Pölar eller fläckar under bilen ska aldrig ignoreras. Den visar alltid på något form av läckage. Ibland är det totalt harmlöst eller till och med en teknisk nödvändighet. Oavsett är de flesta läckage ett resultat av ett fel med möjligen irriterande eller till och med allvarliga konsekvenser. I den här artikeln kan du läsa allt du behöver veta om fläckar under bilen.
Vätskor i din bil
Flera vätskor cirkulerar i en bil, var och en med sina kännetecken och en tydligt definierad uppgift. Endast några få av dem kan tillåtas läcka ut. Genom att summera ihop alla verksamma vätskor i en bil får vi följande lista:
– bränsel: bensin eller diesel – smörjmedel: motorolja, växellådsolja, differentialolja – bromsvätska – kylmedel – kondensation i luftkonditionering – flytande kylmedel för luftkonditioneringen – batterivätska |
Steg 1: Diagnos av fläckar under bilen
Det första steget för att identifiera en defekt är att avgöra vilken vätska du har att göra med. Det här förenklas av de specifika kännetecknen för de olika arbetsvätskorna:
![]()
|
|
![]()
|
|
|
|
![]()
|
|
![]()
|
|
![]()
|
|
![]()
|
Steg 2: hitta läckaget
Så snart du är säker på vilken vätska du har framför dig kan du börja leta efter läckaget. Det finns tre sätt att göra detta:
– leta på en smutsig motor – leta på en ren motor – leta med fluorescerande kontrastvätska |
Om du redan känner till din bil med dess typiska svaga punkter, kan du börja med att kontrollera den smutsiga motorn. Ett vant öga kan omedelbart se läckande olja och andra vätskor. Från en viss nivå av förorening kan det här dock bli svårare. En gammal bil kan förlora vätskor på flera ställen. Med en smutsig motor löper du risken att reparera ett läckage och missa ett annat.
Därför är det logiskt att göra en genomgående rengöring av motorn innan man letar efter ett läckage. Det är starkt rekommenderat att arbeta manuellt och professionellt: bromsrengöring, diskborste, trasor och trycksatt luft är de bästa verktygen här. Användning av en högtryckstvätt är inte rekommenderat. Den starka vattenstrålen kan göra att vatten kommer in i kontrollenheten och tändelektroniken, vilket kan skada båda.
En banbrytande metod för att rengöra motorn är blästring med torris. Istället för en vätska så används frusen koldioxid för att rengöra motorn. Till ett pris på cirka 600 kronor är detta en ganska så dyr metod, fastän resultatet är fantastiskt: motorn ser ut att komma rakt från fabriken. Den här metoden är optimal för att hitta läckage. Tänk på att med 20 minuter är det här det snabbaste sättet att rengöra en motor, utan att lämna rester.
Efter rengöringen, låt motorn gå på tomgång. Nu borde du inte ha några problem med att hitta läckaget.
Den säkraste metoden för att hitta orsaken till läckande olja eller kylmedel är genom att använda ett fluorescerande kontrastmedel. Inte bara är den här metoden smart, den är dessutom både praktisk och mycket billig. För en genomsökning med kontrastmedel behöver du:
– kontrastmedel för olja (cirka 65 kr) eller kylmedel (cirka 50 kr) – UV-lampa (cirka 70 kr). – mörker (natt, en underjordisk bilparkering eller ett garage) |
Kontrastmedlet hälls helt enkelt in i oljepåfyllningens öppning eller kylsystemets expansionstank. Låt sedan motorn gå på tomgång under några minuter. Belys nu motorrummet med UV-lampan, vilket får det läckande kontrastmedlet att lysa upp. Läckaget hittas då snabbt och utan tvivel.
TIPS: Om du letar efter läckage i kylsystemet OCH smörjningen, använd inte båda kontrastmedlen samtidigt. Det underlättar att arbeta med ett system i taget för att hitta läckage.
Steg 3: Reparera skadorna på rätt sätt
Det finns bara ett vettigt sätt att lösa ett läckage i en bil: att reparera det på rätt sätt. Läckande slangar måste tas bort, ersättas av nya och inte bara lindas in med tejp.
Läckande bromsledningar måste också avlägsnas och ersättas.
![]() Bromsslangar fram och baktillgänglig från 32,28krtill butiken ⇒ |
En defekt packning mellan två komponenter kräver ersättning genom avlägsnande, rengöring och korrekt installation.
Detta ger inte utrymme för något mixtrande eller snabba lösningar. Vi väljer att trycka på detta eftersom marknaden för mirakellösningar är enorm. Därför vill vi klart och tydligt framföra detta:
Håll dig borta från “Radiator Stop Leak” eller “Oil Stop Leak”. Dessa medel är korttidslösningar som bäst. Oftast orsakar de bara mer skada. “Radiator Stop Leak” kan blockera termostaten eller påverka kylarens prestanda. “Oil Stop Leak” kan ha kosmetiska syften men kan inte ersätta en trasig packning.
Bromsar och bränsleledningar tillåter inga hemmabyggda lösningar alls. Ett läckage må vara ett irritationsmoment, men det är vad det är: en indikation på att din bil angeläget kräver underhåll.
Steg 4: Agera förståndigt
Läckage sker framförallt i äldre bilar som inte har blivit inspekterade under lång tid.
Det finns bara en lösning här: en genomgående kontroll av bilen och en lista på alla nödvändiga reparationer.
Om bromssystemet läcker, behöver bromsvätskan bytas. I det här fallet borde expansionstank, bromsskivor, bromscylindrar och beläggningar kontrolleras också. Eftersom bilen ändå blir isärplockad är det här ett perfekt tillfälle att även byta ut dessa delar.
Samma sak gäller för kylaren: om bilen är gammal och dess kylarslang är porös, kan kylaren knappast förväntas vara i bra skick. Var klok och investera 500 kronor extra genom att reparera hela kylarsystemet och återställa enhetens skick, vilket garanterar säkerheten för en lång tid framöver.
Foto: Kzenon, iurii, Soonthorn Wongsaita, Love the wind, TigerStock’s, Differr, Romaset, MoonAngelEyes, Charles Knowles, buffaloboy2513, 7th Son Studio, Dmitry Kalinovsky / shutterstock.com