Fläktkoppling till din bil

Fläktkoppling till topp biltillverkarna
- Fläktkoppling VOLVO V70
- Fläktkoppling VW GOLF
- Fläktkoppling BMW 3-serie
- VW PASSAT
- Fläktkoppling BMW 5-serie
- Fläktkoppling AUDI A4
- Fläktkoppling AUDI A6
- MERCEDES-BENZ E-klass
- Fläktkoppling VW CADDY
- Fläktkoppling VOLVO V50
- Fläktkoppling VOLVO V60
- SAAB 9-3
- Fläktkoppling MERCEDES-BENZ C-klass
- Fläktkoppling SKODA OCTAVIA
- Fläktkoppling FORD FOCUS
- VOLVO XC60
- Fläktkoppling KIA CEE'D
- Fläktkoppling VW TRANSPORTER
- Fläktkoppling VOLVO XC70
- FIAT DUCATO
Fläktkoppling defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips
Kylningens medhjälpare
Bilens motorfläkt sitter precis vid kylaren. Dess uppgift för att förse kylaren med extra luftflöde när den inte längre klarar av att ge tillräcklig motorkylning. Detta sker när motorn överhettas på grund av för höga påfrestningar (t.ex. när du kör i uppförsbackar), varmt väder, när den går på tomgång eller när kylsystemet är defekt. Under bilens historia har många försök gjorts för att kyla ned kylaren med hjälp av en fläkt.
Fläktbladets styrning och reglage
Fläktbladet bildar ett luftflöde genom att rotera, luften flödar då genom kylaren och avlägsnar överbliven varmluft. spillvärmen från kylvätskan frigörs sedan ut i luften. Denna process förhindrar överhettning till en viss grad innan motorn drabbas av allvarliga skador som kärvande kolvar, blockerade kolvar eller bränd topplockspackning. I de första bilarna drevs fläktbladet konstant med hjälp av ett cylindriskt kugghjul, vertikala axlar eller remdrift. Men den konstanta luftningen av kylaren var inte bra för bilens drift. Det gjorde att motorn fick sämre prestanda samtidigt som kylvätskan kyldes inkorrekt. Detta ledde till att fläktbladet behövde styras för att endast arbeta vid behov.
Fram till tidigt 90-tal var fläktkoppling och magnetiska kopplingar en mycket populär teknik för att kontrollera fläktbladets hastighet. En magnetisk koppling slog av och på fläkten med hjälp av en bimetallisk fjäder ansluten till magneten. En fläktkoppling slår av och på fläkten med ett komplext och slutet system där expanderande viskös vätska driver ett bladhjul. Ingen av dessa två fläktkopplingar används i nyare och moderna bilar. Dagens version av fläkt är utrustad med en motor som styrs av en termisk brytare. Moderna bilar erbjuder en mer exakt luftning av kylsystemet med hjälp av en justerad rotationshastighet av fläktbladen.
Så byter du en defekt fläktkoppling
Fläktkopplingar används bara i gamla bilar och därför drabbas dessa kopplingar av defekter oftare. En defekt fläktkoppling kan vara orsaken bakom en överhettad eller till och med kokande motor. Testa följande om du misstänker att fläktkopplingen felar.
Det enklaste sättet är att låta bilen gå stillastående och vänta tills fläkten startar. Tillräckligt varmt väder behövs annars kommer det att ta ett tag innan motorn har nått tillräckligt hög temperatur. Du får aldrig köra bilen stillastående på en sluten plats (t.ex. i ett stängt garage) eftersom du kan förgiftas av kolmonoxiden utan att du känner av det. En defekt fläktkoppling upptäcks genom försämrad prestanda eller oljeläckage. En defekt magnetisk fläktkoppling brukar haverera helt. I båda fallen så kan du upptäcka en felande fläktkoppling genom ett knarrande ljud.
Det är inte svårt att byta denna komponent. Den sitter fast på kylaren och är ansluten till motorn med en drivrem. Den kan skruvas loss direkt från kylaren eller bytas samtidigt som du byter kylaren. Bulten som håller fast fläktkopplingen till kylaren sitter extremt tätt. Det behövs rejält med kraft eller rätt slags verktyg för att kunna skruva loss den.
Fläktkopplingens kostnad
Vanliga fläktkopplingar används bara i äldre bilar, byggda fram till 2005. Därför försvinner efterfrågan sakta men säkert. Beroende på konstruktion och bil är de ändå relativt dyra. Priset på märkeskvalitativa delar ligger mellan 80-200 EUR. Dessa delar är mycket viktiga och därför ska du aldrig köpa allt för billiga varianter, en felande fläkt leder snabbt till allvarliga motorskador som blir ännu dyrare att åtgärda.