Hjulinställning: Felaktigt inställda hjul – dyrt och farligt

Hjulinställning: Felaktigt inställda hjul - dyrt och farligt

Felaktigt inställda hjul är mer än bara ett irritationsmoment. Du kanske kan vänja dig vid att din bil drar lite åt ena sidan, men antagligen inte vid att däcken slits snabbt. Om bilen har misstänkt felaktigt inställda hjul bör detta hanteras snarast.

Symptom på felinställda hjul

Symptom på felinställda hjul

Felaktigt inställda hjul kan upptäckas på flera olika sätt.

  • Om bilen drar åt ett håll även vid låga hastigheter kan detta indikera felinställning. Skakningar och knackande hjul vid styrning tyder definitivt på att kullagret eller kopplingsstaven är skadad. Skakningar i fjäderbenslagret kan leda till sladdningar på vägen. Utveckling av ljud och förändringar i körkvaliteten kan ske vid fall av defekta stötdämpare och fjädringskomponenter.
Stötdämpare billigt

Stötdämpare

billigt från 99,96 kr

Beställ nu

  • Om bilen drar åt en sida bara vid höga hastigheter är det oftast däcken som är orsaken. En liten skillnad i lufttryck kan leda till försämringar i körkvaliteten. 
  • Ett stationärt fordon som uppvisar slitage enligt Caster och Camber-vinkeln. Dess mål är den mest parallella lutningen möjligt för alla fyra hjul vid rak körning framåt. Bara i detta tillstånd kan bilen faktiskt pålitligt köras i en rak linje.

Hur ett spår blir feljusterat?

Ett spår är inställt på tåleden och på kammaren. Inställningen har till uppgift att rikta in alla fyra hjul så parallella som möjligt när du kör rakt fram. Endast i detta tillstånd kör bilen faktiskt pålitligt i en rak linje.

Det finns fyra generella orsaker till felinställning av hjulen:

– Åldersrelaterad felinställning
– felaktig reparation
– skada på karossen
– skada på fordonskroppen

Hur ett spår blir feljusterat

En bil med flera tusen mil på sin körmätare kan visa en något felaktigt inställd spårning. Detta är inget allvarligt och lätt att åtgärda. Det finns ingen regelbunden underhållsintervall för att kontrollera bilens spårning. Installation av nya däck är alltid ett bra ögonblick för detta. Om däcken uppvisar slitage på andra sidan så bör spårningen kontrolleras med de nya.

  • En vanlig orsak till felinställning är fel som begåtts vid byte av komponenter. Särskilt vad gäller kulled och styrled är precision av högsta vikt: när du byter ut ett defekt kulled eller styrled och köper nya måste de skruvas på med exakt samma svängningstal som de gamla. En sväng mer eller mindre kan ha stor effekt på spårningen.
  • Den vanligaste orsaken för felinställd spårning är att du råkat köra in i en trottoarkant. Om framhjulet mottar en stöt från sidan kan det förändra axelgeometrin. Med lite tur kan detta åtgärdas med omjustering. Däremot måste flera komponenter bytas ut för att göra fordonet säkert för drift i trafiken.
  • Vid fall av karosskada så är felinställda hjul eller en ojusterbar axel ofta indikationer på total förlust. I de flesta fall så har en allvarlig olycka som åsamkat skada på ramen inte professionellt reparerats.

Kostnad och längd av hjulinställning

De senaste åren har kostnaderna för hjulinställning fallit betydligt. För bara 15 år sedan var denna service inte tillgänglig för mindre än 1000 kr. Nuförtiden är det mycket billigare. I många verkstäder så gäller en generell avgift på ungefär 700 kr. Vid rabatt kan hjulinställning utföras för 300 kr. Lägre priser än dessa bör inte tas seriöst.

Kostnad och längd av hjulinställning

En hjulinställning tar ungefär en timma. Nuförtiden har professionella verkstäder dyr laserutrustning för att ställa in hjulen med en precision på upp till en hundradels millimeter. Verkstäder utrustade med dessa moderna lasersystem är uppdaterade. Det gamla ljussystemet är inte längre i bruk. Vissa serviceleverantörer för snabba reparationer använder dem fortfarande.

