Stabilisatorstag till din bil
Stabstag till topp biltillverkarna
- Krängningshämmarstag VOLVO V70
- Krängningshämmarstag VW GOLF
- Stabiliseringsstag BMW 3-serie
- VW PASSAT
- Krängningshämmarstag BMW 5-serie
- Krängningshämmarstag AUDI A4
- Stabiliseringsstag AUDI A6
- MERCEDES-BENZ E-klass
- Krängningshämmarstag VOLVO V50
- Krängningshämmarstag VW CADDY
- Stabiliseringsstag SAAB 9-3
- VOLVO V60
- Krängningshämmarstag MERCEDES-BENZ C-klass
- Krängningshämmarstag FORD FOCUS
- Stabiliseringsstag SKODA OCTAVIA
- VOLVO XC70
- Krängningshämmarstag VW TRANSPORTER
- Krängningshämmarstag VOLVO XC60
- Stabiliseringsstag KIA CEE'D
- FIAT DUCATO
Stabilisatorstag defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips
Krängningshämmarstag eller länkarmen är en relativt liten del men ändå en del med en mycket viktig funktion. Den överför svängkrafter från karosseriet till krängningshämmaren. Dess mål är inte att kompensera för dessa krafter (vilket är fjädringens) men länka samman karosseriet rörelser via länkarmarna till fjädringen. En defekt kopplingsstång kan försämra körkomforten och få fordonet att “svaja”. Om du ignorerar detta så riskerar du allvarliga olyckor då det blir svårt att manövrera med fordonet vilket kan leda till livsfarliga situationer.
Var sitter krängningshämmaren?
- Den vertikalt sittande krängningshämmaren sitter precis bakom framhjulen där de vrids helt och hållet. Beroende på tillverkaren så installeras de endast på framaxeln eller båda axlar. De installeras dock aldrig på bara bakaxeln. I denna position så används de ej för du kan inte svänga bakhjulen vilket försvårar installationen.
Hur fungerar krängningshämmaren?
- De viktigaste elementen i krängningshämmaren är dess anslutningar. Eftersom de i stor utsträckning bestämmer vilken typ av kraftöverföring som kan uppstå direkt genom de gängade anslutningarna eller gaffel-anslutningarna, eller indirekt genom gummi bussningar och spindelleder.
- Stångens ena ände är ansluten till fordonets karosseri medan den andra är ansluten till krängningshämmaren. Uppåt- eller nedåtgående rörelser från chassit kan då överföras.
Vad händer vid en defekt?
- Ett typiskt tecken på en trasig krängningshämmare är ett knackande ljud i hjulhuset ovanför hjulet.
- Vägegenskaperna försämras gradvis, initialt endast något, men gradvis kommer bilen att kränga med intensivt, vilket framför att känns i kurvor och manifesteras av understyrning.
- När krängningshämmaren är trasig, äventyrar det körsäkerheten och gör det svårare att undvika svåra situationer på grund av försämrade köregenskaper.
Möjliga orsaker:
- krängningshämmaren absorberar enorma krafter och påfrestas hela tiden under körning. Materialet kan mattas ut och det är dess värsta fiende och också den vanligaste orsaken till defekt.
- Dessutom kan anslutningen förlora sina effekter på grund av slitage och åldrande. Skruvgängorna kan skadas, gummilagren kan bli porösa och kullederna kan börja skrapa.
Besöka verkstad eller fixa själv?
- I många bilar så kan du byta krängningshämmaren själv utan några större problem. Inga specialverktyg behövs och du kan installera den åt bara ett håll så det går inte att installera den fel så att säga. Beroende på tillverkaren så kan du behöva känna till ett visst åtdragningsmoment när du installerar fästelementen.
Tips vid byte:
- På framaxeln kommer du bara åt krängningshämmaren när du har vridit hjulen tillräckligt åt något håll. På bakaxeln måste bilen höjas först och sedan hjulen tas bort.
- Den tuffaste utmaningen är att eliminera belastningen och då måste du stötta upp länkarmen med en spak. Bara då så kan du skruva loss båda anslutnignar eller ta bort dem med en kofot.
- Applicera smörjmedel, mjölkfett eller vaselin på gummilagren och krängningshämmarens bussningar så blir det lättare med installationen av de nya delarna.
Detta ska du göra om gummilagren är defekta
Ofta brukar gummilagren i krängningshämmaren fungerar som en slags dämpare och bli porös och spricka så den inte längre fungerar korrekt. Deras separata byte är inte simpelt och det rekommenderas inte eftersom du sällan ser dessa små sprickor med nakna ögat, inte ens proffs har lätt med detta. De flesta tillverkarna inkluderar gummilager eller andra anslutningsdelar i satser med krängningshämmare. Dessutom ska de bytas på hela axeln för att förhindra ojämnt slitage.
Så mycket kommer det att kosta
Så länge du håller dig från att hela tiden köra så hårt som det går så slipper du oroa dig om påfrestningarna på kopplingsstängerna. Vanligen förstör åldrande dem. Du ska kontrollera dem efter varje 200 000 km körsträcka. Efter cirka 300 000 km körsträcka så brukar de behöva bytas. En krängningshämmarsats kostar mellan 15-50 EUR och de dyrare produkterna lovar dig bättre körkomfort under hela sin livslängd.
Även billiga reservdelar såsom kopplingsstänger låter dig spara pengar vid dina köp särskilt om du besöker vår nätaffär då våra rabatterade priser inte bara gör det billigare för dig, våra bildelar är mycket högkvalitativa så du kan spara pengar samtidigt som du köper kvalité.