det ej gå att lägga märke till, medan sedan växer det gradvis och blir värre och värre.
- Motorn börjar hacka eller stannar till helt och hållet.
- Om proportionerna inte längre är korrekta så lyser “Kontrollera motorn/Check Engine”-lampan upp på instrumentbrädan.
- Vid extrema fall så stannar motorn helt och hållet eller går bara att starta i vissa fall.
Möjliga orsaker
- De flesta syresensorers material åldras förr eller senare. Partiklar täpper då igen membranet och Nernst-cellen och mätprestandan försämras.
- Mekanisk stress kan förstöra lambdasonden, den kan också förstöras om bilen kör över ett djupt gupp.
- Elektriska skador genom kortslutning via defekt kabel kan också förstöra sensorn helt och hållet.
Besöka verkstad eller laga själv?
- I äldre bilar kan du byta de flesta sensorerna själv, om de är från första decenniet 2000, förutsatt att du har en ramp eller kan höja upp fordonet först.
- I moderna bilar behöver du en särskild ringformad anslutning eller kabel som måste skäras och sedan återanslutas vid montering.
- Vid installation så ska du besöka en verkstad för att rensa felminnet och installera ny mjukvara.
Att köra med en defekt lambdasond
Om du ignorerar symptomen (vilket är svårt att göra) och fortsätter köra med en defekt lambdasond kommer du att få en mycket otrevlig överraskning när polisen stannar dig eller under besiktningen eftersom du bara får köra med en bil som har vissa särskilda avgasvärden inom en bestämd nivå. Om du blir tagen på bar gärning så kommer du att få böta för detta.
Skillnader på reservdelar
Två olika versioner finns för närvarande tillgängliga på marknaden och används av biltillverkarna:
- Vanliga lambdasonder med zirkonium använder den elektriska spänningens förändringar för att mäta syret som finns kvar. Sonden måste uppnå drifttemperaturen 350ᵒC för att fungera korrekt. Dess mätningsspektrum är litet och passar således inte alla motorer.
- Bredbandssensorn är den moderna versionen av lambdasonden som har ett mycket bredare mätningsspektrum (därav sitt namn) och lämpar sig för bensin-, diesel- och gasdrivna motorer. Moderna bilar har flera av dessa slags lambdasonder (mäta skillnader) installerade. Båda dessa sonder kan vara fingerformade eller plana sonder. Förstnämnda är fastare och dess hölje har ofta ett skyddsrör som skyddar sonden mot förbränningsrester och kondenserad fukt. Den sistnämnda värmer upp snabbare men håller istället sämre.
Vad kostar det?
Som förare så har du i princip ingen påverkan på lambdasondens livslängd så följ helst tillverkarens angivna specifikationer för detta. Billigare produkter håller runt 160 000 km körsträcka, mer högkvalitativa reservdelar håller runt upp till 250 000 km körsträcka. Priset varierar, allt från 50 EUR upp till hela 100 EUR.
Välj en premiumprodukt så kan du minska de skadliga avgasutsläppen och även bränsleförbrukningen. Om du tycker priset är för högt så råder vi dig att ta en titt i vår webbutik, här hittar du alla möjliga slags olika lambdasonder till alla bilar till priser lägre än vad tillverkarna rekommenderar.