Hjuljusteringsutrustning

Professionella bilverkstäder har alltid uppdaterad och modern utrustning och du kan lämna din bil hos sådana utan att tveka. Om, å andra sidan, en bensinstation erbjuder hjulinställning bör du vara på din vakt. De kan försöka tjäna in lite extra genom att använda ett inaktuellt system. Bensinstationer, särskilt oberoende sådana, är inte optimala verkstäder för precisa felsökningar som dessa.

Var varsam: Trots att verkstäder räknar ut kostnaden för den indikerade mängden justering, kommer varje ytterligare och mindre reparation läggas på priset. Ett populärt argument som kan höras från reparatörer är: “Bultarna var väldigt tätt åtskruvade och extra arbete behövde läggas ned för att lossa på dem”. Detta kan fördubbla priset för justeringen. Ett tips: Det skadar inte att kontrollera bultarnas täthet eller lossa dem innan du besöker verkstaden. Om allt kan skruvas av smidigt har verkstaden ingen grund för att lägga på extra kostnader.

Spännstång slutar nu på BildelarExpert 50% billigare

Justeringsprotokollet

Ett hjulinställningsprotokoll indikerar följande värden:

Framhjul
– caster
– inklination
– skillnad i skränkning
– individuellt skränkmått
– totalt skränkmått
– felställning av hjulen
– maximal styrvinkel

Bakhjul
– Camber
– individuellt skränkmått
– totalt skränkmått

Alla dessa positioner har ett idealvärde som är föremål för en tolerans. Till exempel, om Castervinkeln ska vara + 7’40 och en tolerans på  ± 0’30” fortfarande är acceptabelt så är ett faktiskt värde på 7’10” fortfarande inom toleransgränsen. De flesta enheter visar toleransavvikelser i färg: Vitt eller grönt = Ok, gul = inom tolerans, röd = åtgärd krävs.
Justeringsprotokollet

En professionell verkstad, däremot, kommer alltid försöka uppnå optimala resultat vid fall av gula värden. Ett gult värde indikerar generellt ingen större skada utan bara ett mindre slitage.

Hjuljustering vad som kan vara defekt

Stora skränkningsavvikelser indikerar en defekt kulled eller styrled. Om Cambervinkeln överskrider toleransvärdet kan kopplingsstången, stötdämparen eller fjäderbenslagringen vara defekta.

I vilket fall som helst genomförs en hjulinställning ideellt med helt nya däck. Gamla och porösa däck som närmar sig sin slitagegräns orsakar ofta felaktiga resultat.

Under vissa omständigheter har verkstaden rätt att vägra lämna ifrån sig fordonet vid fall av stora toleransavvikelser. En specialistverkstad får bara återlämna ett fordon i trafikdugligt skick.

Köp kopplingsstänger till din bil säkert på nätet

Behov av åtgärd i verkstaden

Fjädringen är ominställd med justerande bultar. Om en bult redan är på sitt sista stopp och inte kan justeras ytterligare behövs definitivt reparation. Med hänsyn till hjulinställningen är det absolut i förarens intresse att hans fordon är i ett bra och säkert tillstånd.

Hjulinställning behov av reparation

Därför, om slitage indikeras, bör du inte ifrågasätta utan lita på verkstadens expertis. Även om det kostar lite så kommer din bil tillslut vara i felfritt skick igen. I jämförelse med andra reparationer bör arbete på fjädringen och styrmekanismen inte längre vara så dyrt. En ny kopplingsstav finns tillgänglig för 250 kr. Inklusive installation kan det kosta 500 eller 600 kr. Säker körning bör vara värt det.

Vid fall av en ojusterbar skränkning kommer en professionell verkstad inte försöka mixtra med resultaten. Ojusterbara axelkomponenter är ofta resultat av allvarliga olyckor. Bilens hela geometri är felställd och ramen är “krokig”.

Detta är oftast fall av bedrägeri, eftersom en kraschad bil uppenbarligen sålts till kunden. I detta fall är ett justeringsprotokoll från verkstaden som visar ojusterbar spårning en första indikation på att en närmare titt på ramen bör tas. Inspektion av inställningen är ett fall för en professionell verkstad som specialiserar sig i arbete på karossen. Ramen kan mätas med laserteknologi på definierade punkter. Verkstadens protokoll kan användas som ett giltigt dokument för ifyllnad av en polisrapport.

Foto: Lucky Business, Dmitry Kalinovsky, pelfophoto, ARTYuSTUDIO, Steve Heap, Fusionstudio / shutterstock.com