0

0.00 kr

#

Motorbalk (Framaxelbalk) till ditt fordon

Välj ditt fordon

med registreringsnummer*

Motorbalk (Framaxelbalk) Den bästa möjliga kvaliteten på varje enskild produkt

Premiumtillverkare av Framvagnsbalk:

  • FEBI BILSTEIN Motorbalk (Framaxelbalk)
  • MAPCO Motorbalk (Framaxelbalk)
  • VAICO Motorbalk (Framaxelbalk)
  • VAN WEZEL Motorbalk (Framaxelbalk)
  • JP GROUP Motorbalk (Framaxelbalk)
  • JOHNS Motorbalk (Framaxelbalk)
  • PRASCO Motorbalk (Framaxelbalk)
  • BLIC Motorbalk (Framaxelbalk)
  • Köp till bästa pris här OPTIMAL Motorbalk
  • Köp till bästa pris här DIEDERICHS Motorbalk
  • Köp till bästa pris här BUGIAD Motorbalk
  • Köp till bästa pris här KLOKKERHOLM Motorbalk

Motorbalk (Framaxelbalk) defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips

Den traditionella komponenten med beprövad funktion Sedan vagnar har använts så axeln varit en central komponent i alla fordon. Axeln kopplar samma olika organ såsom ett chassi eller en ram, med fjädringen. I vagnar så var axeln inget mer än en kontinuerlig trästav som kopplade samman de båda hjulen. Idag så är axelns konstruktion mer komplex med fler individuella komponenter. Den så kallade axelbalken är huvudkomponenten bland alla ytterligare komponenter som sitter monterade på axeln. Axlarna positioner Axlarna är lätta att hitta på fordonet. De är komponenterna som hjulen sitter på. När det gäller framaxeln så är dess axelbalk inte längre konstruerad som en sammanlänkande komponent på grund av de komplexa styrsystem som finns idag. På de flesta fordon så är däremot bakaxeln rätt lik sig som komponent. Detta är tack vare dess tillverkning: bakaxeln är helt förmonterad som en separat komponent från leverantören, hela vägen ner till bakhjulen och stötdämparna. På så vis så installeras hela axeln med alla fästelement vilket går snabbt och effektivt till vid fordonets montering vid tillverkningsleden. Vanliga defekter med axelbalk Axeln i sig är inte riktigt en slitdel. Skador på denna komponent beror endast på olyckor, korrosion eller allvarlig felaktig hantering. Axlarna svetsas ihop med hjälp av tjocka formade plattor så de håller lika länge som fordonet håller. En lätt rostfläck har i princip ingen effekt på körsäkerheten och är inte riktigt relevant vid allmän inspektion. Trots att bakaxlarna är rätt billiga reservdelar så är det ändå dyrt att byta ut dem. Detta är för att hjulen, tillsammans med lagren, krängningshämmarna, gummidämparna och fler komponenter sitter monterade på axeln som då måste tas ned först vid utbyte vilket gör att utbytet kan ta flera dagar att få utfört. Kostnader för axelbalk Den så kallade badgingen har underlättat en hel del för tillverkningen av axlar som komponenter. Plattformsstrategin som nu har implementerats framgångsrikt av många tillverkare i flera decennier har gjort det möjligt för en att använda identiska komponenter. GM är en pionjär inom badging. Deras J-kropp plattform har de använt sig av för att bygga samma bil i alla deras bilmärken. Denna världsbil - känd här som Opel Ascona C- hade många utbytbara komponenter. I Europa så använder sig Volkswagen effektivt av denna plattformsstrategi. På så vis så kan flera axlar hos fordonen från Seat, Skoda och Volkswagen i samma klass byta delar med varandra utan problem. Detta leder till att delarna finns tillgängliga för några få hundratals EUR trots deras stora storlek, tunga vikt och exakta tillverkning. Laga axelbalk Vid skador på axeln som kräver en reparation så ska du byta ut den istället. Svetsning, utjämning eller uträtning är inte tillåtet på axeln. I många fall är det däremot möjligt att axeln bara behöver renoveras och inte helt bytas ut. Detta betyder då att man byter ut alla fästade komponenter såsom axelbalkslagren, styrbussningar, och så vidare. I de flesta fallen måste du plocka ned axeln. För detta så behöver du renoveringsverktyg och tillbehör vilket många återförsäljare erbjuder dig i kompletta uppsättningar. Anslutningspunkterna där bultarna sitter på axeln till chassit eller fordonsramen tenderar att vara mycket känsliga för skador. De påverkas av starka krafter som påfrestar de införda sfäriska rullagren. Om de tappar sin form och absorberingseffekt så leder detta till sämre styrförmåga och buller från bakaxeln. Reparationssatser till bakaxeln kan du köpa till så lågt som 20 EUR i många fall. Underhållsarbete på axelbalken Rostfläckar på bakaxeln går i princip inte att undvika under normal drift. Vanligen när du kör med fordonet så påverkas fordonets underrede av flisor och stenar som slår mot skyddsbeläggningarna där. I de flesta fallen så brukar de rostiga fläckarna inte påverka säkerheten utan snarare axelns förväntade livslängd. Det är särskilt sant vid snöiga områden där det finns mycket salt på vägarna. Långvarig och intensiv exponering av saltvatten kommer att leda till rost även hos de mest robusta axlarna. Olika skydd på underredet och regelbundna sköljningar där under brukar vara förebyggande åtgärder som kan vidtas vid behov. Lämplig rostskyddslack kostar runt 15 EUR per flaska och lämpar sig perfekt till bakaxeln. Detta kan också appliceras direkt på korrosion, förbehandlas med penetreringsolja eller rostomvandlare för att förbättra resultaten ytterligare.

