Att vara på sin vakt: fläckar under bilen

Att vara på sin vakt: fläckar under bilen

Pölar eller fläckar under bilen ska aldrig ignoreras. Den visar alltid på något form av läckage. Ibland är det totalt harmlöst eller till och med en teknisk nödvändighet. Oavsett är de flesta läckage ett resultat av ett fel med möjligen irriterande eller till och med allvarliga konsekvenser. I den här artikeln kan du läsa allt du behöver veta om fläckar under bilen.

Vätskor i din bil

Vätskor i din bilFlera vätskor cirkulerar i en bil, var och en med sina kännetecken och en tydligt definierad uppgift. Endast några få av dem kan tillåtas läcka ut. Genom att summera ihop alla verksamma vätskor i en bil får vi följande lista:

bränsel: bensin eller diesel
smörjmedel: motorolja, växellådsolja, differentialolja
bromsvätska
– kylmedel
– kondensation i luftkonditionering
– flytande kylmedel för luftkonditioneringen
– batterivätska

Steg 1: Diagnos av fläckar under bilen

Det första steget för att identifiera en defekt är att avgöra vilken vätska du har att göra med. Det här förenklas av de specifika kännetecknen för de olika arbetsvätskorna:

Diesel eller bensinfläckar under bilen

  • Diesel och bensin har en egen doft. Diesel är en ganska oljig, brunaktig substans. Bensin har en skarp lukt och orsakar ett regnbågsskimmer när det flyter på vatten, tex en pöl.
Smörjmedel fläckar under bilen

  • Smörjmedel är brunaktiga eller svarta och mycket flottiga. Läckande olja är därför enkel att känna igen. Försök med att gnugga lite av det mellan pekfinger och tumme för att avgöra dess smörjande kvalitet, helst med användning av engångshandskarna från kittet för första hjälpen. Glöm inte att ersätta handskarna efteråt eftersom deras frånvaro kan skapa problem vid händelse av en kontroll. Dessutom är engångshandskar ovärderliga när man ger första hjälpen till ett olycksoffer för att undvika infektioner.
Motorolja till ett kampanjpris

Motorolja till ett kampanjpris

från endast 64,45kr

Beställ online

Bromsvätska fläckar under bilen

  • Bromsvätska är en oljig substans med en genomträngande lukt. Den har en klar brun färg som övergår i grönaktig när den åldras. Den kan lätt kännas igen på läckagets placering: en fläck bredvid ett av hjulen är ett tydligt tecken på ett läckande bromssystem.
Kylvätska fläckar under bilen

  • Kylmedel har en söt doft eftersom det tillagda frostskyddsmedlet innehåller glykol. Denna vattniga substans har en marginellt smörjande effekt. Kylmedel har oftast en grön nyans, flera typer har en blåaktig eller rödaktig färg, beroende på vilket frostskyddsmedel som lagts till.
Kondensfläckar under bilen

  • Kondensation i luftkonditioneringen är rent vatten och inget annat. Det är den enda vätskan som kan tillåtas läcka. Den kommer ut som ett resultat av den normala luftkonditioneringens funktion och dess utsöndring är tekniskt motiverad och ingen orsak till oro.
Luftkonditionering fläckar under bilen

  • Det flytande kylmedlet i luftkonditioneringen är en vätska så länge som den förblir under tryck. En läckande luftkonditionering gör att kylmedlet kan komma ut i gasform. Det finns inga vätskerester. Fläckar under bilen kan därför aldrig vara resultatet av en trasig luftkonditionering.
Batterivätska under bilen

  • Batterivätska läcker nästan aldrig. Allmänt så håller batterihållaren längre än batteriets drifttid, vilket betyder att batteriet kommer ta slut och ersättas innan hållaren börjar visa tecken till läckage. Teoretiskt är det dock möjligt med ett läckande batteri. Eftersom det är en syra så kan det identifieras genom dess karakteristiska, skarpa och genomträngande lukt. Ytterligare tecken är väldigt uppenbara: den frätande syran kommer lämna spår efter sig på batterihållaren på sin väg mot marken. I de flesta fall är batterifacket helt korroderat.

Steg 2: hitta läckaget

Så snart du är säker på vilken vätska du har framför dig kan du börja leta efter läckaget. Det finns tre sätt att göra detta:

– leta på en smutsig motor
– leta på en ren motor
– leta med fluorescerande kontrastvätska

Om du redan känner till din bil med dess typiska svaga punkter, kan du börja med att kontrollera den smutsiga motorn. Ett vant öga kan omedelbart se läckande olja och andra vätskor. Från en viss nivå av förorening kan det här dock bli svårare. En gammal bil kan förlora vätskor på flera ställen. Med en smutsig motor löper du risken att reparera ett läckage och missa ett annat.
rengöring av motorn innan man letar efter ett läckageDärför är det logiskt att göra en genomgående rengöring av motorn innan man letar efter ett läckage. Det är starkt rekommenderat att arbeta manuellt och professionellt: bromsrengöring, diskborste, trasor och trycksatt luft är de bästa verktygen här. Användning av en högtryckstvätt är inte rekommenderat. Den starka vattenstrålen kan göra att vatten kommer in i kontrollenheten och tändelektroniken, vilket kan skada båda.

