Hjulnav till din bil
Hjulnav till topp biltillverkarna
- Hjulnav VOLVO V70
- Hjulnav VW GOLF
- Hjulnav BMW 3-serie
- VW PASSAT
- Hjulnav BMW 5-serie
- Hjulnav AUDI A4
- Hjulnav AUDI A6
- MERCEDES-BENZ E-klass
- Hjulnav VOLVO V50
- Hjulnav VW CADDY
- Hjulnav SAAB 9-3
- VOLVO V60
- Hjulnav MERCEDES-BENZ C-klass
- Hjulnav FORD FOCUS
- Hjulnav SKODA OCTAVIA
- VOLVO XC70
- Hjulnav VW TRANSPORTER
- Hjulnav VOLVO XC60
- Hjulnav KIA CEE'D
- FIAT DUCATO
Hjulnav defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips
Svängbara hjul med hjulnavet
Hjulnavet är en massiv helgjuten stålkomponent som sitter monterat på axeltappen, den styva delen på axeln. Hjullagret sitter integrerat i hjulnavet. Hjulnavet är en skiva med en ring med hål som låter andra komponenter fästas fast på den såsom bromsskivan eller framhjulet. På så vis agerar det som ett nav för närliggande hjulkomponenter.
Defekter med hjulnavet
För säker en körnings skull är hjulnavet inte byggt som en förbrukningsvara utan ska hålla hela bilens livslängd, trots konstanta höga påfrestningar. Teoretiskt sett kan ett hjulnav haverera, dock endast om materialet var defekt redan från början. Hjullagret å andra sidan är en förbrukningsvara som sitter i mitten i hjulnavet och är anslutet till axeltappen. Beroende på fordonet så kan hjullagret behöva bytas efter varje 50 000-80 000 km körsträcka. Hjulnavet skall kontrolleras efter skador varje gång du byter hjullagret. Vid större upptäckta fel så ska du byta hjulnavet med.
Så byter du hjulnav
Utmaningen med att byta hjulnavet är att få bort den från själva axeltappen vilket kräver att du använder dig av specialverktyg. Denna slags reparation är mycket sällsynt och att köpa hem detta verktyg är inte värt pengarna. Bytet av hjulnavet skall helst utföras av proffs vid en verkstad.
Defekt hjulnav visar sig genom att du hör slag- och knackljud gång på gång helt plötsligt. Navet kan skadas så att hjulet lossnar.
Hjulnavet håller navet på sin plats och sitter säkert fast med en fjädrad platta som också alltid ska bytas. Muttern till Hjulnavet skruvas fast mycket hårt. Den kommer inte loss lätt utan du måste värma upp den först tills att den lossnar från sin plats. Att använda sig av en längre skiftnyckel ökar kraften när du försöker lossan på den.
Låsringen bakom hjulnavet ansluter den till axeln. Det är omöjligt att få bort ringen utan specialverktyg.
Om hjulnavet ska bytas så ska du alltid byta hjullagren också. Trots att det kan vara helt nytt så kan hjulnavet ha skadat lagren signifikant. Därför brukar hjullagren oftast säljas i en sats ihop med hjulnaven. Även damasker ingår i satsen. Hjulnavets byte innebär att du alltid byter alla anslutningsdelar med, inklusive fästelement, eventuella packningar, tätningar och så vidare.
Så mycket kostar en hjulnavssats
Självfallet bör hjulnavet vara en högkvalitativ komponent. När det gäller vissa förbrukningsdelar som exempelvis slutdämparen i avgassystemet räcker det med en billig produkt som reservdel. Hjulnavet å andra sidan är så enormt viktigt att det ska vara högkvalitativt och måste således få kosta. Priser på kompletta hjulnavssatser börjar vid 29,99 EUR och går uppåt. Investera i högkvalitativ reservdel eftersom du annars leker med livet som insats om du väljer billiga delar. Betala minst dubbla summan för den billigaste delen så kan du lita på att du får något som håller och håller dig säker under körning.
Då får du något som passar och som fungerar som det ska när det spelar som mest roll.