0

0.00 kr

#

Sensor Laddtryck (MAP-sensor) till ditt fordon

Välj ditt fordon

med registreringsnummer*

Sensor Laddtryck (MAP-sensor) Den bästa möjliga kvaliteten på varje enskild produkt

Premiumtillverkare av Sensor Laddtryck (MAP-sensor):

  • BOSCH Sensor Laddtryck (MAP-sensor)
  • FEBI BILSTEIN Sensor Laddtryck (MAP-sensor)
  • TOPRAN Sensor Laddtryck (MAP-sensor)
  • SWAG Sensor Laddtryck (MAP-sensor)
  • METZGER Sensor Laddtryck (MAP-sensor)
  • HELLA Sensor Laddtryck (MAP-sensor)
  • DELPHI Sensor Laddtryck (MAP-sensor)
  • MEAT & DORIA Sensor Laddtryck (MAP-sensor)
  • Köp till bästa pris här VEMO Sensor Laddtryck (MAP-sensor)
  • Köp till bästa pris här BERU Sensor Laddtryck (MAP-sensor)
  • Köp till bästa pris här BLUE PRINT Sensor Laddtryck (MAP-sensor)
  • Köp till bästa pris här HERTH+BUSS JAKOPARTS Sensor Laddtryck (MAP-sensor)
  • Köp till bästa pris här MAGNETI MARELLI Sensor Laddtryck (MAP-sensor)
  • Köp till bästa pris här HJS Sensor Laddtryck (MAP-sensor)
  • Köp till bästa pris här MEYLE Sensor Laddtryck (MAP-sensor)
  • Köp till bästa pris här BUGIAD Sensor Laddtryck (MAP-sensor)
  • HERTH+BUSS ELPARTS
  • PETERS ENNEPETAL
  • TRUCKTEC AUTOMOTIVE
  • EPS
  • KW
  • SIDAT
  • AUTOMEGA
  • DT
  • MAXGEAR reservdelar katalog
  • AUGER reservdelar katalog
  • ABAKUS reservdelar katalog
  • AUTLOG reservdelar katalog

Sensor Laddtryck (MAP-sensor) defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips

Perfekt motorstyrning med grenrörstrycksensorn

Grenrörstrycksensorn eller trycksensorn är en viktig komponent som styr över hur mycket bränsle som sprutas in i förbränningskamrarna. Den mäter trycket i grenröret och överför denna data vidare till styrenheten. Den tryckdatan används av styrenheten för att beräkna mängden luft och bränsle som ska sprutas in. Detta leder till lägre bränsleförbrukning och renare avgaser. Grenrörstrycksensorn är ett alternativ till luftmassemätaren.

Grenrörstrycksensorns uppgifter

Grenrörstrycksensorn bestämmer insugsluftens flöde i förbränningskammaren i bilen. Insugsluften kan bara aktiveras av strypventilen. I moderna bilar så är detta inte tillräckligt, särskilt inte vid rengöring av avgaserna. Luften och bränslet måste alltid ha vissa proportioner. För mycket insprutet bränsle gör blandningen för “riklig”. Detta leder till att för mycket sot bildas som då kan täppa igen katalysatorn. Obränt bränsle brukar ligga kvar i katalysatorn som då gör att tändningen kan skadas på dess platinalager. För lite insprutet bränsle leder till för “magert” bränsle som ger dig sämre motorprestanda samtidigt som motorn värms upp alldeles för snabbt. Motorn behöver alltid få den perfekta bränsleluftblandningen och det är detta som gör grenrörstrycksensorn jätteviktig i processen.

Skillnaden mellan luftmassemätaren och trycksensorn

Båda sensorerna har liknande uppgift: insugsluften mäts och data överförs till styrenheten. I en luftmassemätare så avleds luftströmmen genom en varm platinatråd. Sensorn mäter hur mycket tråden kyls ned av luftmassan. Styrenheten jämför sedan de värden som den tar emot med målvärden och bestämmer hur mycket luft och bränsle som behövs till motorn i dess blandning. I trycksensorn så mäts det interna trycket i grenröret med hjälp av membran.

Där sitter trycksensorn

Trycksensorn sitter som en fläns sidled på grenröret. I små hål såsom grenröret så kan vi med säkerhet anta att det pneumatiska trycket är jämnt fördelat. Sensorn är bara ansluten till grenröret med en pluggkontakt eller en bult. Trådanslutningen till styrenheten sker med hjälp av en simpel flerplugg. Dess utbyte är dessutom mycket simpelt.

