ABS-givare till din bil
Hjulvarvtalssensor till topp biltillverkarna
- ABS-sensor VOLVO V70
- ABS-sensor VW GOLF
- Sensor hjulvarvtal BMW 3-serie
- VW PASSAT
- ABS-sensor BMW 5-serie
- ABS-sensor AUDI A4
- Sensor hjulvarvtal AUDI A6
- MERCEDES-BENZ E-klass
- ABS-sensor VOLVO V50
- ABS-sensor VW CADDY
- Sensor hjulvarvtal SAAB 9-3
- VOLVO V60
- ABS-sensor MERCEDES-BENZ C-klass
- ABS-sensor FORD FOCUS
- Sensor hjulvarvtal SKODA OCTAVIA
- VOLVO XC70
- ABS-sensor VW TRANSPORTER
- ABS-sensor VOLVO XC60
- Sensor hjulvarvtal KIA CEE'D
- FIAT DUCATO
ABS-givare defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips
Styrning hela tiden med ABS-sensorn
ABS-sensorn är en liten men mycket viktig del av bromssystemet i alla moderna bilar. Det är den delen i ABS-systemet som gör att bilen går att styra när du måste nödbromsa fordonet.
Historien bakom ABS
Även om ABS har ett modernt klingande namn så börjar dess historia redan så tidigt som 1902 när de första försöken inom detta område gjordes på ånglok. Det blev ännu viktigare när flygplan behövde landa vid höga hastigheter. flygplanen blev ofta instabila när de bromsades på landningsbanan och började då dra åt sidan och kunde lätt haverera. Problemet var att hjulen låste sig så att man inte längre kunde styra fordonet. “ABS” eller låsningsfria bromsar löste just detta problem. Den första ABS-sensorn installerades i den brittiska sportbilen JENSEN FF. Den tyska bilindustrin installerade de första ABS-systemen 1978 i Mercedes S-klassen och snart följde BMW 7-serien . Därefter blev ABS snabbt något vedertaget i många kompakta bilar.
Där sitter den och så är ABS-sensorn byggd
ABS-systemet består av en sensor som mäter hjulets hastighet, en ABS-sensorring, och en styrenhet. Tekniskt sett är ABS-sensorn enkel: det är bara en magnetisk sensor som sänder en signal när den närmar sig ett magnetiskt fält. ABS-ringen, är en tandad (eller perforerade) järnring, som gör följande: sensorn registrerar permanent det magnetiska fält som successivt dyker upp och försvinner från tand till tand eller perforering till perforering under normal körning. Dessa data skickas till styrenheten. Så länge ringen registrerar en konstant rörelse från hjulet så låter ABS-systemet bromsarna vara. Men när du bromsar så att hjulen blockeras så upptäcker styrenheten detta och den avbryter inbromsningen kort så att du känner ett “hack” i bromsningen. Detta låter dig styra bilen och undvika det hinder som du först bromsade för.
Defekter och att laga ABS-sensorn
När ABS-sensorn blir defekt så märker du detta omedelbart. Eftersom styrenheten inte längre får signaler så antar den att hjulet är låst. Varje gång du bromsar så märker du att styrenheten gör att dina inbromsningar blir “hackiga” vilket gör körning med en defekt ABS-sensor mycket obekvämt och farligt.
En ABS-sensor kan skadas internt genom att kablarna lossnar eller att kontakterna har rostat. Sensorn sitter nära marken och utsätts för plaskande vatten, väder och vind.
En falerande sensor gör att en varningslampa blinkar på instrumentbrädan. Detta för att du ska upptäcka att det är något fel med sensorn innan det är för sent.
Att byta sensorn är lätt. Du tar bort hjulet först, skruva loss den gamla sensorn och installera den nya på plats. Avståndet mellan sensorn och ABS-sensorringen skall justeras efteråt med hjälp av ett bladmått. Efter du återanslutit styrenheten så skall systemet fungera igen. Vissa enheter måste programmeras för att de ska känna igen den nya sensorn.
Då måste du besöka en verkstad för att få det gjort där. Att byta ABS-sensorn innebär automatiskt att du ska kontrollera hela bromssystemet: du får det perfekta tillfället att kontrollera bromsbeläggen och deras slitagevarnare visuellt, såväl bromsskivor, bromsledningar och bromsslangar.
Vad kostar en ABS-sensor
Tiden då elektroniska komponenter kostade halva din lön är ett minne blott. Priser på märkeskvalitativa varor såsom ABS-sensorn börjar nu vid ynkliga 7 EUR per del. Dessa låga pris betyder att du bör byta komponenterna innan de når slutet på sin livslängd i förebyggande syfte. ABS-sensorer är inte förbrukningsvaror men under normala driftförhållanden så håller de cirka 15 år eller 25000 mil körsträcka. Men vi rekommenderar att du byter ut ABS-sensorn i förebyggande syfte efter varje 10000 mil på grund av sin sårbara plats där den sitter. Detta gör att din bil alltid är säker, styrbar och redo att nödbromsa utan att förlora kontrollen.