Kuggrem & kamremssats till din bil
Kuggrem till topp biltillverkarna
- Kuggrem VOLVO V70
- Kuggrem VW GOLF
- Kuggrem & kamremssats BMW 3-serie
- VW PASSAT
- Kuggrem BMW 5-serie
- Kuggrem AUDI A4
- Kuggrem & kamremssats AUDI A6
- MERCEDES-BENZ E-klass
- Kuggrem VOLVO V50
- Kuggrem VW CADDY
- Kuggrem & kamremssats SAAB 9-3
- VOLVO V60
- Kuggrem MERCEDES-BENZ C-klass
- Kuggrem FORD FOCUS
- Kuggrem & kamremssats SKODA OCTAVIA
- VOLVO XC70
- Kuggrem VW TRANSPORTER
- Kuggrem VOLVO XC60
- Kuggrem & kamremssats KIA CEE'D
- FIAT DUCATO
Kuggrem & kamremssats defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips
Billig men viktig: kamremmen
Kamremmen är en mycket viktig komponent i bilen då den synkroniserar kamaxeln med vevaxeln vilket krävs för riktig ventilstyrning. Om den brister kommer motorn att skadas allvarligt mycket snabbt.
Där sitter den, och så fungerar en kamrem
Kamremmen är en platt rem med tvärgående “tänder” som passar i vevaxelns och kamaxelns kugghjulsspår. Kuggarna får vevaxeln och kamaxeln att ha en viss bestämd vinkel. Det är mycket viktigt att när kolven stiger så försätts ventilerna i rörelse av kamaxeln och får inte vara i vägen. Om kolven slår i ventilerna så har du en onödig och mycket kostsam reparation framför dig.
Kamremmen sitter därför längsgående vid sidan av motorn och ansluter de båda axlarna. Dessutom används kamremmen för att driva andra enheter.
Föddes i Deggendorf för att erövra världen
Kommer någon ihåg den tyska biltillverkaren Glas? Hans första kända skapelse var minibilen “Goggomobil” som gjorde tillverkaren rik men blev senare en förbannelse. Glas byggde mycket innovativa bilar men hade kvar sitt rykte som byggaren av Goggomobil.
Många av Glas innovationer finns kvar i dagens bilar såsom kamremmen. De kom till för att vara mindre, lättare och mer pålitligare och drivas smidigare än kamkedjan och var tänkt att ersätta vertikala axlar och på så vis etablera en konstruktionsstandard. Det lyckades: i förbränningsmotorer så är kamremmen nummer 1, även om den byggdes som en förbrukningsvara från början. Moderna kamremmar är mycket hållbara och är inte underlägsna kamkedjan längre.
Defekter med kamremmen
Om en kamrem har brustit märker du det direkt: motorn stannar till och startar inte längre. Startmotorn fastnar och får inte igång motorn. Kolvar och ventiler fastnar och frigörs bara genom en komplicerad reparation. Det finns bara ett sätt att förhindra svåra motorskador. Se till att byta ut komponenterna under de angivna rekommenderade utbytesintervallerna.
Det rekommenderas att du i förebyggande syfte byter kamremmarna. Lär dig mer om ditt fordon. I en Golf 3 bör man regelbundet byta kamremmar efter 2000 mil, medan kamremmen i en Alfa 166 ska bytas ut långt innan dess.
Så byter du kamremmen
Att försöka byta kamremmen själv beror främst på vad för slags bil du har och hur erfaren du är med underhåll av bilar. I tidigare exemplet ovan så finns det stora skillnader med att laga denna slags del: vissa som har erfarenhet och kunskaper kan byta kamremmen i en Golf på en timme. I modellen Alfa 166 så måste hela motorn plockas isär först. Detta har gjort att många vackra bilar har dött i förtid helt i onödan för att ägarna inte brydde sig om att byta komponenten på grund av att det kostade 2000 EUR.
Bytet av kamremmen kräver nogranhet. Minsta avvikelse från en enda kugg få motorn att gå fel. Efter bytet ska du testa motorns frihjul: ta bort tändstiften och starta motorn.
Byt alltid kamremmen som sats
En kamrem ska inte bytas individuellt. Alla bilar har kompletta monteringssatser som skall användas. Vattenpumpen eller spännrullen skall också bytas ut. I många bilar så styrs vattenpumpen av kamremmen och då brukar det finnas kamremssatser där vattenpumpen ingår så du kan byta den vid samma tillfälle. Priserna på en kamremssats börjar vid 100 EUR för att du ska få märkeskvalitativa resultat efter bytet.