00#
47-1099

Drivaxeldamask till din bil

Välj ditt fordon
Sök
Bil drivaxeldamask

Premiumtillverkare av Damask drivknut:

  • FEBI BILSTEIN drivaxeldamask
  • MAPCO drivaxeldamask
  • VAICO drivaxeldamask
  • SKF drivaxeldamask
  • TOPRAN drivaxeldamask
  • SWAG drivaxeldamask
  • METZGER drivaxeldamask
  • JP GROUP drivaxeldamask
  • JAPANPARTS drivaxeldamask
  • LEMFÖRDER drivaxeldamask
  • OPTIMAL drivaxeldamask
  • BLUE PRINT drivaxeldamask
  • DIEDERICHS drivaxeldamask
  • HERTH+BUSS JAKOPARTS drivaxeldamask
  • SASIC drivaxeldamask
  • RUVILLE drivaxeldamask
  • TRISCAN
  • SNR
  • PASCAL
  • MEYLE

Drivaxeldamask defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips

Det nödvändiga skyddet åt leden och lagret Drivknut damask är en mycket använd komponent ämnad åt att skydda drivaxeln, drivknuten och hjullagret. Den används i fordon med framhjulsdrift och fyrhjulsdrift. Bakhjulsdrivna fordon har inga drivaxlar och utrustas därför ej med denna bildel. Så fungerar drivknut damask Drivknut damask sitter runt själva drivknuten som överför vridmomentet från motorn till framhjulen. Den skyddar drivaxeln och drivknuten mot smuts och fukt som kan leda till rost och nötning. Den håller också fettet på plats som tillåter mjukare rörelse och mindre slitage. Därför är denna del livsviktig för att de rörliga delarna i lagret och axeln ska kunna hålla länge under drift. Utan fettet så kommer enheten att slitas ut på nolltid. Belastningar på drivknut damask Damasken vrider på sig tillsammans med hjulet konstant under körning. För att den ska kunna göra detta utan att gå sönder så är den tillverkad som ett dragspel i sin konstruktion. Vid kurvtagningar så vrids den utåt helt. Den består av gummi som är flera millimeter tjockt. Men trots detta så kan den gå spricka på grund av åldrande, väderpåverkan eller skador från smuts som slår i den. När den slits ut lite så kommer den snabbt att gå sönder helt. Så upptäcker du defekter hos drivknut damask Du upptäcker en defekt drivknuts damask lätt: fettläckage sprider sig runt hela drivknuten med ett tjockt svart filmlager överallt. Du måste agera omedelbart när du upptäcker detta tecken på defekt. Även om det krävs en hel del att byta ut drivknut damask med tanke på var och hur den sitter installerad så är det ännu värre att bara låta den vara. Drivknuten kommer att nötas ut snabbt och du kommer då att få ännu dyrare reparationer att irritera dig över. Fettet kommer också spridas runt i närheten som på skivbromsarna. Då kommer du att få försämrad bromsverkan på grund av fett som lägger sig på dess kontaktyta. Detta kan leda till livsfarliga situationer ute i trafiken med ditt fordon. Om du inte upptäcker fettläckaget i tid så kommer hjullagret och styraxlarna att skadas helt utan tvekan. Detta upptäcker du då genom kraftfulla slag och försämrad styrning som låter när du kör eftersom det blir mer friktion i drivknuten vid användning. Då kommer reparationskostnaderna att bli mycket högre än om du hade bytt ut damasken i tid. Så byter du ut drivknut damask Att byta ut drivknuts damask kan du göra som en erfaren hobbymekaniker på runt 2-3 timmar. En professionell verkstad med välutbildad personal kan däremot göra detta på halva tiden då de har specialverktygen som behövs för detta och bättre inövade arbetsrutiner. För att byta ut drivknuts damask så måste drivaxeln monteras bort och plockas isär. Damasken sitter fast på axeln med en klämma. Reparationen innebär att ta ner framhjulet, lossa på eller koppla loss knutarna från styrningen, lossa på hjullagret och ta bort allt som behövs för att få bort drivknuten. När du ska byta ut damasken så ska du också kontrollera hjullagret och kuggarna på drivknuten. Vissa fordon som gamla skåpbilen Renault “Rapid” har enormt slitage på sina drivknutsdamasker. Men dessa komponenter brukar annars vara hela bilens livslängd om du underhåller det regelbundet. På tal om hjullagret så är det alltid smart att byta ut den för säkerhetens skull. Hela enheten är ändå nedmonterad och du har plockat isär den så då får du chansen att byta ut två delar i en smäll när du väl ändå håller på. Men låt bara proffs få byta ut hjullagret. Samma gäller andra rörliga delar i styrsystemet: gummibuffert, krängningshämmarna och parallellstagsändar, varav alla är mycket billiga reservdelar. När du installerar delar med poröst gummi så kan du räkna med en ny reparation inom bara några få veckor högst. När du monterar tillbaka allt så ska du kontrollera att parallellstagen sitter exakt som de satt innan du monterade ned dem. Markera eller räkna antalet gängor för att få tillbaka dem på exakt samma position som dem satt. Om du inte vet hur djupt parallellstagen satt inskruvade så måste du ta in fordonet till en verkstad för justering. Undvik billiga lösningar Det kan vara mycket frestande att vilja välja en drivknuts damask som är billig för det kan verka vara en så liten och obetydlig del. Kanske du vill välja en delad damask som du placerar över de existerande damaskerna och sedan låter du limmet få torka fast. Men detta är aldrig en permanent lösning. Du kan köpa kompletta drivknuts damask från €15 och uppåt. Då får du även färskt fett och alla nödvändiga fästelement som behövs. Dessa låga priser gör så att det verkar dumt att välja de billigare temporära lösningarna.

