0

0.00 kr

#

Differential till ditt fordon

Välj ditt fordon

med registreringsnummer*

Differential Den bästa möjliga kvaliteten på varje enskild produkt

Premiumtillverkare av Oljetätningsring differential:

  • Oyodo Differential
  • MERITOR Differential
  • DT Spare Parts Differential
  • AUGER Differential
  • CEI Differential
  • Euroricambi Differential
  • BPART Differential
  • AM Gears Differential
  • Köp till bästa pris här IVECO Oljetätningsring differential

Sök Differentialväxel efter biltyp

  • Differential i toppkvalité till VOLVO
  • Differential i toppkvalité till VOLKSWAGEN
  • Differential i toppkvalité till BMW
  • Differential i toppkvalité till AUDI
  • Orginal kvalitets MERCEDES-BENZ Differential
  • Orginal kvalitets FORD Differential
  • Orginal kvalitets TOYOTA Differential
  • Orginal kvalitets PEUGEOT Differential
  • RENAULT Differential kvalitativa ursprungsdelar
  • OPEL Differential kvalitativa ursprungsdelar
  • SAAB Differential kvalitativa ursprungsdelar
  • SKODA Differential kvalitativa ursprungsdelar
  • Differentialväxel till NISSAN
  • Differentialväxel till CITROËN
  • Differentialväxel till KIA
  • Differentialväxel till HYUNDAI
  • Oljetätningsring differential till FIAT
  • Oljetätningsring differential till SUBARU
  • Oljetätningsring differential till MITSUBISHI
  • Oljetätningsring differential till HONDA
  • MAZDA Differential lågprisaffärer
  • CHEVROLET Differential lågprisaffärer
  • SEAT Differential lågprisaffärer
  • SUZUKI Differential lågprisaffärer
  • JEEP
mer biltillverkare

Differential till topp biltillverkarna

Differential defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips

Försäkrar dig säkra kurvtagningar Differentialen är en viktig del i bakhjulsdrivna och fyrhjulsdrivna fordon. Den sitter till att koordinera hjulens hastigheter vid kurvtagningar. Ta dig fram lättare med dold hjälp Kombinationen av främre motor och bakhjulsdrift var standarden i fordonsindustrin en lång tid. Den tekniskt simpla implementeringen gjorde det billigare att tillverka än den mer komplicerade designen som framhjulsdrift. Dessutom hade bakhjulsdriften en härlig egenskap att du kände trycket bakifrån när du accelererar vilket gjorde det roligare att köra för många fartstollar. Denna slags drivaxel används av många ledande fordonstillverkare än idag. Men bakhjulsdriften har sina begränsningar vid kurvtagningar. Belastningsfördelningen är inte schysst här för denna typ av drivaxel. På grund av att den tunga motorn inte trycker ned drivhjulen. Detta leder till att fordonet svänger sig lite åt sidan vid kurvtagning. Bakhjulsdriften har strukturella svagheter när det gäller hjulens rotationshastigheter. Om de satt ihopkopplade med varandra hårt så skulle du få problem vid kurvtagningar: det yttre hjulet täcker alltid en längre sträcka vid kurvtagning än vad inre hjulet gör. Om båda hjulen då svänger med samma hastighet så skulle inre hjulet börja sladda och yttre hjulet skulle börja slipa längs efter eller för sladda för långsamt. Konsekvensen blir försämrad kördynamik och ökat däckslitage. Lösningen på detta fysiska problem blev då differentialen. Varje hjul får rätt hastighet Differentialen är ett simpelt tillägg till den vanliga transmissionen som automatiskt och exakt fördelar motormoment till hjulen. Motormomentet överförs via kugghjulsöverföringen till en lång axel, den så kallade drivaxeln. Denna drivaxel överför inte momentet direkt till de båda hjulen utan istället så överför den vridmomentet till bakhjulen via två ytterligare separata axlar. På så vis så blir fördelningen på bakhjulen med olika krafter möjligt vilket leder till att kurvtagningarna kan tas utan att något hjul spinner eller sladdar efter. Differentialen är ett självreglerande system som inte behöver någon ytterligare styrning. Skador på differentialen När vi talar om rörande kuggar, växlar, lager och roterande axlar som påverkar varandra så behöver du alltid hållbar smörjning. När detta saknas så kommer friktionen genast att börja förstöra delarna så att du får en mycket saftig reparation som du nog ville kunna slippa betala istället. Därför ska du smörja in ofta och detta förebygger även korrosion som leder till liknande skador på delarna. Läckor brukar vara en vanlig defekt i differentialen. Även om differentialväxeln är rätt simpel och lättåtkomlig komponent så brukar det vara mycket klurigt att byta ut dess tätningar. Vissa tätningar kommer du bara åt inifrån vilket innebär att du måste montera ned differentialen och plocka isär den om du upptäcker oljeläckage från den. Oljan i differentialväxeln åldras också med tiden. Om du inte byter ut oljan i tid så kommer den att tappa sina smörjande egenskaper vilket kommer att förstöra differentialens inre mekanismer. Så lagar du differentialen Du lagar bara differentialen genom att byta ut olika reservdelar till den. Vid större skador på höljet eller drivaxlarna så är det inte värt att försöka klaga dem. Det går snabbare och billigare att bara byta ut hela enheten ifråga. Du får också då en mer långvarig lösning till ditt fordon. Det finns olika renoveringssatser till differentialer från olika tillverkare. Dessa består av tätningar och lager. Tätningssatsen börjar med ett pris på 120 EUR beroende på fordonet. Dessa satser kan däremot kosta upp till hela 1000 EUR för lastbilar. När du ska renovera differentialen så krävs detta rejäla förkunskaper och specialverktyg. Det kan kosta mellan 750-1300 EUR att få detta fixat på en vanlig personbil. Om du då som hobbymekaniker vill dig an denna uppgift istället så ska du se till att veta vad du pysslar med redan från början. Du hittar rimligt prissatta differentialer till fordon från BMW eller Mercedes till så låga priser som några få hundratals EUR. Förebygg istället för att behöva laga En bra vidtagande åtgärd du kan göra som hobbymekaniker är att byta ut oljan i differentialen i tid efter angivna tider. Att byta ut transmissionsoljan kan vara lite klurigt ibland eftersom det kommer bli smutsiga händer, kläder och spill ibland, men det är inte alltid svårt. En liter differentialolja kostar runt 20 EUR. En differentialväxel i bilar behöver sällan mer än 2,5 liter. Detta är alltid en värdig investering.

