Grenrörspackning till din bil

Grenrörspackning till topp biltillverkarna
- Grenrörspackning VOLVO V70
- Grenrörspackning VW GOLF
- Packning grenrör BMW 3-serie
- VW PASSAT
- Grenrörspackning BMW 5-serie
- Grenrörspackning AUDI A4
- Packning grenrör AUDI A6
- MERCEDES-BENZ E-klass
- Grenrörspackning VW CADDY
- Grenrörspackning VOLVO V50
- Packning grenrör VOLVO V60
- SAAB 9-3
- Grenrörspackning MERCEDES-BENZ C-klass
- Grenrörspackning SKODA OCTAVIA
- Packning grenrör FORD FOCUS
- VOLVO XC60
- Grenrörspackning KIA CEE'D
- Grenrörspackning VW TRANSPORTER
- Packning grenrör VOLVO XC70
- FIAT DUCATO
Andra reservdelar Avgassystem
Grenrörspackning defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips
Gör din bil tyst och säker
Avgaspackningen är en liten men viktig komponent som försäkrar säkra avgaser. Det är tätningen mellan motorn och avgasröret.
Var sitter avgaspackningen?
På grund av sin plats så brukar avgaspackningen ibland kallas för “grenrörspackning” eftersom den sitter på motorblocket mellan utloppet och grenröret. Avgaspackningen ligger nära motorns förbränningskammare vilket gör dess konstruktion utmanande: den måste vara helt tät oavsett om motorn är kall eller varm medan den är slittålig samtidigt så mycket som det går. Dessutom komprimerar grenrörets montering den signifikant. Oavsett så måste den sitta fast på plats och vara helt tät mot varierande temperaturer, vibrationer och rörelser. Vanligen håller sig avgaspackningarna under hela fordonets livslängd. Men om du skulle behöva laga grenröret någon gång så är det smart att också byta ut avgaspackningen för att försäkra dig om fordonets pålitlighet.
Avgaspackningens design
Värmemotstånd är den viktigaste egenskapen hos packningen mellan grenröret och motorn. Temperaturerna överskrider lätt 1000° C inuti motorns förbränningskammare som sedan överförs via grenröret och ut ur genom avgaserna. Trots att avgaserna kyls ned rätt snabbt så brukar tätningen ändå utsättas för dessa höga temperaturer på grund av hur nära den är förbränningskammaren. Avgaspackningarna består därför av värmetåliga, icke-brännbara material. Vanligen består de av starkt nät som i sin tur är starka, värmetåliga metallegeringar. Platta packningar i koppar är vanliga och grenrörspackningar som består av pressat mineralull. Sistnämnda materialet har fördelen att det kan tillverkas för att vara väldigt tunt. Mineralpresserade fiberpackningar är därför valet som enskilda tätningar som används i motorer med flera cylindrar. Trådnätslösningar å andra sidan lämpar sig att användas i motorcyklar eller kombinerat med andra avgaspackningar.
Vanliga defekter med avgaspackningen
Ju högre motorn låter plötsligt kan tyda på en defekt avgaspackning. I de flesta fallen så brukar det tyda på ett större problem: en trasig bult eller ett sprucket grenrör är oftast orsaken bakom dessa problem. Varma avgaser som försvinner ur den defekta grenrörspackningen kan leda till att motorn börjar brinna eller att plastdelarna smälter. Därför ska du alltid “hålla öronen vakna” för att höra om din motor plötsligt har börjat låta högre än vanligt. En spricka eller läcka upptäcker du enklast när motorn är kall. Metaller expanderar när de värms upp och således manifesterar sig en avgasläcka lättast vid högre temperaturer. Sotavlagringar på skruvanslutningarna är andra indikatorer på skador på denna komponent. Eftersom en defekt packning kan leda till att luft kommer in i avgassystemet så kommer syresensorns mätningar att bli helt felaktiga. Detta ökar då bränslekonsumtionen vilket i sin tur också då indirekt kan tyda på en trasig avgaspackning.
Kostnader och reparationer för en avgaspackning
Avgaspackningen är en mycket billig slitdel. Priserna varierar mellan storlekar och typer men sällan dyrare än 20 EUR. I vissa fall när du måste byta ut hela grenröret så brukar du få med denna tätning på köpet. Det är oftast lätt att byta ut grenrörspackningen: du börjar med att lossa på fästbultarna som grenröret sitter på så brukar tätningen falla ut. Kom ihåg att lossa på och dra åt grenrörets skruvanslutningar. Om dessa slits av så kommer det att bli dyrt att laga gängorna. Därför så rekommenderas det att du rengör gängorna i motorblocket innan du ska montera tillbaka dem och att du använder dig av nya grenrörsskruvar. Se också till att du använder dig av en momentnyckel så du kan få rätt åtdragning när du installerar grenröret. Med rätt åtdragningsmoment och nya skruvar så garanterar du dig själv en komponent som sitter korrekt och säkert. Då slipper du att motorvibrationerna får grenröret att lossna samt att du slipper slitage på skruvarna under installation eller drift. Observera att inte alla skruvar passar! Använd bara rekommenderade skruvar som anges av fordonstillverkaren för bästa resultat med denna bildel.
Prisvärd och kraftfull komponent
Avgaspackningen är en prisvärd och lätt reservdel att byta ut. Men den har trots detta en signifikant inverkan på din säkerhet, komfort och effektivitet med ditt fordon. Därför ska du kontrollera efter denna krypande skada regelbundet. Det rekommenderas att du kontrollerar fordon som är 5 år eller äldre eller fordon som har gått mer än 80 000 km.
Toppsäljare: de mest populära produkter