Toppsäljare: de mest populära produkter
Bälgsats, drivaxel
Ny drivknutsdamask KS TOOLS 515.3115
  • Material: Neopren
  • Temperaturområde från [°C]: -40
  • Temperaturförhållande till [°C]: 110
  • Antal delar (d.): 4
  • Drivaxeldiameter från [mm]: 23
  • Drivaxeldiameter till [mm]: 30
  • Leddiameter från [mm]: 70
  • Leddiameter till [mm]: 105
  • Vikt [g]: 240
  • Skick:  Helt ny
515.3115 KS TOOLS drivknutsdamask bil pris
KS TOOLS | 515.3115
322,57 kr
Skick:  Helt ny
Drivaxeldamask
Ny damask drivknut RIDEX 193B0099
  • Innerdiameter 2 [mm]: 25, 86
  • Höjd [mm]: 125
  • Position: framaxel, på hjulsidan
  • Skick:  Helt ny
193B0099 RIDEX damask drivknut bil pris
RIDEX | 193B0099
80,39 kr
(Pris per styck)
Skick:  Helt ny
Drivaxeldamask
Ny damask drivaxel LÖBRO 190972
  • Innerdiameter 1 från [mm]: 20,5
  • Innerdiameter 1 till [mm]: 24
  • Innerdiameter 2 från [mm]: 80
  • Innerdiameter 2 till [mm]: 92
  • Höjd [mm]: 100
  • Tilläggsartikel / tilläggsinformation: med fett
  • Ny del
  • Skick:  Helt ny
190972 LÖBRO damask drivaxel bil pris
LÖBRO | 190972
178,51 kr
Skick:  Helt ny
Bälgsats, drivaxel
Ny kardanbälg SNR OBK10.001
  • Position: på hjulsidan, framaxel höger, framaxel vänster
  • Höjd [mm]: 132
  • Innerdiameter 2 [mm]: 77
  • Skick:  Helt ny
OBK10.001 SNR kardanbälg bil pris
SNR | OBK10.001
175,52 kr
Skick:  Helt ny
Drivaxeldamask
Ny drivaxeldamask RIDEX 193B0045
  • Position: på växellådssidan
  • Innerdiameter 2 [mm]: 23, 56
  • Höjd [mm]: 99
  • Skick:  Helt ny
193B0045 RIDEX drivaxeldamask bil pris
RIDEX | 193B0045
86,81 kr
(Pris per styck)
Skick:  Helt ny
Bälgsats, drivaxel
Ny drivknutsdamask MAXGEAR 49-1925
  • Position: framaxel, Bakaxel
  • Innerdiameter 2 [mm]: 22, 86
  • Längd[mm]: 146
  • Skick:  Helt ny
49-1925 MAXGEAR drivknutsdamask bil pris
MAXGEAR | 49-1925
118,34 kr
(Pris per styck)
Skick:  Helt ny
Bälgsats, drivaxel
Ny damask drivknut FEBI BILSTEIN 38343
