00#
57-8641

Generator till din bil

Välj ditt fordon
Sök
Bil generator

Premiumtillverkare av Dynamo:

  • BOSCH generator
  • FEBI BILSTEIN generator
  • MAPCO generator
  • VALEO generator
  • SWAG generator
  • JP GROUP generator
  • HELLA generator
  • JAPANPARTS generator
  • DENSO generator
  • MAHLE ORIGINAL generator
  • MEAT & DORIA generator
  • VEMO generator
  • BLUE PRINT generator
  • HERTH+BUSS JAKOPARTS generator
  • MAGNETI MARELLI generator
  • ERA generator
  • BUGIAD
  • NIPPARTS
  • LAUBER
  • ASHIKA

Generator defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips

En dynamo eller generator genererar den elektriska ström som bilens elnät behöver. För bara några år sedan så var antalet elförbrukande komponenter i en bil relativt få: belysningen, tändningen, startmotorn, signalhornet och radion var de enda komponenterna som behövde ström. Idag betydligt annorlunda. På grund av mer elektronik i bilarna så krävs mer ström.

Så är generatorn byggd

En generator består av:

  • rotor
  • stator
  • hölje
  • släpring
  • lager
  • drev

Rotorn är en roterande axel med tre eller fyra spolar som drivs av en remskiva inuti statorn som också består av kopparspolar. De båda komponenterna bildarmagnetiska fält. Konkurrerande fält bildar elektricitet som överförs till en kopparring. Två kolstift gnider mot ringen som plockar upp elektronerna. Kolstiften kallas också “kolborstar” och överför elektriciteten till dioderna där den blir tillgänglig för bilens elnät.
Via två kablar överförs elektriciteten till bilens olika elektriska apparater.

Defekter i generatorn

Kolborstarna är förbrukningsvaror i generatorn. De sitter fast med en skruv. Kolborstarna byts lätt med lite arbete och kostar dessutom lite. en utsliten kolborste märker du genom att generatorn får försämrad prestanda. Kopparringen som hela tiden gnider mot kolborstarna slits således ut. Den är dock svårare att byta ut.
Lagren i generatorn är också förbrukningsvaror som slits ut. Du kan höra ett typiskt skrammel när generatorn arbetar.. De går att byta men det är mycket komplicerat och sällan värt mödan.
Om spolarna i statorn eller rotorn bränner, så går generatorn ej att laga utan måste bytas.

Växelströmskrav

Tidigare kunde en generator bara bilda 6 volt. Senare kom de 12 V generatorer som är standard för många familjebilar idag. Moderna och bekväma bilar har fler el konsumerande komponenter som:

  • sensorer
  • uppvärmbara säten
  • uppvärmbar ratt
  • uppvärmbara sidospeglar
  • navigations enheter
  • underhållningssystem

och mer. Generatorerna måste producera en högre spänning. Just nu är 14 V den nya standarden och trenden fortsätter uppåt i spänningsvärdet.

Förändringar i konstruktionen

Det ökade kravet på ström nås inte endast genom större generatorer vilket bara leder till ökad vikt och högre priser på bilarna. Generatorerna tillverkas också för att drivas snabbare. Detta leder dock till högre slitage på lagren. På grund av detta så drivs generatorerna inte längre med v-rem. Standarddriften för en generator består idag av:

  • platta remmar
  • löphjul
  • remspännare

Löphjulets kuggar låter generatoraxeln accelerera åt bara ett håll. När belastningen förändras fortsätter den gå. Den förhindras från att sakta ned, och på så sätt sparas lagren. Detta gör att moderna generatorer är lika hållbara trots högre krav på prestanda än de gamla hade.

Så länge lever generatorn

Efter 10000 mil börjar generatorn slitas gradvis. Ofta kan generatorn repareras vid det första tecknen på att den mattas ut genom att byta kolborstar. Om lagren eller släpringen går sönder är det generellt dyrare att laga än att bara köpa en ny generator.

