Glödlampor till din bil
Glödlampor till topp biltillverkarna
- Glödlampor VOLVO V70
- Glödlampor VW GOLF
- Glödlampor BMW 3-serie
- VW PASSAT
- Glödlampor BMW 5-serie
- Glödlampor AUDI A4
- Glödlampor AUDI A6
- MERCEDES-BENZ E-klass
- Glödlampor VOLVO V50
- Glödlampor VW CADDY
- Glödlampor SAAB 9-3
- VOLVO V60
- Glödlampor MERCEDES-BENZ C-klass
- Glödlampor FORD FOCUS
- Glödlampor SKODA OCTAVIA
- VOLVO XC70
- Glödlampor VW TRANSPORTER
- Glödlampor VOLVO XC60
- Glödlampor KIA CEE'D
- FIAT DUCATO
Andra reservdelar Elsystem
Glödlampor defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips
Billig belysning till bilen: glödlampor
Glödlampor är ljuskällor som du finner överallt i ditt fordon. Den klassiska designen med vakuumröret och glödtråden börjar ersättas allt mer av LED-komponenter. Det finns ett bra skäl för detta eftersom LED helt klart ökar fordonets säkerhet.
Se och bli sedd
Belysningen inuti eller utanpå fordonet uppfyller två grundläggande funktioner: de lyser upp inuti fordonet och utanför fordonet, samt att de förbättrar förarens och passagerarnas förmåga att orientera med fordonet. Alla lampor på instrumentbrädan, externa blinkers och bakljusen är signallampor. De förmedlar information och har ingen aktiv belysningseffekt. Orienteringsljus är strålkastarna, helljusen och innerbelysningen. Detta inkluderar den klassiska lampan uppe i innertaket. Belysning är också vanligt vid fotutrymmet, i handskfacket och i bagageutrymmet, i många fordon idag.
Lampans design
En lampa, vare sig den är inne i fordonet eller utanpå, sitter alltid bakom ett hölje och hålls på plats av en hållare. Lampan kommer försedd med en anslutningskontakt som är kopplad till en elektrisk ledning. Denna ledning kan aktiveras eller inaktiveras automatiskt eller med en manuell brytare.
Nackdelarna med klassiska glödlampor
Glödlamporna, som var det enda valet fram tills på sistone, består av ett litet vakuumrör monterat på en metallbas. Inuti vakuumröret finns en mycket tunn lindad volframtråd som värms upp till den börjar glöda. Det är därför det heter glödlampa för den avger ljus när den glöder. Problemet är att vakuumröret har en begränsad livslängd. Det finns många saker som påverkar lampan negativt: vibrationer, höga temperaturer och liknande. Så fort glödlampans glas skadas så kommer syre in som bränner upp glödtråden direkt.
Bättre på alla sätt: LED-lampor
Förutom strålkastarna och helljusen så finns det ett alternativ för resterande glödlampor på ditt fordon: LED-lampor har många fördelar som de klassiska glödlamporna saknar. För det första så har en klassisk glödlampa i fordonet bara en livslängd på runt fem år, oftast kortare än så, vilket inte är bra alls när bromsljusen inte lyser upp när de borde. I många länder får du dryga böter när du kör med defekt belysning. När du då använder dig av LED-lampor så slipper du detta eftersom dessa räcker oerhört längre än vad vanliga glödlampor gör.
Dessutom förbrukar LED-lampor mycket lägre energi än klassiska lampor gör. Detta betyder att de bildar mindre värme men ändå uppnår samma ljusintensitet. Detta har gjort att LED-lampor har kunnat lysa starkare än sina klassiska föregångare. När du då uppgraderar till LED, särskilt på instrumentbrädan, så kommer du verkligen att “Göra natt till dag”.
Men du måste vara försiktig med ytterbelysningen för när du går över till LED så får du ibland starkare ljusintensitet och färgtemperatur än vad som är tillåtet i landet där du bor eller kör med fordonet. Läs på vad som är godkänt att ha på ytterbelysningen där du har tänkt att köra med fordonet som du har uppgraderat till LED i belysningen så du slipper otrevliga rättsliga konsekvenser.
Glödlampans glänsande period: strålkastarna
För närvarande finns det två tillgängliga system till strålkastarna som skiljer sig på ett sätt: priset. Extremt dyra xenonstrålkastare är det enda alternativet till klassiska glödlampor för närvarande på marknaden. LED-strålkastare är en uppgradering på glödlampor som inte finns tillgängliga just nu. Förrän LED har tillkommit som alternativ så får du välja billiga, högpresterande H4 glödlampor utan något annat bättre alternativ.
Där det går att omvandla, där behövs kvalité
LED-lampor är fortfarande dyrare än mycket billiga glödlampor när det gäller signalutrustning och innerbelysning. Men LED-lampor har nu blivit så billiga att behöva byta ut utblåsta lampor med LED-lampor rekommenderas varmt. Det är däremot fortfarande inte vettigt att byta ut strålkastarlampor med LED-alternativ. Kom ihåg att välja kända märken så du får optimal belysning på vägen och i fordonet.
Toppsäljare: de mest populära produkter