Vattenpump till din bil

Vattenpump till topp biltillverkarna
- Vattenpump VOLVO V70
- Vattenpump VW GOLF
- Kylvätskepump BMW 3-serie
- VW PASSAT
- Vattenpump BMW 5-serie
- Vattenpump AUDI A4
- Kylvätskepump AUDI A6
- MERCEDES-BENZ E-klass
- Vattenpump VW CADDY
- Vattenpump VOLVO V50
- Kylvätskepump VOLVO V60
- SAAB 9-3
- Vattenpump MERCEDES-BENZ C-klass
- Vattenpump SKODA OCTAVIA
- Kylvätskepump FORD FOCUS
- VOLVO XC60
- Vattenpump KIA CEE'D
- Vattenpump VW TRANSPORTER
- Kylvätskepump VOLVO XC70
- FIAT DUCATO
Vattenpump defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips
Kylsystemets hjärta
Vattenpumpen är en central del i motorns kylsystem och ansvarar för att kylvätskan cirkulerar så att motorn inte överhettas under drift. En trasig vattenpump har förödande konsekvenser. Vanligtvis kan du upptäcka en defektet långt i förväg. Vattenpumpen har en även ytterligare en funktion, den spänner även kamremmen eller en v-rem.
Så fungerar vattenpumpen
Vattenpumpen sitter bredvid motorn och den används konstant. Den drivs av en rem eller ett kugghjul. Vattenpumpen bygger upp ett tryck nödvändigt för att trycka kylvätskan genom motorn. Kylvätskan kommer in kall i vattenpumpen. Pumpen leder kylvätskan genom motorblocket via kylvätskeslangar. Slangarna leder vattnet genom kylaren som sitter fram på bilen. För att kompensera för trycket vid varierande motordrift eller på grund av externa temperaturförändringar så är många bilar utrustade med en expansionstank. Detta låter dig kontrollera och fylla på med kylvätska vid behov. I bilar utan detta så tillsätts kylvatten direkt till kylaren.
Defekter med vattenpumpen
Rent tekniskt sett är vattenpumpen en mycket enkel komponent som består av ett hölje med en axel som går genom den. I slutet på axeln sitter ett hjul som styrs av extern remdrift. Axeln har ett internt bladhjul som sätter vattnet i rörelse. Pumpens svaga punkt är dess packning som tätar den från utsidan såväl som dess axel och lager. För att inte äventyra dess täthet brukar axeln ofta utrustas med permanent smörjningsmedel eller monteras fast med en tätningspackning. Inga vanliga kullager används i vattenpumpar eftersom de inte kan tätas tillräckligt väl. Ett ensidigt tryck från bältet orsakar slitage på lagrets flänsar. Följande tecken tyder på en defekt vattenpump:
- Högt tjut från pumpen
- Läckage från höljet
Så byter du en vattenpump
Det är inte svårt att byta ut vattenpumpen. Om vattenpumpen används som spännelement till kamremmen så ska du byta båda komponenterna samtidigt i samband med regelbundet underhåll på fordonet. Det är smart att byta remmen när du ändå byter vattenpumpen. I många bilar som exempelvis gamla Opel Corsa A så sitter vattenpumpen monterad på motorn med tre bultar. Efter du har lossat på dessa så kan du byta pumpen mot en ny del.
Så mycket kostar en vattenpump
Motortillverkare tillverkar vattenpumpen som en förbrukningsvara. Förr eller senare så kommer den att behöva bytas ut. Tillverkarna garanterar att motorn fungerar som den ska även om vattnet som används innehåller stora mängder med kalcium. I system där vattenpumpen används som remspännare så kommer den med i en utbytessats. vattenpumpen som drivs av remskivor är lättare att byta ut. I de systemen behöver du inte vara försiktig med den känsliga kamremmen och dess kamstyrning. I båda fallen så brukar en ny pump kosta ungefär 30 euro.
Den sista generationens vattenpumpar inkluderar variabla pumpar med egna elmotorer. Dessa håller längre än vanliga och mer traditionella vattenpumpar. Tillverkarna lovar en sex gånger längre livslängd, det måste dock fortfarande bevisas i praktiken först. De elektroniska och variabla vattenpumparna har flera andra fördelar: de kan installeras lättare och bättre i motorrummet och låter dig justera pumpens prestanda. Den elektriska driften och styrningen gör således elektroniska vattenpumpar mycket dyrare än andra slags vattenpumpar.