Tändspolen har en avgörande betydelse för motorn. Defekter hos denna del kan snabbt begränsa bilens funktionalitet. Därför är det ytterst viktigt att snabbt lokalisera och eliminera felet. Vi kommer att gå igenom hur du byter ut tändspolen och vilka element du vara extra uppmärksam på.
Tändspolen och dess uppgift i motorn
En tändspole fungerar som en sorts transformator i ett fordon. Den är ansvarig för att antända bränslet. Tändspolen tillhandahåller den nödvändiga högspänningen som leds via tändkablarna till tändstiften och antänder bränslet där.
Antalet tändspolar i motorn varierar beroende på tillverkaren och fordonsmodellen. I nyare fordon är tändspolen ofta ansvarig för två cylindrar, eller i vissa fall en. Detta gör det ännu svårare att identifiera vilken av dem som är defekt.
Tändspolens uppbyggnad
En tändspole består av två ledningar som är lindade runt en laminerad järnkärna. När elektrisk ström flödar genom den primära och sekundära lindningen byggs ett elektromagnetiskt fält upp i tändspolen.
Detta möjliggör generering av den erforderliga höga tändningsspänningen på cirka 30 000 volt. Om tändspolen skadas kan denna process inte längre genomföras. Den nödvändiga tändningsspänningen uppnås därmed inte längre och tändstiften som triggas av tändspolen kan inte längre antända bränslet.
Tecken på att tändspolen är defekt
Att upptäcka en defekt tändspole är inte alltid så lätt. Det finns dock åtskilliga indikationer på defekter hos enskilda tändspolar i motorn. Bland dessa ingår följande:
– Bilen är generellt svår att starta. Det innebär alltså att första tändningsförsöket regelbundet misslyckas.
– Motorn går oregelbundet och låter konstig. Var alltid uppmärksam på motorljuden så att du lär dig att höra skillnad.
– Motorlampan på instrumentbrädan tänds.
Varför blir en tändspole defekt?
Tändspolarna är andra slitdelar i bilen. Det beror på konstant användning samt tändstiftens motstånd. Detta orsakar tecken på slitage.
Ju fler kilometer bilen färdats, desto högre är risken för defekta tändspolar. Om tändspolens spänningsförsörjning är felaktig eller om tändspolen får fukt på sig kan detta dock skada den på lång sikt, vilket i sin tur kan leda till fel.
Kan jag byta ut den på egen hand eller är det bäst att besöka en verkstad?
I regel är det inte nödvändigt att lämna in fordonet på en verkstad för att byta ut en tändspole. Eftersom tändspolarna i de flesta fall är väldigt enkla att komma åt och går snabbt att byta ut kan du göra som du vill. En verkstad kan inte begära några hutlösa summor för detta arbete heller. Om du själv beställer hem tändspolen som en reservdel blir kostnaderna ännu lägre. Om du besitter kunskaperna som krävs för att byta ut den på egen hand är detta ett utmärkt sätt att spara pengar.
![]() Tändspole ⇒ utmärkta kvalitetsstandardernu från 528,14 krBESTÄLLA SÄKERT ONLINE ⇒ |
Gör-det-själv-guide: steg för steg
Utbytesproceduren kan skilja sig åt mellan olika tillverkare. De grundläggande stegen är dock desamma för alla tillverkare och modeller. Följ bara dessa instruktioner.
- Du arbetar med fordonets elektriska krets. Därför är det oerhört viktigt att batteriet förblir helt bortkopplat från den elektriska kretsen.
- Ta nu bort motorkåpan. Beroende på fordonet kan detta kräva separata verktyg.
- Ta bort kablarna från tändspolen. Vid behov kan du märka kablarna eller ta ett foto av kabelarrangemanget på tändspolen.
- Skruva nu loss tändspolen och ta bort den.
- Sätt in den nya tändspolen.
- Skruva på tändspolen.
- Anslut kablarna på nytt. Kontrollera kablarnas positioner. Se till att samtliga kablarna är korrekt placerade.
- Installera motorkåpan.
- Anslut batteriet på nytt.
- Testa motorn.
- Motorn bör starta omedelbart och gå avsevärt mycket mjukare. Du bör kunna avgöra enbart med hjälp av ljudet om alla cylindrar fungerar igen och om bytet var framgångsrikt.
Tänk på följande saker under bytet
Även om det kan verka väldigt lätt och okomplicerat att byta ut en tändspole bör du ändå vara uppmärksam på några viktiga punkter:
- Koppla alltid (!) ifrån batteriet när du arbetar med fordonets elektronik.
- Tändspolarna är kopplade till batterierna, tändfördelaren och tändstiften. Märk alla anslutningar korrekt. Fel som begås vid återanslutningen av kablarna kan resultera i icke-fungerande cylindrar eftersom blandningen av bensin och luft inte antänds. Som ett resultat kommer bytet inte göra någon skillnad. Ta tillfället i akt att märka anslutningarna eller ta ett foto av tändspolen med alla kablar som fortfarande är anslutna. På detta sätt kommer du alltid ha en ordentlig översikt.
Viktigt: Alla tändspolar måste inte bytas ut samtidigt. Till skillnad från tändstift kan tändspolar bytas ut individuellt utan några problem. Detta gäller dock inte om din biltillverkare eller fordonsmodell är känd för att ha problem med sina tändspolar. I sådana fall är det en god idé att byta ut samtliga tändspolar för att undvika risken för fel senare.
![]() Upp till -70% rabatt på Bosch tändstiftfrån endast 24,71 krKöp billigt online! ⇒ |
Kostnader att ta hänsyn till
Tändspolar är inte särskilt dyra. Beroende på tillverkaren och fordonet kan du förvänta dig kostnader mellan 550 kr och 1 900 kr för en ny tändspole. Även om du byter ut samtliga tändspolar är kostnaden för bytet fortfarande överkomlig.
Detta beror främst på att de dyra tändspolarna vanligtvis används till flera cylindrar samtidigt, vilket reducerar antalet tändspolar i systemet. Dessutom behöver verkstadsbesök inte heller bli dyra. Arbetet kostar i regel mellan 550 kr och 1 500 kr. Av denna anledning är verkstadsbesöket fortfarande ekonomiskt motiverat om du känner att du inte vill eller kan byta ut tändspolen på egen hand.
Foto: industryviews, Fouad A. Saad, Mauro1969, tcareob72, Tatiana Khlopkova, Anatoliy Karlyuk, Krisana Antharith, dreamnikon, Toa55, trinityfoto, Phattaraphum, Twinsterphoto, SpeedKingz, Nor Gal, marekusz / shutterstock.com