00#
58-2140

Fläktkoppling till din bil

Välj ditt fordon
Sök
Bil fläktkoppling

Premiumtillverkare av Fläktkoppling:

  • FEBI BILSTEIN fläktkoppling
  • VAN WEZEL fläktkoppling
  • SACHS fläktkoppling
  • TOPRAN fläktkoppling
  • SWAG fläktkoppling
  • METZGER fläktkoppling
  • JP GROUP fläktkoppling
  • HELLA fläktkoppling
  • TYC fläktkoppling
  • JAPANPARTS fläktkoppling
  • PRASCO fläktkoppling
  • MAHLE ORIGINAL fläktkoppling
  • MEAT & DORIA fläktkoppling
  • VEMO fläktkoppling
  • BERU fläktkoppling
  • BLUE PRINT fläktkoppling
  • DIEDERICHS
  • HERTH+BUSS JAKOPARTS
  • NRF
  • THERMOTEC

Fläktkoppling defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips

Kylningens medhjälpare

Bilens motorfläkt sitter precis vid kylaren. Dess uppgift för att förse kylaren med extra luftflöde när den inte längre klarar av att ge tillräcklig motorkylning. Detta sker när motorn överhettas på grund av för höga påfrestningar (t.ex. när du kör i uppförsbackar), varmt väder, när den går på tomgång eller när kylsystemet är defekt. Under bilens historia har många försök gjorts för att kyla ned kylaren med hjälp av en fläkt.

Fläktbladets styrning och reglage

Fläktbladet bildar ett luftflöde genom att rotera, luften flödar då genom kylaren och avlägsnar överbliven varmluft. spillvärmen från kylvätskan frigörs sedan ut i luften. Denna process förhindrar överhettning till en viss grad innan motorn drabbas av allvarliga skador som kärvande kolvar, blockerade kolvar eller bränd topplockspackning. I de första bilarna drevs fläktbladet konstant med hjälp av ett cylindriskt kugghjul, vertikala axlar eller remdrift. Men den konstanta luftningen av kylaren var inte bra för bilens drift. Det gjorde att motorn fick sämre prestanda samtidigt som kylvätskan kyldes inkorrekt. Detta ledde till att fläktbladet behövde styras för att endast arbeta vid behov.
Fram till tidigt 90-tal var fläktkoppling och magnetiska kopplingar en mycket populär teknik för att kontrollera fläktbladets hastighet. En magnetisk koppling slog av och på fläkten med hjälp av en bimetallisk fjäder ansluten till magneten. En fläktkoppling slår av och på fläkten med ett komplext och slutet system där expanderande viskös vätska driver ett bladhjul. Ingen av dessa två fläktkopplingar används i nyare och moderna bilar. Dagens version av fläkt är utrustad med en motor som styrs av en termisk brytare. Moderna bilar erbjuder en mer exakt luftning av kylsystemet med hjälp av en justerad rotationshastighet av fläktbladen.

Så byter du en defekt fläktkoppling

Fläktkopplingar används bara i gamla bilar och därför drabbas dessa kopplingar av defekter oftare. En defekt fläktkoppling kan vara orsaken bakom en överhettad eller till och med kokande motor. Testa följande om du misstänker att fläktkopplingen felar.
Det enklaste sättet är att låta bilen gå stillastående och vänta tills fläkten startar. Tillräckligt varmt väder behövs annars kommer det att ta ett tag innan motorn har nått tillräckligt hög temperatur. Du får aldrig köra bilen stillastående på en sluten plats (t.ex. i ett stängt garage) eftersom du kan förgiftas av kolmonoxiden utan att du känner av det. En defekt fläktkoppling upptäcks genom försämrad prestanda eller oljeläckage. En defekt magnetisk fläktkoppling brukar haverera helt. I båda fallen så kan du upptäcka en felande fläktkoppling genom ett knarrande ljud.
Det är inte svårt att byta denna komponent. Den sitter fast på kylaren och är ansluten till motorn med en drivrem. Den kan skruvas loss direkt från kylaren eller bytas samtidigt som du byter kylaren. Bulten som håller fast fläktkopplingen till kylaren sitter extremt tätt. Det behövs rejält med kraft eller rätt slags verktyg för att kunna skruva loss den.

Fläktkopplingens kostnad

Vanliga fläktkopplingar används bara i äldre bilar, byggda fram till 2005. Därför försvinner efterfrågan sakta men säkert. Beroende på konstruktion och bil är de ändå relativt dyra. Priset på märkeskvalitativa delar ligger mellan 80-200 EUR. Dessa delar är mycket viktiga och därför ska du aldrig köpa allt för billiga varianter, en felande fläkt leder snabbt till allvarliga motorskador som blir ännu dyrare att åtgärda.


