Premiumtillverkare av Bromsbeläggslitage:
Sök Slitagevarnare efter biltyp
Varningssensor bromsbeläggslitage till topp biltillverkarna
Slitagevarnare-bromsbelägg defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips
Kör alltid säkert, med bromsslitagevarnaren
I skivbromssystem så trycks bromsbelägg mot en roterande skiva. Detta leder till att materialet slits från bromsbelägget och bromsskivan bromsas då in. När bromsbeläggen har slitits ut helt och hållet så kommer fordonets bromsverkan att bli mycket dålig. Därför finns det en så kallad bromsslitagevarnare som hjälper dig som förare att veta när du ska byta ut bromsbeläggen innan det är för sent.
Bromsslitagevarnare: simpel teknik, signifikant effekt
När hela bromsbelägget har slitits ut så hör du en mycket högt ljud varje gång du trycker ned bromspedalen. Du hör ett skrapande ljud som ger dig en klar varningssignal att det är dags att ta fordonet till närmsta verkstaden så snabbt som möjligt. Nu är din vägsäkerhet inte säker längre. Bromssträckan kommer att bli mycket längre på grund av utslitna bromsbelägg och bromsskivorna kommer då att slitas ut ännu fortare.
På så vis förser bromsslitagevarnaren dig en tekniskt simpel lösning för att veta när bromsbeläggen ska bytas ut innan det är för sent. Det finns en kontakttråd inuti bromsbelägget som kommer i kontakt med bromsskivan så fort bromsbelägget har slitits ut till en viss tjocklek. Detta stänger en elektrisk krets som aktiverar en signal på fordonet instrumentbrädan. Då får du tillräckligt med tid som förare att veta att du ska köra fordonet säkert till närmsta verkstad.
Så är bromsslitagevarnaren byggd
Bromsslitagevarnaren består av följande komponenter:
- Slitagekontakt
- Bromsskiva
- Bromsbelägg
- Kablar som går till insidan
- En indikator på instrumentbrädan
Slitagekontakten är en kabelkoppling som är kopplad mellan bromsbelägget och interiören. Den är kopplat till chassit och karossen med hjälp av klipp och hållare. Om dessa saknas så går det även att knyta fast kabeln. På grund av hur nära slitagekontakten sitter chassit så ses den som en förbrukningsvara. Den byts därför ut i samband med bromsarna på de flesta slags bilar.
Defekter med varnaren
En defekt slitagevarnare visas oftast direkt upp på instrumentbrädan. Denna komponent är bara en tunn kabel och kan lätt gå sönder på grund av grus som slår i den eller så kan den skadas om den kommer i kontakt med däcket eller bromsskivan. Defekten upptäcks snabbt och delen byts lätt ut. Att försöka laga den med lödning eller liknande är inte smart. En ny slitagekontakt kostar sällan mer än 15 EUR.
Utsliten eller avbiten?
En utsliten slitagekontakt kan också bero på bett från vilda djur. Alla konstiga kabelslitage innebär att du ska kontrollera hela motorrummet efter läckage och andra potentiella bitmärken. Låt motorn köra på tomgång tills den når sin drifttemperatur. Detta upptäcker du när du hör fläkten börja sätta igång. Om någon slang visar en läcka på motsatta ändar så tyder detta på flera bett från en mård som har varit på besök. Ultraljudsenheter är det bästa skyddet mot mårdbett på bilens kablar. Men tänk efter innan du kontrollerar tändkablarna. Dessa får bara kontrolleras efter du har stängt av motorn annars riskerar du en dödlig elektrisk stöt!
Kvalitativa bromsslitagevarnare
I bromsarna så är bromsslitagevarnaren eller slitagekontakten bara så bra som sitt sämsta material. Detta börjar med beläggen: de ska passa ihop med slitagevarnaren. Därför är det viktigt att du köper rätt slags belägg till fordonet. Själva slitagekontakten är bara en lång tråd med två kontakter och en stark mantel. Även delar från märkestillverkare erbjuder mycket bra priser för nya sådana här bildelar, så kör inte på några billigare lösningar.
När du ska byta bromsbeläggen så ska du även kontrollera skivbromsarna samtidigt. Vanligen brukar bromsskivan behöva bytas ut efter andra utbytet av bromsbeläggen. Den minsta tillåtna tjockleken i bromsskivan beror på fordonet då dessa komponenter skiljer sig åt mellan modeller. Det finns internt ventilerade bromsskivor som är mycket tjockare än vanliga bromsskivor utan ventilation. Djupa spår och indrag kan också vara förödande på inbromsningen. En komplett renoverad broms, inklusive belägg, slitagekontakter och bromsskivor försäkrar dig om en säkrare körning. Eftersom renovering av bromsarna innebär att du måste avlägsna hjulet så lämpar sig detta tillfälle utmärkt för att även kontrollera dammskyddshylsorna, parallellstagen och kullederna med.
Toppsäljare: de mest populära produkter
Varningssensor, bromsb...
STARK | SKWW-0190001
26,76 kr
Skick: Helt ny
Varningssensor, bromsb...
BOSCH | 1 987 473 069
150,06 kr
Skick: Helt ny
Varningssensor, bromsb...
BOSCH | 1 987 474 550
168,49 kr
Skick: Helt ny
Varningssensor, bromsb...
RIDEX | 407W0034
83,53 kr
Skick: Helt ny
Varningssensor, bromsb...
BOSCH | 1 987 474 551
171,95 kr
Skick: Helt ny
Varningssensor, bromsb...
BOSCH | 1 987 474 553
68,60 kr
Skick: Helt ny
Varningssensor, bromsb...
ATE | 24.8190-0067.2
78,68 kr
Skick: Helt ny
Varningssensor, bromsb...
RIDEX | 407W0003
15,56 kr
Skick: Helt ny
Varningssensor, bromsb...
ATE | 24.8190-0401.2
26,57 kr
Skick: Helt ny
Varningssensor, bromsb...
RIDEX | 407W0036
28,26 kr
Skick: Helt ny
Varningssensor, bromsb...
BOSCH | 1 987 474 966
50,74 kr
Skick: Helt ny
Varningssensor, bromsb...
RIDEX | 407W0009
91,79 kr
Skick: Helt ny