Frihjulskoppling generator till din bil

Frihjulskoppling generator till topp biltillverkarna
- Frihjulskoppling generator VOLVO V70
- Frihjulskoppling generator VW GOLF
- Frihjul generator BMW 3-serie
- VW PASSAT
- Frihjulskoppling generator BMW 5-serie
- Frihjulskoppling generator AUDI A4
- Frihjul generator AUDI A6
- MERCEDES-BENZ E-klass
- Frihjulskoppling generator VW CADDY
- Frihjulskoppling generator VOLVO V50
- Frihjul generator VOLVO V60
- SAAB 9-3
- Frihjulskoppling generator MERCEDES-BENZ C-klass
- Frihjulskoppling generator SKODA OCTAVIA
- Frihjul generator FORD FOCUS
- VOLVO XC60
- Frihjulskoppling generator KIA CEE'D
- Frihjulskoppling generator VW TRANSPORTER
- Frihjul generator VOLVO XC70
- FIAT DUCATO
Andra reservdelar Remdrift / kedjedrift
Frihjulskoppling generator defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips
Skyddar generatorn med frihjul
Ett generatorfrihjul försäkrar dig en lång livslängd hos en mycket belastad motor. Den kopplar loss variationerna i motorns vridmoment och minimerar vibrationerna i generatorn på så vis. Generator frihjulet monteras på generatorn istället för tidigare generatorns använda remdrift. Den har en livslängd på runt 120 000 km.
Ökade krav leder till nya påfrestningar
Kravet på mer komfort och lägre bränsleförbrukning leder till ännu mer påfrestande komponenter i fordonens design: idag så har motorn högre kompression och varar inte längre än några få år. Generatorerna behöver inte bara mata tändningen och belysningen utan också många konsumenter med ström dessa dagar. De ska värma upp säten, förse ström till GPS-system, styrenheter, elektriska fönsterhissar, backspeglar, sätesjustering och det ökade antalet av sensorer innebär ännu mer elektricitet som måste genereras i fordonet. Men istället för att installera större generatorer så drivs nuvarande generatorer i högre hastigheter för att spara på både kostnad och vikt. Högre kompression i motorn leder till starkare vridmoment som också innebär ökade vibrationer. Vid högre hastigheter så möts större svängningar och i vridmomentet och högre vibrationer varandra. Alla komponenter kan då slitas ut mycket fortare. Frihjulet är en liten men ändå mycket effektiv komponent som fångar upp de flesta vibrationerna under drift.
Hur fungerar generator frihjulet?
Det unika med generator frihjulet är remskivan som motorns vridmoment överförs via till generatorn; den kan bara rotera åt ena hållet. När motorns hastighet ökar så ökar även generatorns hastighet lika mycket. Om motorn hastighet minskar så fortsätter generatorn ändå att köra på grund av sin rörelsemängd. På så vis så blir övergångarna mellan hastigheterna inte lika plötsligt som fallet med fast överfört vridmoment. Det mekaniska genomförandet med dessa frikopplade hastigheter är däremot komplicerat utifrån mekanisk ståndpunkt. Det är många små rörliga delar som samarbetar för att detta ska fungera vilket förklarar varför livslängden för denna komponent är begränsad.
Vanliga defekter med generator frihjulet
När generatorns frihjul felar så är den blockerad. Då fungerar den bara som en remskiva som överför vridmomentet direkt. Generatorn med frihjulet har en separat spänningsarmatur. I äldre v-remdrift så tillverkades remspänningen precis ovanför generatorn. I generator frihjulet så installeras en separat spännrulle som alltid höll plattremmarna spända under driften.
Ett defekt eller blockerat frihjul är lätt att upptäcka eftersom den platta remmen kommer att vibrera starkt när motorn körs i tomgång. Du hör då ljudförändringar från motorn. Kontrollera frihjulet genom att slå på motorn. Generatorn ska fortsätta köra ett tag om frihjulet fortfarande fungerar. Om den stannar omedelbart eller ger ifrån sig ett högt tjut eller skrapande ljud under körning så är frihjulet helt klart trasigt.
Så lagar du generator frihjulet
Generatorns frihjul går ej att laga utan den ska bytas ut. Det rekommenderas att du även byter ut generatorns plattrem och spännhjul i samband med detta. Komponenterna är synkroniserade i sin design vilket betyder att om en del brister så kommer de två övriga komponenterna att snart brista med. För att byta ut frihjulet måste du montera ned generatorn. Detta behövs inte på alla fordon men det kan förenkla utbytet av frihjulsrullen. Rullen går bara att byta ut med hjälp av specialverktyg som kostar runt 60 EUR på tillbehörsmarknaden. Kostnaden för reparationssats till frihjulet beror på bilen och tillverkaren ifråga. Vanligen kan amatörmekaniker byta ut frihjulsrullen på egen hand. Din generators livslängd ökas genom att följa rekommenderade underhållsscheman. Kontrollera också kolborstarna hos generatorn vid reparation och byt ut dem vid behov. Detta återställer då fordonets elsystem helt och hållet.
Toppsäljare: de mest populära produkter