Toppsäljare: de mest populära produkter
Koppling till kylarfläkt
Ny fläktkoppling FEBI BILSTEIN 18685
  • Vikt [kg]: 0,893
  • Skick:  Helt ny
18685 FEBI BILSTEIN fläktkoppling bil pris
FEBI BILSTEIN | 18685
1090,73 kr
Skick:  Helt ny
Koppling till kylarfläkt
Ny fläktkoppling RIDEX 509C0031
  • Värmning/Kylning: Vätskefriktionskoppling
  • Typ av drivning: termisk
  • Diameter (mm): 160
  • Skick:  Helt ny
509C0031 RIDEX fläktkoppling bil pris
RIDEX | 509C0031
465,84 kr
(Pris per styck)
Skick:  Helt ny
Koppling till kylarfläkt
Ny fläktkoppling NRF 49567
  • Värmning/Kylning: för fordon med fläkt (vätskefriktionskoppling), exkl. Fläkt
  • Diameter (mm): 138
  • Höjd [mm]: 55
  • antal gänghål: 4
  • Gängmått: M6
  • Typ av drivning: termisk
  • Hålkretsdiameter nav [mm]: 124
  • Höjd från fläktmonteringsytan till flänsytan [mm]: 36
  • Anslutningsgänga: M24
  • Skick:  Helt ny
49567 NRF fläktkoppling bil pris
NRF | 49567
625,19 kr
Skick:  Helt ny
Koppling till kylarfläkt
Ny fläktkoppling NRF 49582
  • Värmning/Kylning: för fordon med fläkt (vätskefriktionskoppling), exkl. Fläkt
  • Diameter (mm): 160
  • Höjd [mm]: 67
  • antal gänghål: 3
  • Gängmått: M6
  • Typ av drivning: termisk
  • Hålkretsdiameter nav [mm]: 147
  • Höjd från fläktmonteringsytan till flänsytan [mm]: 45
  • Anslutningsgänga: M24
  • Skick:  Helt ny
49582 NRF fläktkoppling bil pris
NRF | 49582
539,60 kr
Skick:  Helt ny
Koppling till kylarfläkt
Ny fläktkoppling FEBI BILSTEIN 18678
  • Parameter: VL100R-M40
  • Vikt [kg]: 0,613
  • Skick:  Helt ny
18678 FEBI BILSTEIN fläktkoppling bil pris
FEBI BILSTEIN | 18678
703,54 kr
Skick:  Helt ny
Koppling till kylarfläkt
Ny fläktkoppling MAHLE ORIGINAL CFC 58 000P
  • Diameter (mm): 160
  • Typ av drivning: termisk
  • antal gänghål: 3
  • Förpackningslängd [cm]: 16,0
  • Förpackningsbredd [cm]: 16,00
  • Förpackningshöjd [cm]: 7,00
  • Tillverkare: MAHLE
  • Nettovikt [g]: 979
  • Skick:  Helt ny
CFC 58 000P MAHLE ORIGINAL fläktkoppling bil pris
MAHLE ORIGINAL | CFC 5...
1551,14 kr
Skick:  Helt ny
Koppling till kylarfläkt
Ny fläktkoppling MEYLE 314 115 2101
  • Diameter (mm): 138
  • tilläggsinformation: ORIGINAL Quality
  • Skick:  Helt ny
314 115 2101 MEYLE fläktkoppling bil pris
MEYLE | 314 115 2101
807,82 kr
Skick:  Helt ny
Koppling till kylarfläkt
Ny fläktkoppling RIDEX 509C0034
  • Diameter (mm): 138
  • Material: Aluminium
  • Skick:  Helt ny
509C0034 RIDEX fläktkoppling bil pris
RIDEX | 509C0034
487,68 kr
(Pris per styck)
Skick:  Helt ny
Koppling till kylarfläkt
Ny fläktkoppling RIDEX 509C0011
  • Vikt [kg]: 1,480
  • erforderligt antal: 1
  • Värmning/Kylning: exkl. Fläkt
  • Typ av drivning: termisk
  • Diameter (mm): 156
  • Höjd [mm]: 78
  • Skick:  Helt ny
509C0011 RIDEX fläktkoppling bil pris
RIDEX | 509C0011
523,59 kr
(Pris per styck)
Skick:  Helt ny
Koppling till kylarfläkt
Ny fläktkoppling RIDEX 509C0035
  • Värmning/Kylning: för fordon med fläkt (vätskefriktionskoppling), exkl. Fläkt
  • Diameter (mm): 152
  • Höjd [mm]: 75
  • Typ av drivning: termisk
  • Skick:  Helt ny
509C0035 RIDEX fläktkoppling bil pris
RIDEX | 509C0035
504,13 kr
(Pris per styck)
Skick:  Helt ny
Koppling till kylarfläkt
Ny fläktkoppling RIDEX 509C0040
  • Värmning/Kylning: för fordon med fläkt (vätskefriktionskoppling), exkl. Fläkt
  • Diameter (mm): 139
  • Höjd [mm]: 54
  • Typ av drivning: termisk
  • Material: Aluminium
  • Skick:  Helt ny
509C0040 RIDEX fläktkoppling bil pris
RIDEX | 509C0040
432,07 kr
(Pris per styck)
Skick:  Helt ny
Koppling till kylarfläkt
Ny fläktkoppling ABAKUS 004-013-0004
  • Höjd [mm]: 54
  • Diameter (mm): 160
  • Montering/demontering måste utföras av specialistpersonal!
  • Skick:  Helt ny
004-013-0004 ABAKUS fläktkoppling bil pris
ABAKUS | 004-013-0004
605,45 kr
Skick:  Helt ny