0

0.00 kr

#

Växellådsolja & Transmissionsolja till ditt fordon

Välj ditt fordon

med registreringsnummer*

Växellådsolja & Transmissionsolja Den bästa möjliga kvaliteten på varje enskild produkt

Premiumtillverkare av Växellådsolja:

  • FEBI BILSTEIN Växellådsolja & Transmissionsolja
  • VAICO Växellådsolja & Transmissionsolja
  • SWAG Växellådsolja & Transmissionsolja
  • DELPHI Växellådsolja & Transmissionsolja
  • BLUE PRINT Växellådsolja & Transmissionsolja
  • MEYLE Växellådsolja & Transmissionsolja
  • CASTROL Växellådsolja & Transmissionsolja
  • KAMOKA Växellådsolja & Transmissionsolja
  • Köp till bästa pris här CHAMPION LUBRICANTS Växellådsolja & Transmissionsolja
  • Köp till bästa pris här ZF Parts Växellådsolja & Transmissionsolja
  • Köp till bästa pris här ZF GETRIEBE Växellådsolja & Transmissionsolja
  • Köp till bästa pris här DYNAMAX Växellådsolja & Transmissionsolja
  • Köp till bästa pris här Dr!ve+ Växellådsolja & Transmissionsolja
  • Köp till bästa pris här LIQUI MOLY Växellådsolja & Transmissionsolja
  • Köp till bästa pris här VATOIL Växellådsolja & Transmissionsolja
  • Köp till bästa pris här COMMA Växellådsolja & Transmissionsolja
  • MOTUL
  • RAVENOL
  • MOBIL
  • ARAL
  • STARTOL
  • ELF
  • SHELL
  • TOTAL
  • ORLEN reservdelar katalog
  • K2 reservdelar katalog
  • VAG reservdelar katalog
  • Valvoline reservdelar katalog
  • CARTECHNIC reservdelar katalog

Växellådsolja & Transmissionsolja defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips

Smidig drift, lågt slitage och säker körning Många bilister känner igen ordet “oljebyte”. Detta är när du ska byta ut motoroljan främst. Det är lite störande men måste utföras regelbundet. En sak som glöms här är dock: där växlarna samverkar behövs nödvändig smörjning ofta. Detta inkluderar även transmissionen (växellådan) och differentialen. Byta ut växellådsoljan & axeloljan regelbundet Du behöver inte byta växellådsoljan lika ofta som du behöver byta motoroljan. Detta är för att det är lägre drifttemperaturer och mindre påfrestningar i växellådan och axeldrivningen. De båda är dessutom slutna system. Till skillnad från motorn, som hela tiden ägnar sig åt bränsleluftblandningar, så är växellådan ett slutet system. I vanliga fall så kommer ingenting in i den. Det är oljan som slits på grund av intern nötning. Detta märker du, om än mycket svagt, genom att smörjegenskaperna försämras. Men eftersom växellådsoljan ändå måste dräneras när du ska byta ut kopplingen så kan du lika gärna byta oljan när du väl håller på med denna slags reparation. Vad är skillnaden mellan växellådan och axeldrift? Den vanliga växellådan är den vanliga transmissionen som du styr med hjälp av en växelspak. Den överför motorns rotationshastighet till hjulen. Vridmomentet som når hjulen beror på vilken växel du har valt. Det finns en teknisk skillnad mellan axeldrift och den vanliga transmissionen vilket är att axeldrivningen har en fast utväxling. Den mest kända axeldrivningen är differentialväxeln. På bakhjulsdrivna och fyrhjulsdrivna fordon så finns den på bakaxeln. Den överför kraften från främre motorn till bakhjulen. Förutom ökat vridmoment så ökas också kraftens riktning. Vridmomentet som kommer från motorn avleds 90 grader till drivhjulen med hjälp av koniska kugghjul. När ska jag byta växellådsolja & axelolja? Det rekommenderas att du byter växellådsoljan varje 80 000-100 000 km körning. Gammal olja märker du genom visselljud som kommer från växellådan. Andra tecken är när det blir svårare att växla. Ibland kan det bli helt omöjligt att växla mellan vissa växlar. I moderna fordon så brukar en trasig växellåda aktivera fordonets nödsystem. När detta händer så kommer du inte undan att behöva ta fordonet till närmsta verkstad. Behovet att byta växellådsolja kan också yttra sig genom ett högt buller. Men detta buller kommer bara gradvis och långsamt och kanske inte är något du hör under en längre tid. Även om axeldrivningen är rätt simpel tekniskt talat så är den ändå mycket dyr. Därför är det smartast att bara byta oljan i tid. En viktig sak att tänka på angående oljebyten är att kontrollera fordonets nuvarande körsträcka. Vanligen så ska du byta växellådsolja mycket oftare än bara 80 000-100 000 km körsträcka. Det är smartare och det rekommenderas även att du byter ut den efter redan 15 000-40 000 km körsträcka för att hålla dig på den säkra sidan. Var noga med livslängden! Biltillverkarna BMW och MERCEDES-BENZ angav inga underhållsintervaller för utbyte av växellådsolja och axelolja under mitten på 1990-talet. Orsaken för detta var att de verkligen trodde på sina nyligen långvariga oljor. Men i praktiken så åldras alla slags oljor. Vi rekommenderar därför att du byter ut växellådsoljan och axeloljan efter runt 80 000 km körsträcka även om det inte krävs. Kostnaden för att laga hela växellådan eller differentialen är helt klart mycket högre än att bara behöva byta ut oljan då och då. Kompromissa aldrig Det finns alla möjliga slags mirakelprodukter till växellådan och dess smörjning som annonseras idag. Dessa inkluderar så kallade “läckagestoppande” tillsatser. Dessa rekommenderas inte att användas. När oljetätningar eller liknande går sönder i växellådan så ska du laga dem genast istället på rätt sätt. I värsta fallet så stöds inte ens tillsatserna av din biltillverkare vilket innebär att de skadar ditt fordon mer istället för att laga den. Hur mycket växellådsolja & axelolja? Det är många som inte vill byta oljan för det är mycket dyrare än vanlig motorolja. Men det rekommenderas att du bara använder dig av rekommenderade oljor från din fordonstillverkare. En liter olja kostar runt 10,50-15 EUR. Välj helst kvalitativa märken här (Castrol, Liqui Moly). Det finns ingen speciell axelolja. Men vilka oljor som differentialväxlar kan använda finns angivna i tillverkarens underhållsinstruktioner.

