Kylarvätska i bilen – underhåll och tips för utbyte av kylmediet!

Kylarvätska i bilen - underhåll och tips för utbyte av kylmediet

Moderna bilar behöver nedkylning av vatten. Annars kan inte de högpresterande motorerna hållas vid sina optimala drifttemperaturer. Defekter på kylsystemet resulterar fort i allvarlig skada på motorn, men även fel kylarvätska kan skada din motor på insidan. Läs i denna artikel om vad du bör observera med hänsyn till din bils kylarvätska.

Vad orsakar uppvärmning av motorn?

kontrollera kylvätska

Motorvärme genereras på två sätt; förbränningen av bränsle samt intern friktion. I motorns förbränningskammare exploderar bränsle vid temperaturer på flera hundra grader Celsius. Metall är en adekvat värmeledare. Eftersom hela motorn består av metall så sprids värmen från förbränningskammaren till hela enheten. Dessutom består motorn av flera hundra rörliga delar. Trots att de alltid är smorda utvecklas en viss intern friktion som skapar ytterligare värme i motorn.

En viss mängd värme är nödvändig

kylvätska ändra hur ofta

Motorn bör inte vara fullt nedkyld av kylsystemet. Viss värme i motorn är nödvändig. Metall expanderar genom värme. Vid optimala arbetstemperaturer har de rörliga delarna optimala avstånd mellan varandra. Istället för att skaka och slås samman så har lager, axlar och hävarmar en så kallad “glidande passform”, vilket betyder att komponenter konstant är i kontakt med varandra. Detta säkerställer optimal överföring av energi utan överflödigt slitage.

Uppvärmningsdelar och kylningsdelar billigt

Uppvärmnings & kylningsdelar

Stort urval i onlinebutiken

till butiken

Kylsystemets uppgift

påfyllning av kylmedel

Kylsystemets uppgift är att hela tiden bibehålla motorns optimala driftstemperatur. En mekaniskt driven vattenpump pumpar konstant kylarvätska genom motorns slangar och kanaler. Kylmediet leder bort absorberad värme som genererats i motorn till luftströmmen i kylargallret på bilens front.

byt kylvätska

Trots att detta låter simpelt behöver detta systemet ytterligare kontroll. Under vintern är omgivningens temperatur ofta alldeles för låg. Om radiatorn då tillåter luft att passera igenom så skulle motorn aldrig uppnå optimal arbetstemperatur. På sommaren kan det vara för varmt, och radiatorn kan inte längre generera tillräcklig nedkylning. Temperaturkontroll i ett kylsystem tar plats genom två moduler:

Termostatventilen delar in kylarcirkulationen i två separata cirkulationer. Den stora kylkretsen inkluderar radiatorn på bilens front. Den lilla kretsen är separat från radiatorn och leder kylmediet direkt tillbaka till motorn. Detta är väldigt viktigt särskilt vid kallstarter: om motorn assisteras av en termostat kan en kall motor nå sin optimala arbetstemperatur väldigt snabbt.
Om motorn blir för varm trots att den stora kylkretsen är helt öppen börjar en fläkt snurra, vilken pressar extra luft genom radiatorn och ökar kylmediets prestanda. Beroende på typen av bil så används antingen elektriskt eller hydromekaniskt drivna fläktar.

Kylmediets uppgifter

Kylmediet har fler funktioner än man kan tro. Självfallet är dess främsta uppgift att leda värme som genererats i motorn till radiatorn. Utöver detta gör den även följande:

blanda kylmedel – Skyddar kylsystemet mot frysning
– Skyddar kylsystemet mot frätskador
– Smörjer kylsystemets rörliga delar
– Skyddar gummi- och papperskomponenter i kylsystemet mot upplösning

Detta möjliggörs genom rätt blandning av vatten och kylmedium. Flera saker måste observeras här.

Överskott skadar

Kylmediets uppgifter

Vatten är en optimal värmeledare. Att lägga till mer frostskyddsmedel till vattnet reducerar vattnets värmeabsorberande kapacitet. Iden om ju mer desto bättre gäller inte när det kommer till att lägga till frostskyddsmedel. Detta gäller även för dess ursprungliga uppgift: maximalt skydd mot frysning sker bara vid en särskild proportion av adderad kylagent och vatten. Om koncentrationen är för hög kommer kylmediets fryspunkt öka och exakt motsatt resultat uppnås! En koncentration på 55% garanterar ett skydd mot frysning upp till -45˚C. Genom att enbart använda frostskyddsmedel som kylmedium är skydd mot frysning bara möjligt upp till -15 ˚C.

Dessutom förändras frostskyddsmedlets kokpunkt. Med en högre koncentration av frostskyddsmedel så kan motorn överstiga sin optima driftstemperatur vilket orsakar onödig skada: de rörliga delarnas yta kan förhårdnas. Om motorns driftstemperatur överstigs permanent trycker de rörliga delarna för mycket mot varandra. Detta leder till att de hårdnade ytorna slipas ned, under vilka basmaterialet är betydligt mjukare. Så fort detta lager är nått kommer slitage av delarna ske väldigt snabbt, vilket reducerar livslängden för motorn som helhet.

