Remdrift / kedjedrift till alla bilmärken

Remdrift / kedjedrift för alla bilmodeller
Remdrift / kedjedrift - Information för funktion, reparation och byte
Drivremmar vidarebefodrar vridmoment och är billiga, tillförlitliga och enkla att installera. Överallt där en roterande del måste driva en annan roterande del, används ett bälte som en billig lösning. Men det beror på om det bara är vridmoment som ska överföras eller också en timing.
Vad för slags drivremmar har bilar?
Drivremmen har två funktioner: en är att skicka vridmoment och den andra som är tillägg, att överföra timing. De remmar som används vid överföringen av vridmomentet är endast platta eller kilremmar. Dessa remmar hittas i generatorn eller i vattenpumpen. En kamrem monteras mellan vevaxeln och kamaxeln, och en kamrem måste monteras väldigt noggrant.
Vad är en drivrem?
En drivrem består av tre komponenter: Den drivande axeln som alstrar den kraft som överförs till vridmomentet. Själva remmen är tillverkad som en slinga som i sin tur är gjord av en blandning av GFK och gummi. Drivremmen når slutligen en ytterligare axel, som är ansluten till en huvudkomponent.
Var sitter remmarna i ett fordon?
Hela bilens kraft kommer från motorn. Motorn driver generatorn med hjälp av en remskiva, som i sin tur förser bilen med all el den behöver. Beroende på motorns utformning, kan en annan rem driva vattenpumpen. Servopumpen är en annan komponent som kan drivas av en rem. Likaså finns det broms förstärkare som drivs av en remdriven vakuumpump. Den exakta vinkeln för rotation av remskivan är oviktig för alla dessa hjälpenheter. Drivremmen för något av dessa aggregat är som regel lättillgänglig och enkel att byta. En trasig drivrem visar sig genom ett högt pipande ljud.
Fel på drivremmen
Om ett fel ignoreras tillräckligt länge, kan bältet gå sönder och kan då inte längre driva det anslutna aggregatet. När det gäller generatorn, märker man först ingenting med undantag för belysningen till laddningsindikatorn. Efter några kilometer stannar dock bien, när batteriet inte längre laddas. När servopumpen falierar,blir styrning och bromsar plötsligt svåra att hantera. Skulle vattenpumpen stanna, leder det snabbt till överhettning av motorn, och i värsta fall till kritiska skador i motorn.
De svaga punkterna i en drivrem: Kuggremmen
Transmissionsremmen driver kamaxeln och drivs själv av vevaxeln. Positionen mellan kolvarna, som är anslutna till vevaxeln, och ventilerna som styrs genom kamaxeln, måste alltid vara exakt. En motor med felaktigt inställd position fungerar antingen inte alls eller självförstörs efter några varv. Detta händer när den stigande kolven slår på en öppen ventil. Ventilen böjs och kolven blir genomborrad. I de flesta fall är det inte värt att reparera. Det är särskilt ödesdigert när kamremmen - även kallad cambelt - går av under körning. Detta leder också i de flesta fall till ett omedelbart motorhaveri.
Till skillnad från V-ribbade remmar, märker du inte när en kamrem behöver bytas. Därför är det enda sättet att förhindra motorskador att ersätta den i tid. Bytesintervall definieras av körsträcka och / eller den föreskrivna livslängden för kamremmen. Om du till exempel köper en begagnad bil utan servicebok, och du är osäker på kamremmens bytessdatum, är det starkt rekommenderat att du byter ut den i förebyggande syfte. Helst bör du göra en stor inspektion där du också byter olja och alla filter och tändstift. Vid byte av kamrem bör du också alltid byta alla tillhörande komponenter såsom tätningar, löphjul och eventuellt vattenpumpen.
Alla remmar finns hos Bildelarexpert
I vår webbshop hittar du alla remmar som kan installeras i bilen. Våra produkter övertygar genom utmärkt kvalitet till ett överkomligt pris. Vår katalog innehåller alla kuggremmar som finns tillgängliga i vårt lager. På Bildelarexpert.se hittar du alla V-ribbade remmar som bilen behöver till lägsta möjliga kostnad.