Lock till expansionskärl till din bil

Lock till expansionskärl till topp biltillverkarna
- Lock till expansionskärl VOLVO V70
- Lock till expansionskärl VW GOLF
- Lock till expansionskärl BMW 3-serie
- VW PASSAT
- Lock till expansionskärl BMW 5-serie
- Lock till expansionskärl AUDI A4
- Lock till expansionskärl AUDI A6
- MERCEDES-BENZ E-klass
- Lock till expansionskärl VW CADDY
- Lock till expansionskärl VOLVO V50
- Lock till expansionskärl VOLVO V60
- SAAB 9-3
- Lock till expansionskärl MERCEDES-BENZ C-klass
- Lock till expansionskärl SKODA OCTAVIA
- Lock till expansionskärl FORD FOCUS
- VOLVO XC60
- Lock till expansionskärl KIA CEE'D
- Lock till expansionskärl VW TRANSPORTER
- Lock till expansionskärl VOLVO XC70
- FIAT DUCATO
Lock till expansionskärl defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips
Expansionskärlslock
Expansionskärlslocket är en mycket viktig komponent av bilens kylcykel. Den öppnar expansionstanken och låter föraren eller mekanikern fylla på kylvätska. Ett defekt lock är sällsynt men det händer till och från.
Kylsystemet i en bil
Kylsystemet i bilen är till för att förhindra motorn från att överhettas. Förbränningsmotorer förbränner bränsle med hjälp av små explosioner och trycket som då uppstår bildar rörelseenergi. Motorn har ingen användning av den bildade spillvärmen utan denna måste avledas . Det är kylsystemets uppgift.
Enkla och små motorer i gräsklippare eller små motorcyklar kan fortfarande klara sig på enbart luftkylning. Spillvärmen från cylindrarna avleds från motorn via kylflänsar och försvinner sedan genom att den blåses ut av fläktar eller luftströmmar. Detta var en gång ett mycket populärt sätt att kyla motorn men det blir gradvis sämre ju kraftfullare motorn är. Därför har det ersatts med vatten- eller vätskekylning.
Vätskekylningen är en krets som konstant pumpar kylvätska genom motorn. Kylvätskan består vanligtvis av vatten och glykol som kommer från en kylare. Kylaren i sin tur kyls ned av en luftström utifrån eller bildas av en ansluten fläkt.
Inget system med vattenkanaler är för evigt tätt, vilket betyder att små kylvätskeförluster över tid helt enkelt inte går att undvika. Särskilt i äldre bilar bör kylvätskenivån kontrolleras regelbundet. Det är vid denna påfyllnadspunkt du hittar Expansionskärlslocket.
Expantionskärlets varningsfunktion
Förutom en tätande funktion, har också ett expansionskärlslock till uppgift att varna dig som förare. Om trycket blir för högt så kommer den att öppna kylsystemet. Detta händer vid cirka 1,5 bar. Överhettning inträffar när:
- det finns för lite kylvätska i systemet
- när motorn påfrestas för mycket (t.ex. vid överlast eller körning i brant lutning)
- när topplockspackningen är defekt
- när kylaren är defekt
- när termostaten är defekt
Detta får ånga att försvinna ut genom locket till expansionskärlet. I de flesta fall kommer kontrollampan att lysa upp. Motorn måste genast stängas av, den kommer annars att få svåra skador.
Ett defekt lock till expansionskärlet
I princip så är locket till kylvätskebehållaren en hållbar komponent som inte behöver bytas ut under hela fordonets livslängd. Men om behållaren utvecklar sprickor så måste den bytas ut och då ska även locket till kylvätskebehållaren bytas ut.
Ett defekt expansionskärlslock visar sig genom att du inte längre ser det normala trycket i kylsystemet. Detta kan bero på en trasig gummipackning som sitter i lockets botten. Då ska du istället byta ut hela locket. Det konstanta skiftet mellan varmt till kallt påverkar lockets material och då är det billigast att bara byta ut just denna reservdel.
Byte av ett expansionskärlslock är lika lätt som det ser ut: du skruvar loss delen från kylsystemets påfyllning. Sedan skruvar du bara på ditt nya lock.
Om expansionskärlslocket är defekt bör du kontrollera om detta är den enda orsaken bakom ett defekt kylsystem. Systemets olika delar åldras lika fort så närliggande och andra komponenter i systemet kan också behöva bytas, eller bör bytas, i förebyggande syfte.
Eftersom locket bibehåller trycket i systemet så ska du alltid välja ett högkvalitativt lock till expansionskärlet. Även kvalitativa märkes reservdelar är mycket billiga som tur är.
Välj aldrig billiga produkter med tvivelaktig kvalité som säljs, när högkvalitativa lock från exempelvis FEBI BILSTEIN kostar mellan 6-15 euros.