LED-strålkastare, lagliga föreskrifter och tips för konvertering

LED-strålkastare, lagliga föreskrifter och tips för konvertering

Nuförtiden är LED-strålkastare standard i många bilar, eftersom de kan formas betydligt mer flexibelt och har många andra fördelar. Detta gäller inte för äldre bilar. Om tillverkaren inte erbjuder LED-strålkastare finns det konverteringskit tillgängliga som kan installeras utan några särskilda tidigare erfarenheter. Vi berättar vad du bör vara vaksam på vid installationen och vilka fördelar den nya sortens ljus har, såväl som vad du bör vara uppmärksam på vid köp.

Varför byta ut ljusen?

Eftermontera LED-strålkastare

LED-ljus ( „Light Emitting Diode“ ) har många fördelar för dig som förare och för andra trafikanter gentemot sin föregångare glödlampan såväl som gentemot huvudkonkurrenten, xenon-strålkastarna. De har en livslängd på tiotusentals driftstimmar, och tack vare sin höga effektivitet konsumerar de mindre elektricitet med samma ljus-output. Mötande trafik i synnherhet kommer tacka dig för att du använder LED-lampor. Tack vare spridandet av ljuset över flera ljuskällor har LED-ljus en väldigt låg bländande effekt. Även om du råkar sätta på helljusen av misstag kommer detta knappt störa övriga trafikanter.

Multibeam-LED strålkastare

Multibeam-LED (Mercedes-Benz) och Matrix-LED (Audi) tar det hela ett steg längre. Dessa väldigt speciella LED-strålkastare är en teknologisk utveckling av vanliga LED-strålkastare.

Matrix-LED strålkastare

36 LED-moduler kontrolleras av en dator som tar emot data från en liten kamera, vilket gör det möjligt för ljusen att känna igen rondeller och automatiskt anpassa ljuset eller stänga av helljuset vid fall av mötande trafik. För närvarande är dessa system bara tillgängliga i väldigt luxuösa utrustningsversioner. Med största sannolik kommer även ett eftermonteringsalternativ finnas tillgängligt.

En mindre nackdel är det höga inköpspriset. Även om man räknar in den långa livstiden är LED-lampor alltid dyrare än standardglödlampor med H3-passning, och till och med xenonljus. LED producerar betydligt mindre överskottsvärme. Å ena sidan är detta en fördel, men det kan även orsaka problem. Möjliga fuktansamlingar i framstrålkastaren orsakar förvrängningar och evaporerar inte särskilt snabbt. Detta kan ignoreras så länge korrekt försegling appliceras. Vissa observerar en särskild “pärleffekt” med PWM-LEDs, vilket sker eftersom LED-svarstiden är så låg att de pulserande frekvenserna slås på och av i en väldigt snabb sekvens. Detta är en olägenhet, men effekten mildras av tillverkares tekniska åtgärder.

LED-strålkastarbutik

LED-strålkastarbutik

Premiumkvalitet made in Germany

beställa online

Lagliga föreskrifter att ta i beaktning vid köp

Strålkastare är säkerhetsrelevanta komponenter och används inte bara på natten. ECE-regleringarna är därför strikta och gäller internationellt. Bilen är indelad i tre “zoner”, nämligen front, sidor och bakdel. Vad gäller färg gäller följande regleringar:

Framriktning:

LED-strålkastare framtill– Med undantag för dimljuset och körriktningsvisare måste alla lampor lysa med vitt ljus.
Som minst krävs: halvljus, helljus, parkeringsljus, reflex och backljus.
Valfria är: markeringsljus, varselljus och dimljus.

Sidledsriktning:

LED-strålkastare på sidan– Alla ljus måste lysa gult eller orange.
Som minst krävs: körriktningsvisare och varningsindikator.
Valfria är: sidomarkeringsljus och reflexer.

Bakriktning:

LED-strålkastare bak– Beroende på typ, gäller olika ljus
– Obligatoriska backljus måste lysa med vitt ljus
– Obligatoriska indikatorljus måste lysa med gult/orange ljus
– Obligatoriska baklykta, bromsljus och parkeringsljus måste lysa med rött ljus
Valfria är: bakre dimljus (röda) och reflexer (röda)
Förordningar för LED-strålkastare

Vad gäller regleringar för ljusstyrka finns det inga specifika värden för LED-lampor, utan bara för traditionella glödlampor. En H1-glödlampa kan som max nå 1150 lumen, medan en H8-glödlampa kommer upp till runt 800 lumen. Viktigt att notera är att halvljusen genererar tillräckligt ljus, och helljusen adekvat belysning. Strålens intensitet är av mindre vikt, som till exempel med xenon-ljus.

Dimljus nu billigare

Det skulle i teorin vara möjligt för dig att designa dina LED-strålkastare på egen hand, tillverka hus för dem och installera dessa på din bil. Du behöver då gå igenom besiktningen för att kontrollera att din installation möter kraven. Detta gäller även om du inte designar LED-strålkastarna på egen hand utan bara köper och installerar dem. Undantag till detta är certifikatet, som garanterar att komponenten i kombination med det korresponderande fordonet möter alla krav och regleringar.