Toppsäljare: de mest populära produkter

  • Automatväxellådsolja (...
    AISIN Automatväxellådsolja (ATF) ATF-92001 lågt pris
    AISIN | ATF-92001
    140,17 kr -36% TFP: 218,40 kr Spara: 36%
  • Växellådsolja (man)
    FEBI BILSTEIN Växellådsolja (man) 21829 lågt pris
    FEBI BILSTEIN | 21829
    129,36 kr -26% TFP: 173,00 kr Spara: 26%
  • Växellådeolja
    FEBI BILSTEIN Växellådeolja 32590 lågt pris
    FEBI BILSTEIN | 32590
    105,16 kr -26% TFP: 141,00 kr Spara: 26%
  • Automatväxellådsolja (...
    FEBI BILSTEIN Automatväxellådsolja (ATF) 30018 lågt pris
    FEBI BILSTEIN | 30018
    366,89 kr -25% TFP: 489,00 kr Spara: 25%
  • Automatväxellådsolja (...
    FEBI BILSTEIN Automatväxellådsolja (ATF) 22806 lågt pris
    FEBI BILSTEIN | 22806
    111,88 kr -26% TFP: 150,00 kr Spara: 26%
  • Automatväxellådsolja (...
    FEBI BILSTEIN Automatväxellådsolja (ATF) 39070 lågt pris
    FEBI BILSTEIN | 39070
    138,33 kr -26% TFP: 185,00 kr Spara: 26%
  • Växellådeolja
    ELF Växellådeolja 2194757 lågt pris
    ELF | 2194757
    128,32 kr -25% TFP: 171,00 kr Spara: 25%
  • Växellådeolja
    ELF Växellådeolja 2195286 lågt pris
    ELF | 2195286
    106,07 kr -26% TFP: 142,00 kr Spara: 26%
  • Växellådeolja
    ELF Växellådeolja 2194756 lågt pris
    ELF | 2194756
    458,28 kr -25% TFP: 611,00 kr Spara: 25%
  • Växellådeolja
    CASTROL Växellådeolja 1557BA lågt pris
    CASTROL | 1557BA
    211,16 kr -26% TFP: 282,00 kr Spara: 26%
  • Växellådeolja
    TOTAL Växellådeolja 2201656 lågt pris
    TOTAL | 2201656
    136,30 kr -26% TFP: 182,00 kr Spara: 26%
  • Växellådsolja (man)
    LIQUI MOLY Växellådsolja (man) 3658 lågt pris
    LIQUI MOLY | 3658
    150,73 kr -26% TFP: 201,00 kr Spara: 26%