Så mycket kostar en ny generator

Priserna på en ny generator från en märkestillverkare börjar vid 150 EUR. Som regel brukar billigare generatorer leva kortare. En ny generator med nya kolborstar, nya dioder och ett nytt löphjul kommer att lösa alla problem kopplade till generatorn med och samma smäll. Det är med andra ord inte värt att försöka plocka isär och laga en gammal generator.


Toppsäljare: de mest populära produkter
Generator
Ny dynastart RIDEX 4G0148
  • Generator-laddström [A]: 150,0
  • Spänning [V]: 14,0
  • Nominell spänning [V]: 14
  • Remskive-Ø [mm]: 48,5
  • Remskivor: med frilöpande remskiva
  • Antal splines: 7
  • Bil-elsystem: för fordon med 12V elsystem
  • Rotationsriktning: rotation medsols
  • Generatorutförande: exkl. vakumpump
  • Befästningssätt: dubbelsvängarm
  • Klämma: L, DFM, B+ (M8)
  • Håldiameter 1 [mm]: 8,5
  • Antal fästhål: 4
  • antal gänghål: 2
  • Avstånd från remskiva till generator [mm]: 32,5
  • Skick:  Helt ny
4G0148 RIDEX dynastart bil pris
RIDEX | 4G0148
1292,10 kr
(Pris per styck)
Skick:  Helt ny
Generator
Ny dynamo RIDEX 4G0037
  • Generator-laddström [A]: 100
  • Spänning [V]: 14
  • Nominell spänning [V]: 14
  • Remskive-Ø [mm]: 58
  • Remskivor: med frilöpande remskiva
  • Ribbantal: 7
  • Kontaktutförande-ID: 0203
  • Bil-elsystem: för fordon med 12V elsystem
  • Rotationsriktning: rotation medsols
  • Generatorutförande: exkl. vakumpump
  • Befästningssätt: Trepunktsfäste
  • Klämma: L-IG-RLO-M
  • Håldiameter 1 [mm]: 8
  • Längd 3 [mm]: 71,0
  • Håldiameter 2 [mm]: 10
  • Antal fästhål: 3
  • antal gänghål0
  • Avstånd från remskiva till generator [mm]: 23,5
  • Nettovikt [kg]: 5,9
  • Längd 4 [mm]: 60,0
  • Skick:  Helt ny
4G0037 RIDEX dynamo bil pris
RIDEX | 4G0037
2029,10 kr
Skick:  Helt ny
Generator
Ny växelströmsgenerator RIDEX 4G0291
  • Generator-laddström [A]: 90
  • Spänning [V]: 14
  • Nominell spänning [V]: 14
  • Remskive-Ø [mm]: 51
  • Remskivor: med remskiva, med flerspårsremskiva
  • Ribbantal: 6
  • Antal splines: 6
  • Kontaktutförande-ID: B+,L,DFM
  • Bil-elsystem: för fordon med 12V elsystem
  • Position/Grad: R 90
  • Rotationsriktning: rotation medsols
  • Generatorutförande: exkl. vakumpump
  • Anslutning/klämma: utan anslutning för varvräknare
  • Befästningssätt: Fyrpunktsfäste, dubbelsvängarm
  • Klämma: B+ / L / DFM
  • Håldiameter 1 [mm]: 8
  • Vikt [kg]: 5,33
  • Antal fästhål: 4
  • antal gänghål: 2
  • Avstånd från remskiva till generator [mm]: 30,5
  • Skick:  Helt ny
4G0291 RIDEX växelströmsgenerator bil pris
RIDEX | 4G0291
1737,07 kr
Skick:  Helt ny
Generator
Ny startgenerator RIDEX 4G0106
  • Generator-laddström [A]: 90
  • Spänning [V]: 12, 14
  • Nominell spänning [V]: 14
  • Remskive-Ø [mm]: 50
  • Remskivor: med remskiva
  • Antal splines: 6
  • Bil-elsystem: för fordon med 12V elsystem
  • Generatorutförande: exkl. vakumpump
