Stötdämpare till din bil
Väghållning till topp biltillverkarna
- Fjäderben VOLVO V70
- Fjäderben VW GOLF
- Komplett fjäderben BMW 3-serie
- VW PASSAT
- Fjäderben BMW 5-serie
- Fjäderben AUDI A4
- Komplett fjäderben AUDI A6
- MERCEDES-BENZ E-klass
- Fjäderben VOLVO V50
- Fjäderben VW CADDY
- Komplett fjäderben SAAB 9-3
- VOLVO V60
- Fjäderben MERCEDES-BENZ C-klass
- Fjäderben FORD FOCUS
- Komplett fjäderben SKODA OCTAVIA
- VOLVO XC70
- Fjäderben VW TRANSPORTER
- Fjäderben VOLVO XC60
- Komplett fjäderben KIA CEE'D
- FIAT DUCATO
Stötdämpare defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips
Behåll kontakten med vägen
Stötdämparen är en del av bilens fjädring som samarbetar med fjädrarna för att minska oönskade rörelser och stötar som bilen utsätts för under körningen. Defekta stötdämpare (dämpare) kompromissar annars en säker körning. Som tur är kan du lätt kontrollera bilens fjädring.
Stötdämparens design
Det finns många olika dämpningstrukturer. Den huvudsakliga uppgiften som modulen har är att minska stötarna som hjulen plockar upp från marken när du kör på ojämna underlag. Detta gör det då bekvämare att åka. I de flesta bilar så brukar stötdämpare och fjädringen räcka och vara tillräckligt effektiva. Tillsammans bildar dessa fjäderbenet som bär hela bilens vikt. Stötdämparen sitter på framaxeln i mitten av spiralfjädern. Detta gör processen att montera komponenten både komplicerad och farlig utan rätt kunskaper och rätt verktyg. Du får bara använda specialverktyg avsedda för att byta stötdämparen. Andra lösningar kan vara livsfarliga!
På bakaxeln på personbilar finns torsions- eller spiralfjädrar som sitter separat från stötdämparen vilket gör deras byte enklare och snabbare.
Faktum är att stötdämparen inte är mer än en gasfjäder med en cylinder med en kolv inuti. Cylindern innehåller komprimerad gas. När kolven går ned så komprimeras gasen vilket skapar ett mottryck. Bilen förflyttas då uppåt tillsammans med fjädern och dämpar effekterna från stötar vilket gör körningen mycket mer bekväm.
Defekter med fjäderbenet
Akilleshäl med gasfjädern är packningen mellan cylindern och kolven. Det konstanta trycket får den att gradvis tappa sin effektivitet. Trycksatt gas försvinner och stötdämparen fungerar då inte längre som den ska. Följande symptom tyder på detta:
- en “svampliknande” körkvalité
- längre bromssträcka
- svårare att köra i kurvor
- däcken skriker
- bilen drar åt ena hållet under körning
Du kan kontrollera stötdämparens funktionalitet. Parkera bilen och tryck på bilen mot marken i alla dess hörn vid däcken. Om bilen studsar flera gånger så tyder det på att den har defekta stötdämpare som måste bytas. Men endast en diagnostisering vid en verkstad kan säkerställa om så verkligen är fallet eller om något annat är orsaken.
Byta stötdämpare
På bakaxeln är det lätt att byta stötdämparna. Höj upp fordonet så att hjulet hänger och så att stötdämparen blir hängande. Skruva sedan bort och byt ut den.
På framaxeln är det dock krångligare att byta ut fjäderbenet. Utmaningen är att komprimera spiralfjädern för att kunna ta bort den interna stötdämparen. En spiralfjäder bygger upp enorma mängder tryck: tänk på att den ska kunna dämpa ett fordon som väger upp till flera ton. Bara lämpliga komprimeringsverktyg får då användas. Du får aldrig försöka komprimera med spännremmar eller göra liknande experiment. Det är helt enkelt livsfarligt.
Kvalitativa stötdämpare och fjäderben
Även om stötdämparen är en relativt komplex komponent så är priserna ändå relativt låga. Att köpa en ny fjädring beror helt och hållet på hur mycket bilen är värd och hur länge det är tänkt att den ska köras på vägarna. Vår webbutik erbjuder billiga fjäderben. Deras livslängd och funktionalitet reflekteras i priset. Total säkerhet får du bara med kvalité. Märkesprodukter är det bästa valet även om det innebär att du kan behöva betala över 100 EUR för ett par stötdämpare.