Motorsmörjning är mycket viktigt. Om smörjfilmen försvinner så kan kolven spricka. Den använda oljan är inte 100% ren och behöver därför filtreras. Det är här oljefiltret kommer in i bilden, då dess fina porer filtrerar de största föroreningspartiklarna. Om filtret är igentäppt bör det bytas ut direkt. Vi förklarar hur du kan byta ut oljefiltret på egen hand och vilken den bästa kombinationen av olja och filter är.
Varför är utbyte viktigt?

Ett slitet och använt oljefilter mot slutet av dess livsspann kan inte längre upprätthålla optimalt oljeflöde och filterprestanda på grund av dess igentäppta porer. I de mest extrema fallen kan ingen olja flöda igenom över huvud taget. I detta fall öppnas ett skyddsvalv som gör att ofiltrerad olja kan komma in i motorn. Om du fortsätter köra mer än några mil med ett oljefilter i detta tillstånd kan smutspartiklar orsaka små repor i metallen och tillslut leda till skador på motorn. Tack vare modern teknologi har utbytesintervallet för oljefilter ökat markant. Om du väljer en kvalitetsprodukt kan du räkna med prestanda på upp till 60,000 km.
Oljefilteregenskaper
De flesta oljefilteregenskaper, såsom den applicerbara gängan och dess volym, är föreskrivna av biltillverkaren. Du kan däremot avgöra följande egenskaper på egen hand:
– Du har ett val mellan screw-on oljefilter och filterpatroner. De förstnämnda är lättare att underhålla och passar varje bil. För filterpatroner behöver ett filterhus vara installerat. Det kan förberedas tillsammans med patronen innan utbytet. |
– En integrerad backventil förhindrar att oljan flödar tillbaka in i pumpen när motorn är avstängd. Detta minimerar avlagringar och oljeflödet kommer sättas igång snabbare. |
– Säkerhetsventiler kan kompensera för möjliga fluktueringar i oljepumpstryck och förlänga motorns livslängd. Däremot förekommer sådana fluktueringar i tryck nästan aldrig i en normalt fungerande oljepump. |
– Filtermedium plus filterhus utför den främsta uppgiften och avgör livslängden. Vissa återförsäljare indikerar livslängden, andra gör det inte. I allmänhet är kvalitetsprodukter marknadsförda som tåliga och håller länge. Om du är osäker, läs produkttestinformationen eller förlita dig kanske på ett dyrare märke. |
![]() Oljefilter till det erbjudna prisettillgängligt från 27,74 krBeställ nu ⇒ |
Använd olja

Byte av oljefilter implicerar alltid att även oljan ska bytas ut. Detta är inte officiellt föreskrivet, men en bra idé att göra. Att välja rätt olja är nästan en vetenskap i sig självt, och åsikterna går isär. Det viktigaste är oljeklassificeringen och specificeringen (till exemepl 15W-40 eller Mercedes-Benz 229.1). Det finns märkesoljor såväl som generiska oljor. Distinktioner görs mellan mineralolja och syntetisk olja. Den senare är i allmänhet ansedd att vara av högre kvalitet, eftersom den har bättre värmeresistens såväl som bättre egenskaper vid kallstart. Dessutom finns det tunna oljor och så kallade långlivsoljor. De förstnämnda är tänkta att genom sina särskilda egenskaper reducera belastningen på motorn, och därmed även bränsleanvändningen. De senare är kända för sin långa hållbarhet, som dock bara kan vara fallet om även filtret håller hög kvalitet. Återvinningsstationer erbjuder ytterligare information.
Oljefilterbyte själv
För ett byte behöver du följande verktyg:
– servicemanualen
– en passande oljedräneringsplugg
– en uppsamlingsskål för oljan
– en trasa
– en billyft
– alternativt en smörjgrop
– eller (nödlösning) en domkraft
– en plastpåse
– en målarborste
– möjligtvis en skruvmejsel
– möjligtvis en hylsnyckel
– möjligtvis en oljefilternyckel

