Främre ljuddämpare till din bil

Främre ljuddämpare till topp biltillverkarna
- Främre ljuddämpare VOLVO V70
- Främre ljuddämpare VW GOLF
- Främre ljuddämpare BMW 3-serie
- VW PASSAT
- Främre ljuddämpare BMW 5-serie
- Främre ljuddämpare AUDI A4
- Främre ljuddämpare AUDI A6
- MERCEDES-BENZ E-klass
- Främre ljuddämpare VW CADDY
- Främre ljuddämpare VOLVO V50
- Främre ljuddämpare VOLVO V60
- SAAB 9-3
- Främre ljuddämpare MERCEDES-BENZ C-klass
- Främre ljuddämpare SKODA OCTAVIA
- Främre ljuddämpare FORD FOCUS
- VOLVO XC60
- Främre ljuddämpare KIA CEE'D
- Främre ljuddämpare VW TRANSPORTER
- Främre ljuddämpare VOLVO XC70
- FIAT DUCATO
Främre ljuddämpare defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips
Tyst körning med en främre ljuddämpare
Den främre ljuddämparen är en del av avgassystemet. Som ibland kallas för fördämparen eller mittenljuddämparen. Den sitter i mittendelen av avgasröret och minskar bullret från motorn. Tillsammans med huvudljuddämparen minskar motorbullret så det knappt nästan hörs. Detta gör ljuddämparen mycket användbar för tekniskt högljudda motorer. Bilar med stor cylinder kapasitet, högpresterande bilar och dieselfordon brukar ofta ha med en främre ljuddämpare.
Så fungerar ljuddämparen
Oavsett var den sitter så följer ljuddämparen alltid ändå samma princip: den består av en försluten låda med ett avgasrör som går in i den. Sidledes går ett rör utifrån samma låda. Avgaserna tar sig ut genom luftströmmen. Ljudet å andra sidan expanderar och bullret som kommer in i lådan och kommer bara delvis ut genom lådans andra ände. Resten av bullret förvandlas till vibrationer som får ljuddämparen att vibrera lite.
Dyr och hållbar lösning vs. en billig reservdel
I avgassystem så måste ekonomer och tillverkare fatta ett beslut: dessa delar kan byggas så att de håller hela bilens livslängd. men för att detta ska vara möjligt så måste hela systemet tillverkas i rostfritt stål som är minst 0,5 millimeter tjockt. Detta implementeras främst i högkvalitativa fordon, såsom sportbilar. I vanliga familjebilar är avgassystem helt i rostfritt stål alldeles för dyrt.
Å andra sidan så drabbas avgassystem ofta av följande påfrestningar: permanenta varma-kalla-cykler, aggressiva gaser, kondenserad fukt och syreblandningar från förbränningen och övrig fukt påverkar avgasrören rejält. Vanligen drabbas av de främst av externa påverkningar såsom vägsalt under vintern. På grund av höga temperaturer, är möjligheten att försegla eller belägga metall delarna nästan uteslutet.
Avgassystemet har ett tunt zinklager, mer skydd mot rost än så är inte möjligt. Korrosion av avgassystemet kan med andra ord inte förhindras. Av denna anledning, försöker tillverkarna att hålla dessa komponenter så billiga som möjligt.
Den främre ljuddämparens livslängd
Livslängden för främre ljuddämparen är lika långt som för hela avgassystemet. Förutom grenröret och grenrör så har alla ljuddämpare och övriga rör relativt tunna väggar. Beroende på hur många kalla vintrar bilen har utstått så kan livslängden variera mellan 3-5 år. En defekt främre ljuddämpare gör sin närvaro hörd: motorbullret blir mycket högre vilket betyder att ljuddämparen troligen läcker.
Laga en ljuddämpare?
Du kan alltid försöka täta hålet i mellersta ljuddämparen med svetsning. Vanligen är detta slöseri med pengar. En korroderad ljuddämpare ska bytas. Eftersom alla ljuddämpare påverkas lika mycket av vädret så tenderar slutdämparen att inte vara i bättre skick ändå. Eftersom den flexibla delen är den billigaste delen av alla komponenter i hela avgassystemet så bör du även byta denna del med i samband med den andra delarna.
Ej kritisk komponent
Om det finns några reservdelar som det går att kompromissa på kvalitén så är det ljuddämparen. Om bilen är i närheten av sin sista besiktning så är det dumt att installera ett högkvalitativt och dyrt avgassystem. Skillnaden mellan budgetvänliga och OEM-kvalitativa lösningar är inte för stor dock bland ljuddämpare. Priserna varierar utifrån biltyp: en budgetvänlig främre ljuddämpare till en Renault Trafic kostar 28 euros. En G-class Mercedes så kostar en högkvalitativ del uppåt mot 160 euros.
OEM-kvalité utan kompromisser
Vi har alla möjliga slags bildelar som vi kan erbjuda dig som passar nya bilar. Våra OEM-kvalitativa bildelar låter dig vidta de nödvändiga säkerhetsåtgärderna så att du kan köra tryggt och säkert med din bil. En tyst körning och känslan att du klarar besiktningen garanteras med hjälp av ljuddämparna i vårt sortiment. Med ett fungerande avgassystem blir körningen till ett sant nöje. Detta gäller speciellt längre resor: istället för att höra ett konstant irriterande vrål så hör du ett fint brummande, precis som tillverkarna hade som avsikt med din bil.