  • Position: framaxel vänster, på växellådssidan, framaxel höger
  • Material: gummi
  • Innerdiameter 2 [mm]: 24, 72
  • Vikt [kg]: 0,236
  • OBS! Serviceinformation
  • Ledutförande: Tripodknut
  • Längd[mm]: 87
  • Skick:  Helt ny
38343 FEBI BILSTEIN damask drivknut bil pris
FEBI BILSTEIN | 38343
149,47 kr
Skick:  Helt ny
Bälgsats, drivaxel
Ny damask drivaxel TRISCAN 8540 22
  • Längd[mm]: 58, 128
  • Diameter (mm): 19-35/56-120SPLI
  • Parameter: Universal - Split
  • Skick:  Helt ny
8540 22 TRISCAN damask drivaxel bil pris
TRISCAN | 8540 22
314,72 kr
Skick:  Helt ny
Drivaxeldamask
Ny kardanbälg LÖBRO 190964
  • Innerdiameter 1 från [mm]: 19
  • Innerdiameter 1 till [mm]: 23
  • Innerdiameter 2 från [mm]: 69
  • Innerdiameter 2 till [mm]: 79
  • Höjd [mm]: 100
  • Tilläggsartikel / tilläggsinformation: med fett
  • Ny del
  • Skick:  Helt ny
190964 LÖBRO kardanbälg bil pris
LÖBRO | 190964
171,45 kr
Skick:  Helt ny
Drivaxeldamask
Ny drivaxeldamask RIDEX 193B0120
  • Innerdiameter 1 från [mm]: 25
  • Innerdiameter 1 till [mm]: 27
  • Innerdiameter 2 från [mm]: 84
  • Innerdiameter 2 till [mm]: 87
  • Höjd [mm]: 105
  • Material veckbälg: Neopren
  • Position: framaxel, på hjulsidan
  • Skick:  Helt ny
193B0120 RIDEX drivaxeldamask bil pris
RIDEX | 193B0120
139,39 kr
Skick:  Helt ny
Drivaxeldamask
Ny drivknutsdamask RIDEX 193B0025
  • Längd[mm]: 118
  • Material: Termoplast
  • Position: framaxel, på hjulsidan
  • Innerdiameter 2 [mm]: 35, 85
  • Vikt [kg]: 0,21
  • Skick:  Helt ny
193B0025 RIDEX drivknutsdamask bil pris
RIDEX | 193B0025
106,33 kr
Skick:  Helt ny
Drivaxeldamask
Ny damask drivknut RIDEX 193B0133
  • Höjd [mm]: 110
  • Material: Termoplast
  • Ledutförande: Konstanthastighetskulled
  • Innerdiameter 2 [mm]: 29, 93
  • Position: framaxel, på hjulsidan
  • Skick:  Helt ny
193B0133 RIDEX damask drivknut bil pris
RIDEX | 193B0133
130,04 kr
(Pris per styck)
Skick:  Helt ny