Drivaxeldamask till din bil

Damask drivaxel till topp biltillverkarna
- Drivaxeldamask VOLVO V70
- Drivaxeldamask VW GOLF
- Drivknutsdamask BMW 3-serie
- VW PASSAT
- Drivaxeldamask BMW 5-serie
- Drivaxeldamask AUDI A4
- Drivknutsdamask AUDI A6
- MERCEDES-BENZ E-klass
- Drivaxeldamask VW CADDY
- Drivaxeldamask VOLVO V50
- Drivknutsdamask VOLVO V60
- SAAB 9-3
- Drivaxeldamask MERCEDES-BENZ C-klass
- Drivaxeldamask SKODA OCTAVIA
- Drivknutsdamask FORD FOCUS
- VOLVO XC60
- Drivaxeldamask KIA CEE'D
- Drivaxeldamask VW TRANSPORTER
- Drivknutsdamask VOLVO XC70
- FIAT DUCATO
Andra reservdelar Hjulupphängning
Drivaxeldamask defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips
Det nödvändiga skyddet åt leden och lagret
Drivknut damask är en mycket använd komponent ämnad åt att skydda drivaxeln, drivknuten och hjullagret. Den används i fordon med framhjulsdrift och fyrhjulsdrift. Bakhjulsdrivna fordon har inga drivaxlar och utrustas därför ej med denna bildel.
Så fungerar drivknut damask
Drivknut damask sitter runt själva drivknuten som överför vridmomentet från motorn till framhjulen. Den skyddar drivaxeln och drivknuten mot smuts och fukt som kan leda till rost och nötning. Den håller också fettet på plats som tillåter mjukare rörelse och mindre slitage. Därför är denna del livsviktig för att de rörliga delarna i lagret och axeln ska kunna hålla länge under drift. Utan fettet så kommer enheten att slitas ut på nolltid.
Belastningar på drivknut damask
Damasken vrider på sig tillsammans med hjulet konstant under körning. För att den ska kunna göra detta utan att gå sönder så är den tillverkad som ett dragspel i sin konstruktion. Vid kurvtagningar så vrids den utåt helt. Den består av gummi som är flera millimeter tjockt. Men trots detta så kan den gå spricka på grund av åldrande, väderpåverkan eller skador från smuts som slår i den. När den slits ut lite så kommer den snabbt att gå sönder helt.
Så upptäcker du defekter hos drivknut damask
Du upptäcker en defekt drivknuts damask lätt: fettläckage sprider sig runt hela drivknuten med ett tjockt svart filmlager överallt. Du måste agera omedelbart när du upptäcker detta tecken på defekt. Även om det krävs en hel del att byta ut drivknut damask med tanke på var och hur den sitter installerad så är det ännu värre att bara låta den vara. Drivknuten kommer att nötas ut snabbt och du kommer då att få ännu dyrare reparationer att irritera dig över. Fettet kommer också spridas runt i närheten som på skivbromsarna. Då kommer du att få försämrad bromsverkan på grund av fett som lägger sig på dess kontaktyta. Detta kan leda till livsfarliga situationer ute i trafiken med ditt fordon.
Om du inte upptäcker fettläckaget i tid så kommer hjullagret och styraxlarna att skadas helt utan tvekan. Detta upptäcker du då genom kraftfulla slag och försämrad styrning som låter när du kör eftersom det blir mer friktion i drivknuten vid användning. Då kommer reparationskostnaderna att bli mycket högre än om du hade bytt ut damasken i tid.
Så byter du ut drivknut damask
Att byta ut drivknuts damask kan du göra som en erfaren hobbymekaniker på runt 2-3 timmar. En professionell verkstad med välutbildad personal kan däremot göra detta på halva tiden då de har specialverktygen som behövs för detta och bättre inövade arbetsrutiner. För att byta ut drivknuts damask så måste drivaxeln monteras bort och plockas isär. Damasken sitter fast på axeln med en klämma. Reparationen innebär att ta ner framhjulet, lossa på eller koppla loss knutarna från styrningen, lossa på hjullagret och ta bort allt som behövs för att få bort drivknuten. När du ska byta ut damasken så ska du också kontrollera hjullagret och kuggarna på drivknuten. Vissa fordon som gamla skåpbilen Renault “Rapid” har enormt slitage på sina drivknutsdamasker. Men dessa komponenter brukar annars vara hela bilens livslängd om du underhåller det regelbundet.
På tal om hjullagret så är det alltid smart att byta ut den för säkerhetens skull. Hela enheten är ändå nedmonterad och du har plockat isär den så då får du chansen att byta ut två delar i en smäll när du väl ändå håller på. Men låt bara proffs få byta ut hjullagret.
Samma gäller andra rörliga delar i styrsystemet: gummibuffert, krängningshämmarna och parallellstagsändar, varav alla är mycket billiga reservdelar. När du installerar delar med poröst gummi så kan du räkna med en ny reparation inom bara några få veckor högst.
När du monterar tillbaka allt så ska du kontrollera att parallellstagen sitter exakt som de satt innan du monterade ned dem. Markera eller räkna antalet gängor för att få tillbaka dem på exakt samma position som dem satt. Om du inte vet hur djupt parallellstagen satt inskruvade så måste du ta in fordonet till en verkstad för justering.
Undvik billiga lösningar
Det kan vara mycket frestande att vilja välja en drivknuts damask som är billig för det kan verka vara en så liten och obetydlig del. Kanske du vill välja en delad damask som du placerar över de existerande damaskerna och sedan låter du limmet få torka fast. Men detta är aldrig en permanent lösning.
Du kan köpa kompletta drivknuts damask från €15 och uppåt. Då får du även färskt fett och alla nödvändiga fästelement som behövs. Dessa låga priser gör så att det verkar dumt att välja de billigare temporära lösningarna.
Toppsäljare: de mest populära produkter