Defekter med insugningsrörets trycksensor

Hårdare avgasregler har gjort att man investerat stort i utvecklingen avgasteknologi. Tillverkarna letar hela tiden efter möjligheter att minska avgasutsläppen för att uppfylla de nya ställda och strikta miljökraven. Ett av sätten att rengöra avgaserna var bland annat introduktionen av den så kallade EGR-ventilen. Denna avgasåterledningsventil för avgaserna tillbaka till förbränningskammaren via grenröret. Sotpartiklar bränns då igen och blir således harmlösa för omgivningen därefter.
I praktiken så är detta tillräckligt men det har en otrevlig bieffekt: återeldningen orsakar att sotavlagringar bildas på grenröret. Detta påverkar även närliggande komponenter: insugningsröret, slutröret, strypventilen och även tyvärr även grenrörstrycksensorn. I moderna bilar med bland annat diesel så måste du rengöra insugningssystemet regelbundet. Rent tekniskt så är simpla delar såsom grenröret och strypventilen enkla att rengöra. Känslig delar som grenrörstrycksensorer med membran är däremot svårare att rengöra. Därför tillverkas det billiga reservdelar i industrin vilket gör det mer värt att byta dem istället för att försöka rengöra eller laga dem.

Petat bort EGR-ventilen?

Vissa förare försöker peta bort EGR-ventilen för att undvika föroreningar i insugningskanalen. Detta stör motorstyrningen och avgassystemet i bilen. Denna åtgärd kan skada katalysatorn och göra så att den måste bytas ut vilket helt klart blir mycket dyrare än att bara rengöra eller byta ut de olika komponenterna i avgassystemet. Dessutom har det konsekvenser för bilens säkerhet och drift. Polisen bötfäller en om du kör med en bortpetad EGR-ventil.

När du ska köpa en ny grenrörstrycksensor

Att rengöra insugningssystemet är smutsigt och lite ansträngande men även ganska enkelt. Bytet av grenrörstrycksensorn är också mycket simpelt. Om den inte går att rengöra så kan du köpa en ny för cirka 20 euro. Detta pris gör det inte värt att försöka peta med EGR-ventilen på egen hand.

Toppsäljare: de mest populära produkter

  • Sensor, laddtryck
    RIDEX Sensor, laddtryck 161B0003 lågt pris
    RIDEX | 161B0003
    125,07 kr -26% TFP: 167,00 kr Spara: 26%
  • Sensor, laddtryck
    RIDEX Sensor, laddtryck 161B0004 lågt pris
    RIDEX | 161B0004
    117,84 kr -26% TFP: 158,00 kr Spara: 26%
  • Sensor, laddtryck
    RIDEX Sensor, laddtryck 161B0028 lågt pris
    RIDEX | 161B0028
    128,62 kr -26% TFP: 172,00 kr Spara: 26%
  • Sensor, laddtryck
    RIDEX Sensor, laddtryck 161B0023 lågt pris
    RIDEX | 161B0023
    224,13 kr -26% TFP: 299,00 kr Spara: 26%
  • Sensor, laddtryck
    BOSCH Sensor, laddtryck 0 261 230 266 lågt pris
    BOSCH | 0 261 230 266
    290,39 kr -25% TFP: 387,00 kr Spara: 25%
  • Sensor, laddtryck
    BOSCH Sensor, laddtryck 0 281 002 709 lågt pris
    BOSCH | 0 281 002 709
    827,28 kr -25% TFP: 1103,00 kr Spara: 25%
  • Sensor, laddtryck
    BOSCH Sensor, laddtryck 0 281 002 177 lågt pris
    BOSCH | 0 281 002 177
    569,17 kr -26% TFP: 759,00 kr Spara: 26%
  • Sensor, laddtryck
    BOSCH Sensor, laddtryck 0 281 006 028 lågt pris
    BOSCH | 0 281 006 028
    310,81 kr -26% TFP: 415,00 kr Spara: 26%
  • Sensor, laddtryck
    BOSCH Sensor, laddtryck 0 261 230 193 lågt pris
    BOSCH | 0 261 230 193
    251,77 kr -26% TFP: 336,00 kr Spara: 26%
  • Sensor, laddtryck
    BOSCH Sensor, laddtryck 0 261 230 189 lågt pris
    BOSCH | 0 261 230 189
    268,04 kr -26% TFP: 358,00 kr Spara: 26%
  • Sensor, laddtryck
    BOSCH Sensor, laddtryck 0 281 002 976 lågt pris
    BOSCH | 0 281 002 976
    240,01 kr -25% TFP: 320,00 kr Spara: 25%
  • Sensor, laddtryck
    AUTLOG Sensor, laddtryck AS4504 lågt pris
    AUTLOG | AS4504
    316,97 kr -26% TFP: 423,00 kr Spara: 26%