ECE-certifiering

ECE-certifiering, ofta känd som E-certifiering, härstammar likt kraven och regleringarna från Europeiska Kommissionen. Den kan kännas igen på ett “E” i en cirkel eller kvadrat tryckt på förpackningen. Ett ytterligare nummer står ofta för landet som utfärdat certifieringen. Denna symbol garanterar att du inte förlorar tillståndet att köra bilen efter att du installerat LED-strålkastarna. Ytterligare besiktning är inte nödvändig.

Konvertering – i allmänhet ganska enkelt

Som princip finns det två sätt att skaffa LED-strålkastare: Med ett så kallat konverteringskit eller med hjälp av eftermonterade LED-strålkastare. Om du väljer det första alternativet byter du ut strålkastarna helt och hållet, inklusive huset. Detta är generellt inget problem och tar bara någon timma per sida, nedmontering inkluderat. Kruxet är att få till detaljerna, eftersom det är av högsta vikt att din montering är helt vattentät för att förhindra att regnvatten penetrerar strålkastarna. Dessutom behöver du kontrollera kabeldragningarna.

LED-lampor har likriktad pulsström. Särskilt i gamla bilar är eltillförseln inte kompatibel med LED, och adapters eller omvandlare måste installeras. Generellt informeras du om detta vid köp om du läser tillverkarens produktbeskrivning. Om detta bara är en uppgradering, där LED-framlyktan är tillgänglig i teorin men inte ännu erbjuden för en specifik modell (till exempel Golf VII) är teknologin redan tillgänglig och du behöver bara byta ut huset och kontakten.

Hella glödlampa till bästa priser

Hella glödlampa ⇒ Topppriser

Snabb frakt med 50% rabatt

Köp nu

Vid fall av eftermonterade LED-strålkastare behåller du det gamla huset men byter ut de traditionella glödlampor med LED-lampor. Dessa är antingen fullt kompatibla med den gamla nuvarande eltillförseln eller förses med ström genom en adapter som kan monteras direkt på de gamla kontakterna. Du kan knappast göra fel här, eftersom installationen är liknar ett typiskt byte av glödlampor. Det är däremot inte alltid fallet, eftersom det även finns aktivt kylda eftermonterade LED-ljus utrustade med en fläkt som även den behöver elektricitet. Om du följer tillverkarens tips för installation kan inte mycket gå fel.

Ställa in strålkastare (ängelögon och djävulsögon)

En trend kan skönjas gällande strålkastarnas utseende, till följd av LED-teknologins fördelar. “Ängelögon”, eller dess onda motpart, “djävulsögon”, är speciella sorters varselljus. På grund av deras begränsade säkerhetsrelevans är dess utseende inte lika strikt reglerade som halvljus eller helljus. Därför tillåts avvikelser från standarddesignen, vilket många drar nytta av.

Ängelögon Ängelögon ser ut som två ringar av ljus runt halvljusen eller indikatorljusen och bromsljusen.
DjävulsögonDjävulsögon har en böjd, vinklad kant som ger intrycket att bilen har ett “ont utseende” och stirrar elakt på någon.

Ängelögon och djävulsögon är tillåtna som vitt ljus och kan installeras. De färgade versionerna som säljs på internet är förbjudna. Eftersom detta gäller en modifiering av en säkerhetsrelevant komponent måste produkterna ha en E-certifiering eller genomgå besiktning.

LED-strålkastare fakta i en överblick

LED-strålkastare: alla fakta i en överblick

Vad är deras nytta?

– Betydligt längre livslängd.
– Samma ljusstyrka med lägre strömkonsumtion.
– Mindre bländande effekt.

Finns det några nackdelar?

– Högt inköpspris.
– Delvis inkompatibla med äldre strömtillförselsystem.
– “Pärleffekt”.

Hur är den legala situationen?

– Strålkastare är säkerhetsrelevant utrustning och föremål för strikta lagliga regleringar.
– Färger på ljusen såväl som ljusstyrkan regleras.
– Vid fall av strålkastarbyte måste bilen genomgå besiktning igen, om inte den nya reservdelen är E-certifierad.
– Att framföra ett fordon utan lagligt godkännande leder till höga böter eller fängelse.

Hur svår är konverteringen?

– Om du köper ett konverteringskit måste du byta ut huset som helhet, lampor inkluderade. Rätta storlek och fullkomlig täthet måste säkerställas.
– Med eftermonterade LED-strålkastare förblir höljet i bilen.
– Om LED-lampor finns tillgängliga för bilmodellen är strömtillförseln i allmänhet kompatibel.
– I äldre bilmodeller behövs ofta en adapter eller omvandlare.
– Följ alltid tillverkarens instruktioner för installation.
– Om du känner dig osäker kan du låta en verkstad genomföra omvandlingen.

Nyckelord: Ställa in strålkastare

– Många anpassningsbara strålkastare finns också tillgängliga i LED-version.
– Djävulsögon och ängelögon är tillåtna i Sverige så länge de uppfyller lagkrav.
– Färgade LED-lampor och de utrustade med dimstrålkastare är förbjudna.
– E-certifiering krävs för produkterna.
Foto: Denis Dryashkin, Alexandru Nika, Yauhen_D, ParabolStudio, Angener, Bhakpong / shutterstock.com