0

0.00 kr

#

Oljefilter till ditt fordon

Välj ditt fordon

med registreringsnummer*

Oljefilter Den bästa möjliga kvaliteten på varje enskild produkt

Premiumtillverkare av Oljefilter:

  • BOSCH Oljefilter
  • FEBI BILSTEIN Oljefilter
  • MAPCO Oljefilter
  • VAICO Oljefilter
  • MANN-FILTER Oljefilter
  • VALEO Oljefilter
  • TOPRAN Oljefilter
  • SWAG Oljefilter
  • Köp till bästa pris här JP GROUP Oljefilter
  • Köp till bästa pris här JAPANPARTS Oljefilter
  • Köp till bästa pris här MAHLE ORIGINAL Oljefilter
  • Köp till bästa pris här MEAT & DORIA Oljefilter
  • Köp till bästa pris här OPTIMAL Oljefilter
  • Köp till bästa pris här CHAMPION Oljefilter
  • Köp till bästa pris här BLUE PRINT Oljefilter
  • Köp till bästa pris här HERTH+BUSS JAKOPARTS Oljefilter
  • MAGNETI MARELLI
  • FILTRON
  • JC PREMIUM
  • KNECHT

Oljefilter defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips

Tillräcklig smörjning för en frisk motor

Smörjningen i bilen är viktigt för att den ska fungera korrekt. Utan pålitlig motorolja till motorn så skulle den gå sönder efter bara några få meters körning. I fyrtaktsmotorer cirkulerar oljan i en stängd krets. Men den måste ändå bytas regelbundet. Som regel byter du oljefiltret samtidigt som du byter oljan.

Oljans väg

Oljan tillsätts via ventilkåpan, som smörjer in kamaxeln, ventilerna och kugghjulen. Om bilen har kamkedja så får även den olja. Oljan går vertikalt genom motorn och samlas i oljetråget som finns under motorn. Därifrån pumpas oljan genom motorn via kanaler. Under sin väg så passerar den oljefiltret som filtrerar bort nötande partiklar och smuts från oljan på ett mycket effektivt sätt. Mycket små mikropartiklar, främst rester från förbränningen, hamnar kvar i oljeströmmen. De är inte viktiga för smörjningen men den klarbruna oljan blir mer svart på grund av dessa rester.

Håll dig till intervallerna

Som regel så anger tillverkarna hur ofta du ska byta ut oljan. Att byta olja utöver de angivna intervallerna är inte nödvändigt. De angivna intervallerna skall dock inte ignoreras. Som regel så kan inte all olja försvinna i en fungerande motor men den förlorar sin effekt gradvis. Oljan blir tunnare och dess tillsatser börjar brytas ned. Extrema fall kan få oljehinnan att brista vilket skadar motorn. En blockerad motorkolv är en mycket dyr reparation av motorn. I äldre bilar innebär detta att du blir tvungen att spendera mycket pengar.

Standardstegen när du ska köpa en begagnad bil

När du köper en begagnad bil där du inte vet när olja byttes senast så rekommenderas det att du byta ut oljan omgående. Som tur var är detta mycket enkelt, vilket betyder att du kan göra det själv med hjälp av några få enkla verktyg. Gör då på följande vis:

  • En ramp eller stabil plattform för att lyfta upp fordonet (använd INTE domkraft om du inte har block under som stöttar upp det)
  • ny olja
  • ringnyckelsats
  • en skål
  • en oljefilternyckel
  • nytt oljefilter
  • en ny dräneringspluggpackning
  • en stor kartongbit
  • var på den säkra sidan: använd en liten säck med kattsand

Börja med att värma upp bilen. Detta gör oljan tunnare och enklare att dränera från motorn. Sedan höjer du upp fordonet. Placera kartongbiten under främre delen av bilen och skålen under oljedräneringspluggen. Med ringnyckeln kan du ta bort dräneringspluggen. Var försiktig: oljan börjar rinna ut omedelbart! När du har dränerat oljan helt så ställer du undan skålen. Ta bort det gamla oljefiltret med hjälp av oljefilternyckeln. Den gamla oljefilterpackningen smörjs in med lite olja innan den installeras. Dräneringspluggen rengörs och får sedan en ny packning och skruvas in. Sedan fyller du på med rätt mängd olja som behövs vid ventilkåpan. Var försiktig: för mycket olja är lika illa som för lite. Följ instruktionerna angivna av tillverkaren! Den gamla oljan hälls sedan i en vätskebehållare och återvinns på samma ställe som det gamla oljefiltret återvinns víd.

Tänk på kvalitén

Både oljan och oljefiltret uppfyller samma krav som andra reservbildelar: bara kvalité förlänger bilens livslängd. Därför ska du inte kompromissa på detta även om bilen är gammal. Använd högkvalitativ olja så kan skillnaden vara hela 100 000 km längre körsträcka.

Toppsäljare: de mest populära produkter

  • Oljefilter
    MANN-FILTER Oljefilter HU 716/2 x lågt pris
    MANN-FILTER | HU 716/2 x
    134,79 kr -15% 158,58 kr Spara: 15% Skick:  Helt ny
  • Oljefilter
    MANN-FILTER Oljefilter HU 726/2 x lågt pris
    MANN-FILTER | HU 726/2 x
    96,13 kr -15% 113,09 kr Spara: 15% Skick:  Helt ny
  • Oljefilter
    BOSCH Oljefilter 0 451 103 314 lågt pris
    BOSCH | 0 451 103 314
    89,96 kr -15% 105,84 kr Spara: 15% Skick:  Helt ny
  • Oljefilter
    MANN-FILTER Oljefilter HU 711/51 x lågt pris
    MANN-FILTER | HU 711/51 x
    122,76 kr -15% 144,42 kr Spara: 15% Skick:  Helt ny
  • Oljefilter
    MANN-FILTER Oljefilter HU 6004 x lågt pris
    MANN-FILTER | HU 6004 x
    189,86 kr -15% 223,36 kr Spara: 15% Skick:  Helt ny
  • Oljefilter
    VALEO Oljefilter 586501 lågt pris
    VALEO | 586501
    62,03 kr -15% 72,98 kr Spara: 15% Skick:  Helt ny
  • Oljefilter
    MAHLE ORIGINAL Oljefilter OX 171/2D lågt pris
    MAHLE ORIGINAL | OX 17...
    111,78 kr -15% 131,51 kr Spara: 15% Skick:  Helt ny
  • Oljefilter
    BOSCH Oljefilter F 026 407 157 lågt pris
    BOSCH | F 026 407 157
    121,17 kr -15% 142,55 kr Spara: 15% Skick:  Helt ny
  • Oljefilter
    CHAMPION Oljefilter COF100165S lågt pris
    CHAMPION | COF100165S
    51,23 kr -15% 60,27 kr Spara: 15% Skick:  Helt ny
  • Oljefilter
    CHAMPION Oljefilter COF100136S lågt pris
    CHAMPION | COF100136S
    48,96 kr -15% 57,60 kr Spara: 15% Skick:  Helt ny
  • Oljefilter
    BOSCH Oljefilter F 026 407 123 lågt pris
    BOSCH | F 026 407 123
    168,00 kr -15% 197,65 kr Spara: 15% Skick:  Helt ny
  • Oljefilter
    BOSCH Oljefilter 0 451 103 336 lågt pris
    BOSCH | 0 451 103 336
    79,03 kr -15% 92,98 kr Spara: 15% Skick:  Helt ny