Oljefilter till din bil

Motoroljefilter till topp biltillverkarna
- Oljefilter VOLVO V70
- Oljefilter VW GOLF
- Motoroljefilter BMW 3-serie
- VW PASSAT
- Oljefilter BMW 5-serie
- Oljefilter AUDI A4
- Motoroljefilter AUDI A6
- MERCEDES-BENZ E-klass
- Oljefilter VW CADDY
- Oljefilter VOLVO V50
- Motoroljefilter VOLVO V60
- SAAB 9-3
- Oljefilter MERCEDES-BENZ C-klass
- Oljefilter SKODA OCTAVIA
- Motoroljefilter FORD FOCUS
- VOLVO XC60
- Oljefilter KIA CEE'D
- Oljefilter VW TRANSPORTER
- Motoroljefilter VOLVO XC70
- FIAT DUCATO
Oljefilter defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips
Tillräcklig smörjning för en frisk motor
Smörjningen i bilen är viktigt för att den ska fungera korrekt. Utan pålitlig motorolja till motorn så skulle den gå sönder efter bara några få meters körning. I fyrtaktsmotorer cirkulerar oljan i en stängd krets. Men den måste ändå bytas regelbundet. Som regel byter du oljefiltret samtidigt som du byter oljan.
Oljans väg
Oljan tillsätts via ventilkåpan, som smörjer in kamaxeln, ventilerna och kugghjulen. Om bilen har kamkedja så får även den olja. Oljan går vertikalt genom motorn och samlas i oljetråget som finns under motorn. Därifrån pumpas oljan genom motorn via kanaler. Under sin väg så passerar den oljefiltret som filtrerar bort nötande partiklar och smuts från oljan på ett mycket effektivt sätt. Mycket små mikropartiklar, främst rester från förbränningen, hamnar kvar i oljeströmmen. De är inte viktiga för smörjningen men den klarbruna oljan blir mer svart på grund av dessa rester.
Håll dig till intervallerna
Som regel så anger tillverkarna hur ofta du ska byta ut oljan. Att byta olja utöver de angivna intervallerna är inte nödvändigt. De angivna intervallerna skall dock inte ignoreras. Som regel så kan inte all olja försvinna i en fungerande motor men den förlorar sin effekt gradvis. Oljan blir tunnare och dess tillsatser börjar brytas ned. Extrema fall kan få oljehinnan att brista vilket skadar motorn. En blockerad motorkolv är en mycket dyr reparation av motorn. I äldre bilar innebär detta att du blir tvungen att spendera mycket pengar.
Standardstegen när du ska köpa en begagnad bil
När du köper en begagnad bil där du inte vet när olja byttes senast så rekommenderas det att du byta ut oljan omgående. Som tur var är detta mycket enkelt, vilket betyder att du kan göra det själv med hjälp av några få enkla verktyg. Gör då på följande vis:
- En ramp eller stabil plattform för att lyfta upp fordonet (använd INTE domkraft om du inte har block under som stöttar upp det)
- ny olja
- ringnyckelsats
- en skål
- en oljefilternyckel
- nytt oljefilter
- en ny dräneringspluggpackning
- en stor kartongbit
- var på den säkra sidan: använd en liten säck med kattsand
Börja med att värma upp bilen. Detta gör oljan tunnare och enklare att dränera från motorn. Sedan höjer du upp fordonet. Placera kartongbiten under främre delen av bilen och skålen under oljedräneringspluggen. Med ringnyckeln kan du ta bort dräneringspluggen. Var försiktig: oljan börjar rinna ut omedelbart! När du har dränerat oljan helt så ställer du undan skålen. Ta bort det gamla oljefiltret med hjälp av oljefilternyckeln. Den gamla oljefilterpackningen smörjs in med lite olja innan den installeras. Dräneringspluggen rengörs och får sedan en ny packning och skruvas in. Sedan fyller du på med rätt mängd olja som behövs vid ventilkåpan. Var försiktig: för mycket olja är lika illa som för lite. Följ instruktionerna angivna av tillverkaren! Den gamla oljan hälls sedan i en vätskebehållare och återvinns på samma ställe som det gamla oljefiltret återvinns víd.
Tänk på kvalitén
Både oljan och oljefiltret uppfyller samma krav som andra reservbildelar: bara kvalité förlänger bilens livslängd. Därför ska du inte kompromissa på detta även om bilen är gammal. Använd högkvalitativ olja så kan skillnaden vara hela 100 000 km längre körsträcka.