  • Befästningssätt: Trepunktsfäste
  • Klämma: B+(M8)/D+/W, M8 B+, D+ W Plug 25
  • Håldiameter 1 [mm]: 8
  • Antal fästhål: 3
  • antal gänghål: 1
  • Gängmått: M8
  • Avstånd från remskiva till generator [mm]: 40
  • Skick:  Helt ny
4G0106 RIDEX startgenerator bil pris
RIDEX | 4G0106
1842,24 kr
Skick:  Helt ny
Generator
Ny generator RIDEX 4G0008
  • Generator-laddström [A]: 90
  • Spänning [V]: 12
  • Nominell spänning [V]: 14
  • Remskive-Ø [mm]: 56
  • Remskivor: Flerspårsremskiva
  • Antal splines: 6
  • Bil-elsystem: för fordon med 12V elsystem
  • Rotationsriktning: rotation medsols
  • Generatorutförande: exkl. vakumpump
  • Anslutning/klämma: B+/L/DFM
  • Befästningssätt: dubbelsvängarm
  • Klämma: B1+(M8),DFM,L
  • Håldiameter 1 [mm]: 8,5
  • Antal fästhål: 4
  • antal gänghål: 2
  • Avstånd från remskiva till generator [mm]: 39,6
  • Skick:  Helt ny
4G0008 RIDEX generator bil pris
RIDEX | 4G0008
1100,38 kr
Skick:  Helt ny
Generator
Ny dynastart RIDEX 4G0122
  • Generator-laddström [A]: 150
  • Spänning [V]: 14
  • Nominell spänning [V]: 14
  • Remskive-Ø [mm]: 50
  • Remskivor: med frilöpande remskiva
  • Antal splines: 5
  • Bil-elsystem: för fordon med 12V elsystem
  • Rotationsriktning: rotation medsols
  • Generatorutförande: exkl. vakumpump
  • Befästningssätt: Direktfastsättning
  • Klämma: M8, COM/LIN
  • Håldiameter 1 [mm]: 10
  • Antal fästhål: 3
  • antal gänghål0
  • Avstånd från remskiva till generator [mm]: 31
  • Skick:  Helt ny
4G0122 RIDEX dynastart bil pris
RIDEX | 4G0122
2111,62 kr
(Pris per styck)
Skick:  Helt ny
Generator
Ny dynamo RIDEX 4G0076
  • Generator-laddström [A]: 120
  • Spänning [V]: 14
  • Nominell spänning [V]: 14
  • Remskive-Ø [mm]: 57
  • Remskivor: med remskiva, med frilöpande remskiva
  • Ribbantal: 5
  • Antal splines: 5
  • Bil-elsystem: för fordon med 12V elsystem
  • Position/Grad: R 90
  • Rotationsriktning: rotation medsols
  • Generatorutförande: exkl. vakumpump
  • Anslutning/klämma: utan anslutning för varvräknare
  • Befästningssätt: Trepunktsfäste, dubbelsvängarm
  • Klämma: B+, B+ (M8), L - DFM
  • Håldiameter 1 [mm]: 8
  • Vikt [kg]: 6,675
  • Antal fästhål: 4
  • antal gänghål: 2
  • Gängmått: M8
  • Avstånd från remskiva till generator [mm]: 30
  • Skick:  Helt ny
4G0076 RIDEX dynamo bil pris
RIDEX | 4G0076
1869,39 kr
Skick:  Helt ny
Generator
Ny växelströmsgenerator RIDEX 4G0014
  • Generator-laddström [A]: 120
  • Spänning [V]: 14
  • Nominell spänning [V]: 14
  • Remskive-Ø [mm]: 60,0
  • Remskivor: med frilöpande remskiva
  • Antal splines: 6
  • Bil-elsystem: för fordon med 12V elsystem
  • Rotationsriktning: rotation medsols
  • Generatorutförande: inkl. vakumpump
  • Befästningssätt: enkelsvängarm
  • Klämma: M8 B+
  • Håldiameter 1 [mm]: 10
  • Kylningstyp: lyftkyld
  • Antal fästhål: 2
  • antal gänghål: 1
