00#
79-0498

MAP-sensor till din bil

Välj ditt fordon
Sök
Bil map-sensor

Premiumtillverkare av Laddtryck sensor:

  • BOSCH map-sensor
  • FEBI BILSTEIN map-sensor
  • TOPRAN map-sensor
  • SWAG map-sensor
  • METZGER map-sensor
  • HELLA map-sensor
  • DELPHI map-sensor
  • MEAT & DORIA map-sensor
  • VEMO map-sensor
  • BERU map-sensor
  • BLUE PRINT map-sensor
  • HERTH+BUSS JAKOPARTS map-sensor
  • MAGNETI MARELLI map-sensor
  • TRISCAN map-sensor
  • HJS map-sensor
  • MEYLE map-sensor
  • BUGIAD
  • HERTH+BUSS ELPARTS
  • FACET
  • EFI AUTOMOTIVE

MAP-sensor defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips

Perfekt motorstyrning med grenrörstrycksensorn

Grenrörstrycksensorn eller trycksensorn är en viktig komponent som styr över hur mycket bränsle som sprutas in i förbränningskamrarna. Den mäter trycket i grenröret och överför denna data vidare till styrenheten. Den tryckdatan används av styrenheten för att beräkna mängden luft och bränsle som ska sprutas in. Detta leder till lägre bränsleförbrukning och renare avgaser. Grenrörstrycksensorn är ett alternativ till luftmassemätaren.

Grenrörstrycksensorns uppgifter

Grenrörstrycksensorn bestämmer insugsluftens flöde i förbränningskammaren i bilen. Insugsluften kan bara aktiveras av strypventilen. I moderna bilar så är detta inte tillräckligt, särskilt inte vid rengöring av avgaserna. Luften och bränslet måste alltid ha vissa proportioner. För mycket insprutet bränsle gör blandningen för “riklig”. Detta leder till att för mycket sot bildas som då kan täppa igen katalysatorn. Obränt bränsle brukar ligga kvar i katalysatorn som då gör att tändningen kan skadas på dess platinalager. För lite insprutet bränsle leder till för “magert” bränsle som ger dig sämre motorprestanda samtidigt som motorn värms upp alldeles för snabbt. Motorn behöver alltid få den perfekta bränsleluftblandningen och det är detta som gör grenrörstrycksensorn jätteviktig i processen.

Skillnaden mellan luftmassemätaren och trycksensorn

Båda sensorerna har liknande uppgift: insugsluften mäts och data överförs till styrenheten. I en luftmassemätare så avleds luftströmmen genom en varm platinatråd. Sensorn mäter hur mycket tråden kyls ned av luftmassan. Styrenheten jämför sedan de värden som den tar emot med målvärden och bestämmer hur mycket luft och bränsle som behövs till motorn i dess blandning. I trycksensorn så mäts det interna trycket i grenröret med hjälp av membran.

Där sitter trycksensorn

Trycksensorn sitter som en fläns sidled på grenröret. I små hål såsom grenröret så kan vi med säkerhet anta att det pneumatiska trycket är jämnt fördelat. Sensorn är bara ansluten till grenröret med en pluggkontakt eller en bult. Trådanslutningen till styrenheten sker med hjälp av en simpel flerplugg. Dess utbyte är dessutom mycket simpelt.

Defekter med insugningsrörets trycksensor

Hårdare avgasregler har gjort att man investerat stort i utvecklingen avgasteknologi. Tillverkarna letar hela tiden efter möjligheter att minska avgasutsläppen för att uppfylla de nya ställda och strikta miljökraven. Ett av sätten att rengöra avgaserna var bland annat introduktionen av den så kallade EGR-ventilen. Denna avgasåterledningsventil för avgaserna tillbaka till förbränningskammaren via grenröret. Sotpartiklar bränns då igen och blir således harmlösa för omgivningen därefter.
I praktiken så är detta tillräckligt men det har en otrevlig bieffekt: återeldningen orsakar att sotavlagringar bildas på grenröret. Detta påverkar även närliggande komponenter: insugningsröret, slutröret, strypventilen och även tyvärr även grenrörstrycksensorn. I moderna bilar med bland annat diesel så måste du rengöra insugningssystemet regelbundet. Rent tekniskt så är simpla delar såsom grenröret och strypventilen enkla att rengöra. Känslig delar som grenrörstrycksensorer med membran är däremot svårare att rengöra. Därför tillverkas det billiga reservdelar i industrin vilket gör det mer värt att byta dem istället för att försöka rengöra eller laga dem.

Petat bort EGR-ventilen?

