MAP-sensor till din bil

Sensor laddtryck till topp biltillverkarna
- MAP-sensor VOLVO V70
- MAP-sensor VW GOLF
- Laddtrycksgivare BMW 3-serie
- VW PASSAT
- MAP-sensor BMW 5-serie
- MAP-sensor AUDI A4
- Laddtrycksgivare AUDI A6
- MERCEDES-BENZ E-klass
- MAP-sensor VW CADDY
- MAP-sensor VOLVO V50
- Laddtrycksgivare VOLVO V60
- SAAB 9-3
- MAP-sensor MERCEDES-BENZ C-klass
- MAP-sensor SKODA OCTAVIA
- Laddtrycksgivare FORD FOCUS
- VOLVO XC60
- MAP-sensor KIA CEE'D
- MAP-sensor VW TRANSPORTER
- Laddtrycksgivare VOLVO XC70
- FIAT DUCATO
MAP-sensor defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips
Perfekt motorstyrning med grenrörstrycksensorn
Grenrörstrycksensorn eller trycksensorn är en viktig komponent som styr över hur mycket bränsle som sprutas in i förbränningskamrarna. Den mäter trycket i grenröret och överför denna data vidare till styrenheten. Den tryckdatan används av styrenheten för att beräkna mängden luft och bränsle som ska sprutas in. Detta leder till lägre bränsleförbrukning och renare avgaser. Grenrörstrycksensorn är ett alternativ till luftmassemätaren.
Grenrörstrycksensorns uppgifter
Grenrörstrycksensorn bestämmer insugsluftens flöde i förbränningskammaren i bilen. Insugsluften kan bara aktiveras av strypventilen. I moderna bilar så är detta inte tillräckligt, särskilt inte vid rengöring av avgaserna. Luften och bränslet måste alltid ha vissa proportioner. För mycket insprutet bränsle gör blandningen för “riklig”. Detta leder till att för mycket sot bildas som då kan täppa igen katalysatorn. Obränt bränsle brukar ligga kvar i katalysatorn som då gör att tändningen kan skadas på dess platinalager. För lite insprutet bränsle leder till för “magert” bränsle som ger dig sämre motorprestanda samtidigt som motorn värms upp alldeles för snabbt. Motorn behöver alltid få den perfekta bränsleluftblandningen och det är detta som gör grenrörstrycksensorn jätteviktig i processen.
Skillnaden mellan luftmassemätaren och trycksensorn
Båda sensorerna har liknande uppgift: insugsluften mäts och data överförs till styrenheten. I en luftmassemätare så avleds luftströmmen genom en varm platinatråd. Sensorn mäter hur mycket tråden kyls ned av luftmassan. Styrenheten jämför sedan de värden som den tar emot med målvärden och bestämmer hur mycket luft och bränsle som behövs till motorn i dess blandning. I trycksensorn så mäts det interna trycket i grenröret med hjälp av membran.
Där sitter trycksensorn
Trycksensorn sitter som en fläns sidled på grenröret. I små hål såsom grenröret så kan vi med säkerhet anta att det pneumatiska trycket är jämnt fördelat. Sensorn är bara ansluten till grenröret med en pluggkontakt eller en bult. Trådanslutningen till styrenheten sker med hjälp av en simpel flerplugg. Dess utbyte är dessutom mycket simpelt.
Defekter med insugningsrörets trycksensor
Hårdare avgasregler har gjort att man investerat stort i utvecklingen avgasteknologi. Tillverkarna letar hela tiden efter möjligheter att minska avgasutsläppen för att uppfylla de nya ställda och strikta miljökraven. Ett av sätten att rengöra avgaserna var bland annat introduktionen av den så kallade EGR-ventilen. Denna avgasåterledningsventil för avgaserna tillbaka till förbränningskammaren via grenröret. Sotpartiklar bränns då igen och blir således harmlösa för omgivningen därefter.
I praktiken så är detta tillräckligt men det har en otrevlig bieffekt: återeldningen orsakar att sotavlagringar bildas på grenröret. Detta påverkar även närliggande komponenter: insugningsröret, slutröret, strypventilen och även tyvärr även grenrörstrycksensorn. I moderna bilar med bland annat diesel så måste du rengöra insugningssystemet regelbundet. Rent tekniskt så är simpla delar såsom grenröret och strypventilen enkla att rengöra. Känslig delar som grenrörstrycksensorer med membran är däremot svårare att rengöra. Därför tillverkas det billiga reservdelar i industrin vilket gör det mer värt att byta dem istället för att försöka rengöra eller laga dem.
Petat bort EGR-ventilen?
Vissa förare försöker peta bort EGR-ventilen för att undvika föroreningar i insugningskanalen. Detta stör motorstyrningen och avgassystemet i bilen. Denna åtgärd kan skada katalysatorn och göra så att den måste bytas ut vilket helt klart blir mycket dyrare än att bara rengöra eller byta ut de olika komponenterna i avgassystemet. Dessutom har det konsekvenser för bilens säkerhet och drift. Polisen bötfäller en om du kör med en bortpetad EGR-ventil.
När du ska köpa en ny grenrörstrycksensor
Att rengöra insugningssystemet är smutsigt och lite ansträngande men även ganska enkelt. Bytet av grenrörstrycksensorn är också mycket simpelt. Om den inte går att rengöra så kan du köpa en ny för cirka 20 euro. Detta pris gör det inte värt att försöka peta med EGR-ventilen på egen hand.