Förberedelser: Om du använder en filterpatron med hus kräver den korrekta förberedelser. Sätt i patronen och de förseglande packningarna i huset och stäng det med de tätande locken. Dessa kan skruvas åt med oljefilternyckeln. Starta bilen och låt motorn gå i några minuter. Stäng av motorn och öppna huven, hitta det gamla oljefiltret och oljepåfyllnadsröret och avlägsna dem. Lyft upp bilen och hitta oljedräneringspluggen. Dess position kan hittas i servicemanualen också. Placera en skål under pluggen för att samla upp oljan.
Steg 1: Öppna oljedräneringspluggen med rätt verktyg (skruvmejsel eller hylsnyckel) och vänta tills all olja är dränerad från oljetråget. Dräneringspluggen kan slängas tillsammans med den gamla oljan. Ställ skålen åt sidan och sänk ned bilen. |
![]() – Vid fall av screw-on filter: avlägsna huset och torka rent gängan. Doppa målarborsten i ny olja och applicera den varsamt. Häll lite ny olja i det nya filtret också. – Vid fall av filtertråg med hus: om du vill använda det gamla huset, avlägsna det, torka rent det med en duk och återinstallera det med den nya patronen och förseglingstätningen. Torka rent gängans hål med trasan, applicera lite ny olja och häll lite olja i filtret. – Vid fall av filterpatroner med ett permanent hus: öppna huset med oljefilternyckeln, avlägsna patronen och förseglingstätningen. Torka rent det med en trasa. Sätt i den nya filterpatronen och förseglingstätningen i huset och häll i lite olja. Stäng huset. |
Steg 3: Lyft upp bilen igen, avlägsna möjliga rester från dräneringshålet med duken och skruva på den nya dräneringspluggen med tätning. Den måste skruvas åt tätt för hand och sen skruvas åt ett halvt varv med rätt verktyg. |
Steg 4: Sänk ned bilen igen och häll i olja i den tills nivån når upp till den högsta markeringen på oljestickan utan att överskrida den. Skruva på locket på oljepåfyllnadsröret. |
![]() |

Var vänlig notera: Gammal olja är farligt avfall och kan inte slängas i hushållssoporna eller hällas i avloppet. Alla saker som varit i kontakt med oljan hör hemma bland kemiskt avfall. Flera verkstäder tar emot gammal olja mot en viss avgift. Ibland kan gammal olja säljas. Det första du bör göra är att kontakta din lokala återvinningsstation.
![]() Motorolja för alla bilmärkenbilligt från 77,08 krKöp här ⇒ |
Möjliga fel och faror

Oljebyte och oljefilterbyte kan vara ett tufft jobb om du inte är försiktig. Dock behövs inga särskilda färdigheter och ingen större tidigare erfarenhet av bilar. Fel kan fortfarande inträffa, och som alltid vid arbete med farliga substanser måste vissa saker observeras:
Olja läcker – om du noterar oljeläckage från bilen efter byte är detta en indikation på att antingen oljefiltret eller dräneringspluggen inte installerats korrekt. Alternativt är locket på påfyllnadsröret inte korrekt justerat. Kontrollera alla gängkopplingar.
Oljevarningsljuset är på – Oljevarningsljus har funnits i bilar sedan länge, och återfinns även i moderna bilar med färddatorer. Vad som mäts beror på biltillverkare och modell, och därför är det möjligt för ljuset att slås på efter ett byte. Få inte panik: de flesta gångerna kommer den slockna efter några minuter. Om detta inte är fallet rekommenderar vi ett besök till verkstaden.
Större mängder olja har läckt på vägen – Skålen var inte korrekt placerad eller oljefiltret skruvades på slarvigt, vilket skapade en röra som även är skadlig. Om stora mängder olja har läckt på vägen eller, än värre, flyter mot en dagvattenbrunn, så måste brandkåren tillkallas. De hjälper dig kontrollera skadan. Att låta bli att ringa brandkåren och lämna oljepölen på vägen är straffbart. Mindre mängder olja kan absorberas med en oljebindande agent och sedan avlägsnas.
Foto: dima_sidelnikov, algre, spoilergen, alex555, Maksim Kostenko / fotolia.com