Toppsäljare: de mest populära produkter

  • Fäste, differential Differentialväxel Powerflex PFR5-4625
    Differentialväxel PFR5-4625 billiga av originalkvalitet
    Powerflex | PFR5-4625
    465,90 kr
  • Fäste, differential Oljetätningsring differential FEBEST TSB-101
    Oljetätningsring differential TSB-101 billiga av originalkvalitet
    FEBEST | TSB-101
    63,45 kr Skick:  Helt ny
  • Fäste, differential Differential Powerflex PFR5-4625BLK
    Differential PFR5-4625BLK billiga av originalkvalitet
    Powerflex | PFR5-4625BLK
    521,18 kr
  • Fäste, differential Differentialväxel MPBS 0800779-00/80SHA
    Differentialväxel 0800779-00/80SHA billiga av originalkvalitet
    MPBS | 0800779-00/80SHA
    251,41 kr Skick:  Helt ny
  • Förslutningsskruv, dri... Oljetätningsring differential TRUCKTEC AUTOMOTIVE 01.67.056
    Oljetätningsring differential 01.67.056 billiga av originalkvalitet
    TRUCKTEC AUTOMOTIVE | ...
    62,41 kr Skick:  Helt ny
  • Fäste, differential Differential FEBEST MAB-CU20DM1
    Differential MAB-CU20DM1 billiga av originalkvalitet
    FEBEST | MAB-CU20DM1
    156,54 kr Skick:  Helt ny
  • Fäste, differential Differentialväxel Powerflex PFR5-4626
    Differentialväxel PFR5-4626 billiga av originalkvalitet
    Powerflex | PFR5-4626
    662,44 kr
  • Oljefilter, differential Oljetätningsring differential JC PREMIUM BSW024PR
    Oljetätningsring differential BSW024PR billiga av originalkvalitet
    JC PREMIUM | BSW024PR
    297,62 kr Skick:  Helt ny
  • Fäste, differential Differential Powerflex PFR5-300
    Differential PFR5-300 billiga av originalkvalitet
    Powerflex | PFR5-300
    465,63 kr
  • Fäste, differential Differentialväxel FEBEST MM-CU5WRL
    Differentialväxel MM-CU5WRL billiga av originalkvalitet
    FEBEST | MM-CU5WRL
    521,15 kr Skick:  Helt ny
  • Rep.sats, differential Oljetätningsring differential LuK 462 0148 10
    Oljetätningsring differential 462 0148 10 billiga av originalkvalitet
    LuK | 462 0148 10
    2559,23 kr Skick:  Helt ny
  • Fäste, differential Differential YAMATO I52082YMT
    Differential I52082YMT billiga av originalkvalitet
    YAMATO | I52082YMT
    614,47 kr Skick:  Helt ny