Toppsäljare: de mest populära produkter

  • Tvärräcke
    VAN WEZEL Tvärräcke 3077681 lågt pris
    VAN WEZEL | 3077681
    770,80 kr -44% TFP: 1375,66 kr Spara: 44%
  • Tvärräcke
    VAN WEZEL Tvärräcke 1747681 lågt pris
    VAN WEZEL | 1747681
    906,32 kr -39% TFP: 1471,63 kr Spara: 39%
  • Hjälpram / aggregatfästen
    DIEDERICHS Hjälpram / aggregatfästen 6805119 lågt pris
    DIEDERICHS | 6805119
    2824,10 kr -25% TFP: 3764,00 kr Spara: 25%
  • Tvärräcke
    DIEDERICHS Tvärräcke 6445814 lågt pris
    DIEDERICHS | 6445814
    951,38 kr -25% TFP: 1268,00 kr Spara: 25%
  • Hjälpram / aggregatfästen
    DIEDERICHS Hjälpram / aggregatfästen 1814119 lågt pris
    DIEDERICHS | 1814119
    3315,68 kr -25% TFP: 4419,00 kr Spara: 25%
  • Hjälpram / aggregatfästen
    DIEDERICHS Hjälpram / aggregatfästen 1415119 lågt pris
    DIEDERICHS | 1415119
    1784,67 kr -25% TFP: 2379,00 kr Spara: 25%
  • Axselstomme
    JP GROUP Axselstomme 1150000100 lågt pris
    JP GROUP | 1150000100
    2569,10 kr -25% TFP: 3424,00 kr Spara: 25%
  • Hjälpram / aggregatfästen
    JP GROUP Hjälpram / aggregatfästen 1140000300 lågt pris
    JP GROUP | 1140000300
    1266,75 kr -25% TFP: 1688,00 kr Spara: 25%
  • Buffert, axelstomme
    TOPRAN Buffert, axelstomme 722 869 lågt pris
    TOPRAN | 722 869
    202,94 kr -26% TFP: 271,00 kr Spara: 26%
  • Buffert, axelstomme
    MAPCO Buffert, axelstomme 33873 lågt pris
    MAPCO | 33873
    53,35 kr -26% TFP: 72,00 kr Spara: 26%
  • Hjälpram / aggregatfästen
    BLIC Hjälpram / aggregatfästen 0206-05-3127005P lågt pris
    BLIC | 0206-05-3127005P
    2287,34 kr -25% TFP: 3048,00 kr Spara: 25%
  • Hjälpram / aggregatfästen
    BLIC Hjälpram / aggregatfästen 0206-05-5023005P lågt pris
    BLIC | 0206-05-5023005P
    2814,86 kr -25% TFP: 3751,00 kr Spara: 25%