Drivknut till din bil

Ledsats drivaxel till topp biltillverkarna
- Drivknut VOLVO V70
- Drivknut VW GOLF
- Drivaxelknut BMW 3-serie
- VW PASSAT
- Drivknut BMW 5-serie
- Drivknut AUDI A4
- Drivaxelknut AUDI A6
- MERCEDES-BENZ E-klass
- Drivknut VW CADDY
- Drivknut VOLVO V50
- Drivaxelknut VOLVO V60
- SAAB 9-3
- Drivknut MERCEDES-BENZ C-klass
- Drivknut SKODA OCTAVIA
- Drivaxelknut FORD FOCUS
- VOLVO XC60
- Drivknut KIA CEE'D
- Drivknut VW TRANSPORTER
- Drivaxelknut VOLVO XC70
- FIAT DUCATO
Andra reservdelar Hjulupphängning
Drivknut defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips
Gör din bil styrbar
Drivknuten är en viktig del i fordon med framhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. Den underlättar två funktioner hos upphängningen. Komponenten gör så att du kan styra fordonet och föra det framåt.
Så fungerar drivknuten
Drivknuten har till uppgift att överföra vridmomentet som motorn skapar från transmissionen och fram till framhjulen. Drivknuten är en mycket komplex komponent med många koordinerade delar. Framhjulsdrivna fordon kommer utrustade drivknutar monterade på transmissionen och hjulen. Transmissionssidan hos drivknuten försäkrar dig om vridmoment trots att drivaxeln förflyttas upp och ner. Hjulsidan hos drivknuten garanterar överföring av vridmoment vid kurvtagningar och uppåt- och nedåtgående rörelser.
Så är drivknuten tillverkad
Drivknutarna är i princip stora lager med inre knutar som monteras till drivaxeln. De stora lagerkulorna inuti drivknutarna överför vridmoment radiellt. Det finns olika fästpunkter som försäkrar inskruvning till framhjulet. Då får du en krångelfri överföring av hastigheter och vridmoment.
Vanliga defekter med drivknuten
Drivknutarna kan skadas vid felaktig användning eller intern slitage. Detta upptäcker du när drivknutarna börjar låta, spricka eller spröda. Drivknutarna ska alltid lagas i tid. Om du struntar i defekten så kommer snart styrningen att låsa sig.
“Sportig” körning eller driftning med fordonet kan skada lagerkulorna och lagren i drivknuten. Detta leder till att samspelet mellan drivknutens drivaxlar, leder och höljen störs. I detta fall så får du försämrad överföring av vridmoment och ibland kommer det plötsligt. Detta betyder att en defekt bara gör det värre och förvärrar defekten ännu mer.
De starka krafterna som verkar på drivknutarna skapar stark intern friktion. Detta minskar du genom att smörja in drivknutarna med rätt slags fett. Detta hålls på plats av en slags gummibälg, även kallad drivknutsdamask. Om denna skadas så läcker fettet ut och drivknuten kommer att börja nötas på grund av ökad intern friktion. Det är därför viktigt att damasken inte är sönder och att drivknutarna alltid smörjas in vid jämna mellanrum. Fukt och smuts kan ta sig in genom trasiga drivknutsdamasker och skada komponenterna via rostning och nötning.
Drivknutens livslängd
Korrekt användning och regelbundna kontrollerar gör att dina drivknutar får en lång livslängd. Det beror samtidigt på vad det är för slags. Vissa fordon nöter ut dessa komponenter snabbare än andra på grund av deras unika design. Rapid från Renault var många orolig över drivknutarna hos på grund dess höga slitage. Efter runt 100 000 km körning så bör du överväga att byta ut denna komponent.
Livslängden hos dessa komponenter kan förlängas om du tar hand om drivknutsdamaskerna regelbundet genom att kontrollera deras täthet. En för tidigt utsliten del på grund av påverkningar vädret kan leda till att damasken går av helt och hållet. Om du inte upptäcker detta i tid så kommer drivknuten att skadas mycket. Vid upptäckt då så kommer du inte att kunna byta ut drivknuten utan måste byta ut dessa istället. Sprickor på eller fettförluster från drivknutsdamaskerna innebär att du måste laga dem så fort som möjligt.
Hur mycket kostar drivknutar?
Hur kvalitativa drivknutarna är beror på de valda materialen och hur exakt deras tillverkning var. Detta gäller även toleransnivåerna hos de enskilda delarna samt hur du monterar dit dessa reservdelar på ditt fordon. Men dessa faktorer syns inte på den färdiga produkten. De gör samtidigt en stor skillnad i hur livslängd och om det snålas in på materialen eller tillverkningen så kommer du att få lågkvalitativa produkter som är mer opålitliga än pålitliga. Välj därför bara kända märkesvaror från kända tillverkare där du vet att tillverkaren har lagt krut på tillverkningskvalitén. Dessa delar i fordonet är mycket viktiga och utsätts för enorma påfrestningar under drift och då vill du inte ha något som går sönder lätt och måste bytas ut stup i kvarten. Du kan hitta varumärkta drivknutar vilket inkluderar, drivknutsdamasker, klämmor och fett för runt €30. Priset beror också på till vilket fordon drivknutarna är till.
Så byter du ut drivknutar
Att byta ut drivknutar kan du göra om du har lite erfarenheter som hobbymekaniker och kan spendera minst 2 timmar per sida. En dedikerad verkstad kan utföra utbytet åt dig på bara 90 minuter. Reparationen kräver vissa specialverktyg och särskilda förkunskaper. Om parallellstaget avlägsnas för att komma åt drivknutarna så ska du markera dess exakta position eller antalet gängor. Om du inte gör det så kommer du att få problem att justera dess position efteråt. Detta leder då till att fordonets stabilitet blir ojämnt vilket kommer att slita ut däcken ojämnt med.
Toppsäljare: de mest populära produkter