Kontrollera kylmediet

kylmedel bil vatten

Kylmediet bör kontrolleras regelbundet. Enligt underhållsschemat ska det bytas ut komplett efter var 50,000:e till 100,000:e km. Emellan dessa intervaller bör dess nivå kontrolleras regelbundet. Det är däremot inte bara nivåerna som är viktiga. En närmare titt på kylmediet som sådant kan ge nödvändig information om motorns tillstånd: om dess färg är för mörk eller om det innehåller oljedroppar är detta indikationer på att topplockspackningen är defekt. En motkontroll kan göras vid oljefyllnadslocket: om det istället för mörk, klar smörjolja syns ett brunvitt skum är kylsystemet och oljesystemet i kontakt med varandra. Om detta är fallet är topplockspackningen med största sannolikhet defekt.

Packning av cylinderhuvud billigare

Frostskyddsmedel är inte bara frostskyddsmedel

Frostskyddsmedel är inte bara frostskyddsmedel

Frostskyddsmedel består till 90% av glykol och 10% av tillsatser. Glykol är en typ av socker och huvudkomponenten i frostskyddsmedel. Tillsatserna är där för smörjning och skydd mot korrosionsskador. Det är av högsta vikt att dessa tillsatser stämmer överens med bilens krav. Gummislangars och packningars komposition varierar beroende på tillverkaren. Om fel frostskyddsmedel används i en motor kan det få dramatiska konsekvenser, såsom att kylslangar och topplockspackningar fräts sönder. Att använda fel frostskyddsmedel kan orsaka allvarliga skador på motorn. Turligt nog är dessa skador lätta att identifiera. Frostskyddsmedel kan särskiljas enligt färg.

Kylmedel – Grön, röd blå

Kylmedelsfärg För en snabb orientering är färg ett säkert guidemått. Det är rekommenderat att hålla sig till den tillgängliga färgen. Blanda aldrig agenter som har olika färger.

Tillsatserna kan orsaka kemiska reaktioner som påskyndar skadan på din motor. 

Exakt information angående rätt frostskyddsmedel kan återfinnas i din bils manual och i informationen på din agents förpackning.

Det är onödigt att byta ut frostskyddsmedlet varje säsong

byta ut frostskyddsmedlet

Det är onödigt att dränera frostskyddsmedlet på sommaren och lägga till den igen på vintern. Agentens komposition tillåter den att vara kvar i kylsystemet året runt. Den uppfyller en nödvändig roll som skydd mot korrosionsskador. Vatten gör så att motorn och radiatorn rostar. Detta är inte fördelaktigt för motorns livslängd. Rost i kylmediet kan märkas av tydligt eftersom den då färgas röd. I detta fall har kylmediet en typiskt rostig färg. Denna är tydligt annorlunda från den rosa nyansen som frostskyddsmedel av den “röda” typen har. 

Ett korrosionsskadat kylsystem kan räddas genom att byta ut radiatorn, pumpen och termostaten, samt att genomföra en noggrann sköljning. Alla tre komponenter är föremål för slitage, och därför är regelbundet utbyte fördelaktigt. Det är viktigt att efteråt addera korrekt mix av vatten och frostskyddsmedel.

Kylvätskepump med 50% rabatt

Kylvätskepump med 50% rabatt

nu från 131,85 kr

beställa online

Hantera kylmediet

Både koncentrerat och mixat kylmedium är giftigt. De skadliga ämnena kan komma in i blodcirkulationen genom kontakt med huden. Därför måste handskar alltid bäras när kylmedium hanteras och koncentratet bör aldrig konsumeras. Se till att barn inte har tillgång till frostskyddsmedlet. Glykol är sött och därför väldigt frestande för barn.

Välblandat, säkert kört

Kylvätska mot rost

Som du har sett så är hanteringen av frostskyddsmedel inte så enkelt som man kan tro. Med lite sunt förnuft och vård så kan bilen bli ordentligt förberedd för den kalla säsongen. Lite algebra hjälper också. Med en testare så kan koncentrationen frostskyddsmedel avgöras med exakthet. Med detta som utgångspunkt är det möjligt att avgöra hur mycket kylmedium som måste adderas genom normal procenträkning. Med lite sunt förnuft kan en för stor dos undvikas. Som tidigare nämnt: överskott är skadligt särskilt när det kommer till frostskyddsmedel.

Foto: Levent Konuk, Pawel Radomski, Ensuper, riopatuca, PrinceOfLove, PATIWIT HONGSANG, SCOTTCHAN, Piriya Kulvatada, Stason4ik, ZhdanHenn, sima, Kwangmoozaa, vchal, Africa Studio, wavebreakmedia / shutterstock.com