Vissa förare försöker peta bort EGR-ventilen för att undvika föroreningar i insugningskanalen. Detta stör motorstyrningen och avgassystemet i bilen. Denna åtgärd kan skada katalysatorn och göra så att den måste bytas ut vilket helt klart blir mycket dyrare än att bara rengöra eller byta ut de olika komponenterna i avgassystemet. Dessutom har det konsekvenser för bilens säkerhet och drift. Polisen bötfäller en om du kör med en bortpetad EGR-ventil.

När du ska köpa en ny grenrörstrycksensor

Att rengöra insugningssystemet är smutsigt och lite ansträngande men även ganska enkelt. Bytet av grenrörstrycksensorn är också mycket simpelt. Om den inte går att rengöra så kan du köpa en ny för cirka 20 euro. Detta pris gör det inte värt att försöka peta med EGR-ventilen på egen hand.


Toppsäljare: de mest populära produkter
Laddtryckssensor
Ny laddtrycksgivare BOSCH 0 261 230 266
0 261 230 266 BOSCH laddtrycksgivare bil pris
BOSCH | 0 261 230 266
259,99 kr
Skick:  Helt ny
Laddtryckssensor
Ny laddtryck sensor RIDEX 161B0032
  • Antal stickkontakter: 3
  • Kontakthållarform: rektangulär
  • Tryck från [kPA]: 30
  • Tryck till [kPA]: 240
  • Antal kontakter i bruk: 3
  • Skick:  Helt ny
161B0032 RIDEX laddtryck sensor bil pris
RIDEX | 161B0032
297,39 kr
(Pris per styck)
Skick:  Helt ny
Laddtryckssensor
Ny sensor laddtryck BOSCH 0 261 230 439
0 261 230 439 BOSCH sensor laddtryck bil pris
BOSCH | 0 261 230 439
319,03 kr
Skick:  Helt ny
Laddtryckssensor
Ny map-sensor BOSCH 0 281 002 996
  • Temperaturområde från [°C]: -40
  • Temperaturförhållande till [°C]: 130
  • Skick:  Helt ny
0 281 002 996 BOSCH map-sensor bil pris
BOSCH | 0 281 002 996
438,27 kr
Skick:  Helt ny
Laddtryckssensor
Ny laddtrycksgivare BOSCH 0 281 006 076
  • Temperaturområde från [°C]: -40
  • Temperaturförhållande till [°C]: 130
  • Skick:  Helt ny
0 281 006 076 BOSCH laddtrycksgivare bil pris
BOSCH | 0 281 006 076
330,99 kr
Skick:  Helt ny
Sensor, laddtryck
Ny laddtryck sensor BOSCH 0 261 230 293
0 261 230 293 BOSCH laddtryck sensor bil pris
BOSCH | 0 261 230 293
511,26 kr
Skick:  Helt ny
Laddtryckssensor
Ny sensor laddtryck RIDEX 161B0012
  • Antal stickkontakter: 3
  • Kontakthållarform: oval
  • Antal fästhål: 2
  • Tryck från [kPA]: 35
  • Tryck till [kPA]: 315
  • Skick:  Helt ny
161B0012 RIDEX sensor laddtryck bil pris
RIDEX | 161B0012
263,67 kr
(Pris per styck)
Skick:  Helt ny
Laddtryckssensor
Ny map-sensor RIDEX 161B0013
  • Antal stickkontakter: 3
  • Kontakthållarform: oval
  • Tryck från [kPA]: 10
  • Tryck till [kPA]: 261
  • Antal fästhål: 2
  • Skick:  Helt ny
161B0013 RIDEX map-sensor bil pris
RIDEX | 161B0013
252,90 kr
(Pris per styck)
Skick:  Helt ny
Laddtryckssensor
Ny laddtrycksgivare BOSCH 0 261 230 189
0 261 230 189 BOSCH laddtrycksgivare bil pris
BOSCH | 0 261 230 189
319,21 kr
Skick:  Helt ny
Laddtryckssensor
Ny laddtryck sensor BOSCH 0 281 002 976
0 281 002 976 BOSCH laddtryck sensor bil pris
BOSCH | 0 281 002 976
311,77 kr
Skick:  Helt ny
Laddtryckssensor
Ny sensor laddtryck BOSCH 0 281 006 028
0 281 006 028 BOSCH sensor laddtryck bil pris
BOSCH | 0 281 006 028
335,26 kr
Skick:  Helt ny
Laddtryckssensor
Ny map-sensor RIDEX 161B0023
  • Antal stickkontakter: 3
  • Kontakthållarform: oval
  • Antal fästhål: 1
  • Tryck från [kPA]: 11
  • Tryck till [kPA]: 306
  • Skick:  Helt ny
161B0023 RIDEX map-sensor bil pris
RIDEX | 161B0023
225,54 kr
(Pris per styck)
Skick:  Helt ny