Att installera ett motorgassystem i bilen är ett sätt att dra ned på underhållskostnaderna. Istället för att gå på bensin går bilen på motorgas, så kallad LPG. Den tekniska insatsen som krävs är relativt låg och driftkostnaderna ännu lägre. Huruvida omvandlingen verkligen lönar sig kan du läsa mer om i artikeln nedan.
Skillnaden mellan bensin och gasol
Bensin som bränsle är i vätskeform vid normal temperatur och vid normalt lufttryck. Den måste finfördelas för att kunna förbrännas i motorn.
Förr i tiden utfördes detta av “förgasaren“. Nu tar ett insprutningssystem med tillhörande munstycken hand om det.
När LPG utsätts för normalt lufttryck är det redan i gasform. Därför är komplex finfördelning inte nödvändig.
Tekniskt sett är det här den viktigaste skillnaden mellan bensin och LPG. Implementering av LPG som ett alternativ i bensindrivna fordon innebär dock vissa utmaningar. Det som krävs är:
– En trycktålig tank – Ett säkert tankningssystem – En pålitlig tillförselledning till förbränningskammaren – samt ett flertal tekniska detaljer. |
Detta gör en eventuell ombyggnad av ett fordon till en relativt kostsam historia som bör övervägas noggrant.
Fördelar med gassystem
Fördelarna med att ha ett gassystem i bilen är:
– Lägre bränslekostnader – Bättre och renare förbränning |
LPG kostar cirka hälften av vad bensin kostar per liter. Det omfattas också av skattelättnader fram till år 2022. Naturgas är dessutom mycket renare än vad bensin är. Vid installation av ett gassystem medföljer ett filter som är till för att fånga upp främmande ämnen. Detta innebär dock inte att du bör förvänta dig några mirakel av bilens gassystem.
Nackdelar med gassystem
Ett gassystem har dessa nackdelar:
– Höga installationskostnader – Höga underhållskostnader – Ett stort antal juridiska krav – Begränsad utbud – Högre konsumtion – Potentiell fara vid olyckor, bristfälligt underhåll eller installationsfel |
Beroende på fordonet kan kostnaderna för installationen variera från 25 000 kronor till 35 000 kronor. Installationen tar uppskattningsvis 3 dagar på en specialiserad verkstad. Du bör också ha i åtanke att du kan behöva betala för en hyrbil och ta med detta i beräkningen när du funderar på att installera ett gassystem i din bil.
Ett gassystem kräver en hel del underhåll. Det måste besiktas på bilbesiktningen vartannat år. Pålitliga tillverkare brukar rekommendera att systemet undersöks årligen. På bilbesiktningen kontrolleras gassystemet separat, vilket kan resulterar i merkostnader. En fördel är dock att gassystem i många fall gör det enklare att klara inspektionen av avgassystemet.
För installationer av gassystem och gäller stränga regler. Samma sak gäller komponenterna som används. Av denna anledning rekommenderar vi att du låter en specialverkstad i Sverige installera gassystemet. Om du gör det i exempelvis Polen kan det hända att bilen inte går igenom besiktningen.
Utbudet av system med ren gasdrift är betydligt mindre än med bensindrift. Samtidigt är bränsleförbrukningen högre.
Det beror på följande orsaker:
– Oundvikligt kvarvarande tryck i tanken. – Tankens fyllningsgräns. – Vikten på gassystemets komponenter. |
Av juridiska orsaker får gassystemets tank aldrig tömmas helt och hållet. Det måste alltid, av säkerhetsskäl, finnas ett kvarvarande tryck.
Vidare kan gastankens hela volym inte användas. Det måste alltid finnas utrymme för gasen att expandera när utomhustemperaturen är varm. Sammantaget innebär det att en tank vars nominella kapacitet ligger på 70 liter får en effektiv volym på bara 40 liter.
Det begränsar gasdriftens räckvidd rejält trots att tanken och samtliga andra komponenter i gassystemet är relativt tunga. Sammanlagt ökar förbrukningen med cirka 1–3 liter beroende på din bils storlek.
Slutligen bör vi också nämna den potentiella faran som ett gassystem i en bil utgör. Det rör sig trots allt om ett trycksatt system fyllt med brandfarlig eller explosiv gas.
I system som tillverkas och installeras lokalt, eller i länder som exempelvis Tyskland, kan denna fara minimeras tack vare innovativ säkerhetsteknologi. Många billiga utländska system uppfyller däremot inte denna säkerhetsstandard. De har vid det här laget redan orsakat flera olyckor.
![]() Reservdelar till avgassystem • Nyabästa pristill butiken ⇒ |
Smarta beräkningarNaturgas kostar ungefär hälften av vad bensin kostar, så installation av ett gassystem kan löna sig. Tillverkare och servicestationer brukar ange en körsträcka på cirka 45 000 kilometer som en gräns för att systemet ska löna sig. Överskrider du denna körsträcka kan du spara pengar på systemet. Detta kan alltså bli en intressant investering, trots utmaningarna. Låt dem inte skrämma digOroa dig inte för alla galna rykten som florerar om installationer av gassystem. Den vanligaste fördomen är att gassystem kan bli för varma och förstöra ventilerna. Om det säger vi såhär: det är struntprat. Förbränningen blir bara för varm när motorn får en för “mager” blandning. I dessa fall innehåller bensin- och luftblandningen för mycket luft. En alltför varm förbränning orsakas generellt av en teknisk defekt. |
Checklista för installation av gassystem
Denna korta checklista kan vara till hjälp vid installation av ett gassystem:
– Hur lång är din årliga körsträcka?
– Kör du framförallt långa sträckor, korta sträckor eller både och?
– Hur gammal är din bil?
Ett gassystem betalar sig efter cirka 45 000 kilometer. Därför är begagnade bilar med långa körsträckor uteslutna. Det finns ingen poäng med att utrusta en bil med ett gassystem som sannolikt inte kommer att betala av sig.
- Gassystemet aktiveras när motorn når sin drifttemperatur. Om du enbart använder din bil till att köra korta sträckor får du inte ut mycket av ingreppet.
- Om bilen å andra sidan är ny och du planerar att köra långa sträckor med den kan det vara en god idé att investera i ett gassystem. Generellt gäller: satsa helst på tysk kvalitet. Det allra bästa är att låta gassystemet installeras av bilhandlaren du köper bilen av. På så sätt minimerar du risken för problem i samband med garantianspråk.
Foto: PrinceOfLove, phive, Richard Peterson, nattanan726, Serghei Starus, Chadchawan thongsiri, Anukool Manoton, Westermak, Thiti Sukapan, zenstock / shutterstock.com