  • Avstånd från remskiva till generator [mm]: 40
  • Aggregat/ Rullar: inkl. vakumpump
  • Skick:  Helt ny
4G0014 RIDEX växelströmsgenerator bil pris
RIDEX | 4G0014
2327,17 kr
(Pris per styck)
Skick:  Helt ny
Generator
Ny startgenerator RIDEX 4G0011
  • Generator-laddström [A]: 130
  • Spänning [V]: 12
  • Nominell spänning [V]: 14
  • Remskive-Ø [mm]: 70,0
  • Remskivor: med frilöpande remskiva
  • Antal splines: 7
  • Tilläggsartikel / tilläggsinformation: med inbyggd regulator
  • Bil-elsystem: för fordon med 12V elsystem
  • Rotationsriktning: rotation medsols
  • Generatorutförande: exkl. vakumpump
  • Befästningssätt: Direktfastsättning
  • Klämma: B+ (M8)
  • Håldiameter 1 [mm]: 8,5
  • Antal fästhål: 4
  • antal gänghål: 1
  • Avstånd från remskiva till generator [mm]: 36
  • Monteringsvinkel [Grader]0
  • Skick:  Helt ny
4G0011 RIDEX startgenerator bil pris
RIDEX | 4G0011
2025,78 kr
Skick:  Helt ny
Generator
Ny generator RIDEX 4G0089
  • Generator-laddström [A]: 70
  • Spänning [V]: 12, 14
  • Nominell spänning [V]: 14
  • Remskive-Ø [mm]: 55
  • Remskivor: med flerspårsremskiva
  • Antal splines: 4
  • Bil-elsystem: för fordon med 12V elsystem
  • Rotationsriktning: rotation medsols
  • Generatorutförande: exkl. vakumpump
  • Befästningssätt: enkelsvängarm
  • Klämma: M6 B+
  • Håldiameter 1 [mm]: 10
  • Antal fästhål: 2
  • antal gänghål: 1
  • Avstånd från remskiva till generator [mm]: 33
  • Skick:  Helt ny
4G0089 RIDEX generator bil pris
RIDEX | 4G0089
1469,83 kr
(Pris per styck)
Skick:  Helt ny
Generator
Ny dynastart RIDEX 4G0058
  • Generator-laddström [A]: 180
  • Spänning [V]: 14
  • Nominell spänning [V]: 14
  • Remskive-Ø [mm]: 62
  • Remskivor: med frilöpande remskiva
  • Kontaktutförande-ID: L-DFM
  • Bil-elsystem: för fordon med 12V elsystem
  • Rotationsriktning: rotation medsols
  • Generatorutförande: exkl. vakumpump
  • Befästningssätt: Fyrpunktsfäste
  • Klämma: M8 B+
  • Håldiameter 1 [mm]: 8
  • Tjocklek 1 [mm]: 14
  • Längd 3 [mm]: 61
  • Antal fästhål: 4
  • antal gänghål: 2
  • Avstånd från remskiva till generator [mm]: 60
  • Kuggantal 1: 18T
  • Skick:  Helt ny
4G0058 RIDEX dynastart bil pris
RIDEX | 4G0058
2358,11 kr
(Pris per styck)
Skick:  Helt ny
Generator
Ny dynamo RIDEX 4G0065
  • Generator-laddström [A]: 98
  • Spänning [V]: 14
  • Nominell spänning [V]: 14
  • Remskive-Ø [mm]: 55
  • Remskivor: med remskiva
  • Antal splines: 6
  • Kontaktutförande-ID: L-DFM (PLUG 129)
  • Bil-elsystem: för fordon med 12V elsystem
  • Rotationsriktning: rotation medsols
  • Generatorutförande: exkl. vakumpump
  • Befästningssätt: Direktfastsättning
  • Klämma: M8 B+
  • Håldiameter 1 [mm]: 9
  • Antal fästhål: 3
  • antal gänghål0
  • Avstånd från remskiva till generator [mm]: 20
  • Skick:  Helt ny
4G0065 RIDEX dynamo bil pris
RIDEX | 4G0065
1256,65 kr
(Pris per styck)
Skick:  Helt ny