En banbrytande metod för att rengöra motorn är blästring med torris. Istället för en vätska så används frusen koldioxid för att rengöra motorn. Till ett pris på cirka 600 kronor är detta en ganska så dyr metod, fastän resultatet är fantastiskt: motorn ser ut att komma rakt från fabriken. Den här metoden är optimal för att hitta läckage. Tänk på att med 20 minuter är det här det snabbaste sättet att rengöra en motor, utan att lämna rester.
Efter rengöringen, låt motorn gå på tomgång. Nu borde du inte ha några problem med att hitta läckaget.

använda ett fluorescerande kontrastmedelDen säkraste metoden för att hitta orsaken till läckande olja eller kylmedel är genom att använda ett fluorescerande kontrastmedel. Inte bara är den här metoden smart, den är dessutom både praktisk och mycket billig. För en genomsökning med kontrastmedel behöver du:

– kontrastmedel för olja (cirka 65 kr) eller kylmedel (cirka 50 kr)
– UV-lampa (cirka 70 kr).
– mörker (natt, en underjordisk bilparkering eller ett garage)

Kontrastmedlet till fläckar under bilenKontrastmedlet hälls helt enkelt in i oljepåfyllningens öppning eller kylsystemets expansionstank. Låt sedan motorn gå på tomgång under några minuter. Belys nu motorrummet med UV-lampan, vilket får det läckande kontrastmedlet att lysa upp. Läckaget hittas då snabbt och utan tvivel.

Fläckar under bilens tipsTIPS: Om du letar efter läckage i kylsystemet OCH smörjningen, använd inte båda kontrastmedlen samtidigt. Det underlättar att arbeta med ett system i taget för att hitta läckage.

Steg 3: Reparera skadorna på rätt sätt

Det finns bara ett vettigt sätt att lösa ett läckage i en bil: att reparera det på rätt sätt. Läckande slangar måste tas bort, ersättas av nya och inte bara lindas in med tejp.
Läckande bromsledningar måste också avlägsnas och ersättas.

Bromsslangar fram och bak

Bromsslangar fram och bak

tillgänglig från 32,28kr

till butiken

En defekt packning mellan två komponenter kräver ersättning genom avlägsnande, rengöring och korrekt installation.
Detta ger inte utrymme för något mixtrande eller snabba lösningar. Vi väljer att trycka på detta eftersom marknaden för mirakellösningar är enorm. Därför vill vi klart och tydligt framföra detta:

Fixa fläckar under bilen korrektHåll dig borta från “Radiator Stop Leak” eller “Oil Stop Leak”. Dessa medel är korttidslösningar som bäst. Oftast orsakar de bara mer skada. “Radiator Stop Leak” kan blockera termostaten eller påverka kylarens prestanda. “Oil Stop Leak” kan ha kosmetiska syften men kan inte ersätta en trasig packning.

Bromsar och bränsleledningar tillåter inga hemmabyggda lösningar alls. Ett läckage må vara ett irritationsmoment, men det är vad det är: en indikation på att din bil angeläget kräver underhåll.

Steg 4: Agera förståndigt

Läcker fläckar under bilenLäckage sker framförallt i äldre bilar som inte har blivit inspekterade under lång tid.
Det finns bara en lösning här: en genomgående kontroll av bilen och en lista på alla nödvändiga reparationer.

Om bromssystemet läcker, behöver bromsvätskan bytas. I det här fallet borde expansionstank, bromsskivor, bromscylindrar och beläggningar kontrolleras också. Eftersom bilen ändå blir isärplockad är det här ett perfekt tillfälle att även byta ut dessa delar.

Samma sak gäller för kylaren: om bilen är gammal och dess kylarslang är porös, kan kylaren knappast förväntas vara i bra skick. Var klok och investera 500 kronor extra genom att reparera hela kylarsystemet och återställa enhetens skick, vilket garanterar säkerheten för en lång tid framöver.Upp till -50% på kylarslangar

Foto: Kzenon, iurii, Soonthorn Wongsaita, Love the wind, TigerStock’s, Differr, Romaset, MoonAngelEyes, Charles Knowles, buffaloboy2513, 7th Son Studio, Dmitry Kalinovsky / shutterstock.com