Generator till din bil

Växelströmsgenerator till topp biltillverkarna
- Generator VOLVO V70
- Generator VW GOLF
- Dynastart BMW 3-serie
- VW PASSAT
- Generator BMW 5-serie
- Generator AUDI A4
- Dynastart AUDI A6
- MERCEDES-BENZ E-klass
- Generator VW CADDY
- Generator VOLVO V50
- Dynastart VOLVO V60
- SAAB 9-3
- Generator MERCEDES-BENZ C-klass
- Generator SKODA OCTAVIA
- Dynastart FORD FOCUS
- VOLVO XC60
- Generator KIA CEE'D
- Generator VW TRANSPORTER
- Dynastart VOLVO XC70
- FIAT DUCATO
Generator defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips
En dynamo eller generator genererar den elektriska ström som bilens elnät behöver. För bara några år sedan så var antalet elförbrukande komponenter i en bil relativt få: belysningen, tändningen, startmotorn, signalhornet och radion var de enda komponenterna som behövde ström. Idag betydligt annorlunda. På grund av mer elektronik i bilarna så krävs mer ström.
Så är generatorn byggd
En generator består av:
- rotor
- stator
- hölje
- släpring
- lager
- drev
Rotorn är en roterande axel med tre eller fyra spolar som drivs av en remskiva inuti statorn som också består av kopparspolar. De båda komponenterna bildarmagnetiska fält. Konkurrerande fält bildar elektricitet som överförs till en kopparring. Två kolstift gnider mot ringen som plockar upp elektronerna. Kolstiften kallas också “kolborstar” och överför elektriciteten till dioderna där den blir tillgänglig för bilens elnät.
Via två kablar överförs elektriciteten till bilens olika elektriska apparater.
Defekter i generatorn
Kolborstarna är förbrukningsvaror i generatorn. De sitter fast med en skruv. Kolborstarna byts lätt med lite arbete och kostar dessutom lite. en utsliten kolborste märker du genom att generatorn får försämrad prestanda. Kopparringen som hela tiden gnider mot kolborstarna slits således ut. Den är dock svårare att byta ut.
Lagren i generatorn är också förbrukningsvaror som slits ut. Du kan höra ett typiskt skrammel när generatorn arbetar.. De går att byta men det är mycket komplicerat och sällan värt mödan.
Om spolarna i statorn eller rotorn bränner, så går generatorn ej att laga utan måste bytas.
Växelströmskrav
Tidigare kunde en generator bara bilda 6 volt. Senare kom de 12 V generatorer som är standard för många familjebilar idag. Moderna och bekväma bilar har fler el konsumerande komponenter som:
- sensorer
- uppvärmbara säten
- uppvärmbar ratt
- uppvärmbara sidospeglar
- navigations enheter
- underhållningssystem
och mer. Generatorerna måste producera en högre spänning. Just nu är 14 V den nya standarden och trenden fortsätter uppåt i spänningsvärdet.
Förändringar i konstruktionen
Det ökade kravet på ström nås inte endast genom större generatorer vilket bara leder till ökad vikt och högre priser på bilarna. Generatorerna tillverkas också för att drivas snabbare. Detta leder dock till högre slitage på lagren. På grund av detta så drivs generatorerna inte längre med v-rem. Standarddriften för en generator består idag av:
- platta remmar
- löphjul
- remspännare
Löphjulets kuggar låter generatoraxeln accelerera åt bara ett håll. När belastningen förändras fortsätter den gå. Den förhindras från att sakta ned, och på så sätt sparas lagren. Detta gör att moderna generatorer är lika hållbara trots högre krav på prestanda än de gamla hade.
Så länge lever generatorn
Efter 10000 mil börjar generatorn slitas gradvis. Ofta kan generatorn repareras vid det första tecknen på att den mattas ut genom att byta kolborstar. Om lagren eller släpringen går sönder är det generellt dyrare att laga än att bara köpa en ny generator.
Så mycket kostar en ny generator
Priserna på en ny generator från en märkestillverkare börjar vid 150 EUR. Som regel brukar billigare generatorer leva kortare. En ny generator med nya kolborstar, nya dioder och ett nytt löphjul kommer att lösa alla problem kopplade till generatorn med och samma smäll. Det är med andra ord inte värt att försöka plocka isär och laga en gammal generator.