En repad, rostig eller avskavd aluminiumfälg har en väldigt negativ påverkan på bilens utseende och får den att se ovårdad och försummad ut. Aluminium är däremot ett väldigt böjligt material när det kommer till gör-det-själv-justering. I denna guiden lär vi dig allt du behöver veta om arbete på dina aluminiumfälgar.
Chic och lättvikt
Aluminiumfälgar kan få bilen att se dynamisk och sportig ut. Urvalet av designer och utföranden är massivt. Allt från vanliga till extraordinära former finns tillgängligt: allt du kan tänkas vilja ha. Aluminium är väldigt passande för att skapa en egen stil på fälgen. Det relativt mjuka materialet kan enkelt och billigt formas till vilken form du vill. Aluminiumfälgarna kan dessutom färgas efter tycke och smak. Lackering med spislackering eller pulverbeläggning är möjliga alternativ. Den senare är bara lämplig för att uppgradera aluminiumfälgar vid särskilda förhållanden.
Aluminium: ett material med många fördelar
Stålfälgar är robusta och billiga lösningar för att göra en bil redo för användning. De har en viktig nackdel: de rostar. Trots att frätskador kan täckas med hjullock kan en bilfläkt få problem med detta. Därför föredrar de flesta bilägare aluminiumringar. Deras fördel är faktumet att de inte utsätts för frätskador i samma utsträckning som stål. Aluminium rostar faktiskt inte överhuvudtaget, men kombinationen av vatten och vägsalt påverkar materialet och gör ringarna mindre visuellt attraktiva. Eftersom aluminum är ett mjukt material är det sårbart mot trottoarkanter, repor och mindre indenteringar. Oavsett hur mjukt materialet är kan det med lätthet malas.
![]() Bromsbelägg • Topp erbjudandenbilligt från 90,53 krKöp nu ⇒ |
Steg 1: inspektera fälgen
Skador på fälgen kan i grova drag delas in i 4 kategorier:
– Bucklor
– Sprickor och bristningar
– Repor
– Frätskador
Innan arbete på en aluminiumfälg utförs ska produkten genomgå en noggrann inspektion. Inget kan göras mot bucklor på fälgens kanter. Avlägsning av bucklor på hjulringar i aluminium rekommenderas inte eftersom det försvagar materialets struktur. Punkten där bucklan finns skulle försvagas betydligt vilket orsakar bristningar eller sprickor.
Det samma gäller för sprickor och bristningar med ett djup på 1 – 2 millimeter. Det är inte tillåtet att svetsa aluminiumfälgar. En hjulring med en spricka eller djup bristning är oftast föremål för återvinning.
Repor och frätskador kan generellt åtgärdas genom slipning, polering och applicering av ett nytt lager.
Steg 2: förbereda fälgen
En fälg kan inte repareras med punktreparation utan ska alltid restaureras fullt ut. Avlägsna alltid fälgen så att du kan arbeta bekvämt på skadan.
Du behöver följande:
– En liten slipare (Dremel, ca 800 – 1000 kr) |
Avlägsna fälgen och lägg den på bänken. Däcket behöver inte avlägsnas. Var varsam så att balansvikten inte förloras.
Först rengörs fälgen. Var generös med användning av varmvatten och rengöringsmedel. Med en rengörings- och poleringshuvud för skruvdragaren kan detta arbete påskyndas betydligt. Dessa tillbehör är inte precis billiga och landar på ca 300 kr. Efter avlägsnandet av bromsdamm och annan smuts från fälgen ska skadan repareras.
Step 3: Reparera skadan
Med ett elektriskt multi-verktyg ska du nu slipa ned de värsta reporna och bristningarna. Arbeta noggrant, särskilt nära däcken som inte bör komma i kontakt med några nedslipningsverktyg. Sprickor och bristningar kan fördjupas om de inte behandlas. Genom konkavslipning kan du sätta stopp för denna processen. Var vänlig glöm ej att principen “ju mer desto bättre” inte gäller för slipning vid reparation. Ju djupare du slipar desto svårare blir det att jämna ut fälgen igen efteråt.
Steg 4: Från grov till fin
Nu ska fälgen noggrant sandpappras. Arbeta från grovt till fint. Det finkorniga sandpappret kommer tillslut jämna ut repan och få den att försvinna.
Om du vill försegla fälgen med lack behöver du inte använda utfyllning. Trots att den har samma färg som fälgen kommer en punkt med utfyllnad synas. I detta fall är det enda alternativet att manuellt sandpappra tills inga repor syns. Efter sandpappring ska fälgen noggrant poleras med hjälp av poleringsskivan. Om du vill applicera en beläggning kan du fylla de djupare sandpapprade ytorna och sandpappra dem igen efteråt. Arbeta i enlighet med instruktionerna bifogade med fyllnadsmaterialet.
Steg 5: Slutförande
Om du vill måla fälgen bör du börja med att avlägsna däcket för att förhindra att det behöver rengöras efteråt. Resultatet kommer se mer professionellt ut då. Innan du målar bör du rengöra fälgen noggrant med silikonspray. Sedan ska du förbehandla den, måla den och försegla den med lack efter att den hårdnat – efter detta är du klar.
Som ett alternativ till att måla fälgen kan du även täcka den med puder, vilket dock bara rekommenderas vid särskilda förhållanden. Puderbeläggning är betydligt dyrare än målning och kräver mer arbete eftersom däcket måste avlägsnas. Å andra sidan så ser puderbeläggningar väldigt professionella ut. De täcker fälgen fullt ut och osynliggör alla skador. Puderbelagda hjul gör alltid andrahandsköpare misstänksamma. Det är därför bara rekommenderat om du planerar att fortsätta använda bilen själv. Köp aldrig en bil med puderbelagda fälgar. Du kan aldrig veta hur de ser ut därunder.
Tips för snabba läsare:
– Försök inte jämna ut bucklor på eller svetsa dina aluminiumfälgar – Skador som går djupare än 2 mm kan inte längre repareras – Sandpappra bristningar och sprickor konkavt och jämnt – Puderbeläggning av aluminiumfälgar är bara lämpligt om du inte ska sälja vidare bilen |
Foto: baranq, trossofoto, Dmitry Kalinovsky, My Life Graphic, welcomia, Roman.S-Photographer / shutterstock.com