Tekniskt sett kanske bilen fortfarande är i bra form, men de små skråmorna gör den svår att sälja. Vi vill visa dig vad du kan åstadkomma med punktreparation.
Tunga skador från olyckor sänker helt klart din bils värde. Men även små, fula fläckar minskar bilens andrahandsvärde och komfort betydligt. Repor, bucklor och rosthål som äter på karosseriet gör bilen mycket mindre attraktiv.
Punktreparation: Agera i tid för att spara pengar
Tidig åtgärd är den bästa vägen att gå vad gäller bucklor, repor och rosthål. Att skjuta upp punktreparationen kommer göra att skadan sprider sig.

- Detta gäller i synnerhet för rost: så snart den nakna metallen är synlig finns det inget som stoppar den destruktiva korrossionen, och tillslut behöver du använda svetsverktyg för att rädda bilen.

- Trots att detta inte gäller för repor och bucklor så kan en “vaneeffekt” uppkomma: så snart du vänjer dig vid den första repan kommer du som ägare inte märka av den andra, tredje, fjärde osv.

- Lägg till några bucklor, en liten spricka i vindrutan eller ett avmattat strålkastarskydd ovanpå detta och du har en bil vars värde reducerats till ingenting.
Regelbunden inspektion av denna typ av skada är en del av vad det innebär att äga en bil i en viss ålder. Detta är det rätta sättet att bibehålla andrahandsvärdet på en acceptabel nivå – och se till att du njuter av bilen ända fram tills säljögonblicket. Dessutom behöver du då inte skämmas över din bil.
Vad som är möjligt och vad som inte i punktreparationer

Punktreparation innebär att reparera mindre karosseriskador. Istället för att sandpappra, fylla och lackera hela metallskrovet innebär punktreparation precis vad det insinuerar: arbete från punkt till punkt.
- Med lite tur och händighet kan du fixa bucklor på egen hand.
- När det kommer till lackering kanske du bör förlita dig på professionell assistans.
- Du kan göra mycket av det preliminära arbetet själv vid fall av repor och rostfläckar, vilket sänker priset för slutarbetet i en verkstad.
Så fort det krävs riktigt hantverk blir det svårt för en nybörjare. Detta gäller lackering såväl som svetsning.
Varning – svetsningsutrustning är inget för nybörjare! Oprofessionell användning av svetsningsutrustning kan orsaka stora skador på din bil. Dessutom riskerar du att skada både dig själv och andra om du inte vet hur du ska hantera den.
Metallmassering – med tålamod och verktyg

En buckla i metallen är en olägenhet, men inte en katastrof. Punktreparation har gett upphov till en blomstrande industri med många intressanta produkter, vilket gör en reparation – vilket brukade vara fruktansvärt dyrt – betydligt billigare.
Att fixa bucklor innebär att göra så att metallen återvänder till sin ursprungliga form. Eftersom bucklan är ett resultat av externt tryck bör den fixas genom en extern dragkraft.
Därför kommer saker och ting bara förvärras av att helt enkelt avlägsna innerpanelerna och hamra på bucklan inifrån.
Reparationskit med sugkoppar är tillgängliga för professionella och gör-det-själv:are.
Denna procedur är väldigt enkel: arbeta från stor till liten. |
För det första steget i buckelreparationen används vakuumkraften av den största sugkoppen. Tyvärr är det bara i undantagsfall som bucklan omedelbart rätas ut efter detta.

- Därför innehåller reparationskitet flera olika sugkoppar av olika storlekar. För de mindre sugkopparna kommer bucklans spänningskraft vara för stark för att dra ut med enbart vakuumkraft.
- För detta syfte sätts små gummidelar fast med ett speciallim på bucklan. Under reparationsprocessen utvecklas en skåra i mitten av bucklan. Gummit har en avlång skåra som tillåter den att sättas fast vid skåran.
- Nu ska den medföljande glidhammaren användas. Efter reparation kan limmet avlägsnat utan några spår. Steg för steg närmar du dig det eftersträvade resultatet.
När inget kan vinnas på att dra ut bucklan innehåller reparationsset även tryckverktyg. Med hjälp av den långa tryckstaven plattas skåran varsamt ut från en sida till den andra.
Att reparera bucklor kräver att du arbetar långsamt, noggrant och i små steg. |
Genom att göra så kan du ofta enkelt rädda bilens utsida.

Att reparera en buckla på en stötdämpare av plast är mycket enklare.
Oftast räcker det att hälla varmt vatten över den.
Med lite tur och till sist med hjälp av dragverktygen kommer den flexibla plasten återvända till sin ursprungliga form.
Avlägsna repor – med en penna och tålamod

Små repor kan fyllas i med en retuscheringspenna. Pennan kan köpas hos bilåterförsäljaren där din bilmodell finns till salu.
Det är väldigt viktigt att beställa färgen som exakt matchar din bil, annars kommer reparationen synas.
För lagning av repor behöver du:
– retuscheringspenna i rätt färg – silikonrengörare eller isopropylalkohol – bilpolering med slipningsgrad 200 och 3500 – verktyg för manuell polering – poleringsplattor av olika slipningsgrader |
- Först rengörs den skadade punkten noggrant med isopropylalkohol eller silikonrengöring.
- Nu fylls repan i med retuscheringspennan. Färgen måste tillåtas att torka till fullo.

- Efteråt ska punkten poleras med polering av slipningsgrad 200 och en grov poleringsplatta. Efter detta ska hela bilen poleras med polering av slipningsgrad 3500.
Nu har du inte bara avlägsnat repan, utan har också en skinande bil.
Många försöker polera bort repor utan retuscheringspennan. Till en början kan resultatet se bra ut. Däremot kommer fyllningen sköljas bort från repan efter tre till fyra gånger av biltvätt och den kommer till slut bli synlig igen. Därför är det viktigt att notera att en repa saknar färg och kan bara repareras korrekt med ny färg.
Avlägsna rostfläckar – en tillfällig åtgärd

Vid reparation av rostfläckar och rosthål är det mycket viktigt med en korrekt utvärdering. Du har i grunden ett val mellan tre procedurer:
– fyllning med filler och lackering; – byta ut panelerna med en ny eller begagnad komponent; – skära bort den skadade punkten och reparera den med svetsning. |
- Fyllning är alltid en tillfällig åtgärd. Om ett proffs gör det kommer det hålla i fem år. En dåligt fylld rostfläck kommer börja korrodera efter några månader.
- Framvingar, dörrar och bagageluckor kan ofta köpas som reservdelar till ett lågt pris. Genom att investera lite tid i ditt letande kanske du till och med hittar en del i en matchande färg. Detta är det snabbaste och effektivaste sättet att avlägsna en rostfläck på din bil.
- Detta gäller dock inte för fläckar på karosseriets insida. Bakhjulshuset är ofta påverkat. Här är det bara fyllnad och svetsning som kan hjälpa till att uppgradera bilexteriören.

Fyllnad är väldigt enkelt:
- Först sandpappras rostfläcken ned till den nakna metallen. Inte ens den minsta biten rost ska finnas kvar.
- För att säkerställa detta ska den sandpapprade ytan behandlas med rostomvandlare. Rätt mängd fyllnadskitt ska röras ned i den specificerade blandningen av fyllnad och härdare, och appliceras rikligt. Du kan för säkerhets skull applicera 2-3 mm extra.
- Efteråt ska fläcken sandpappras manuellt och blöt.
- Slutligen ska en professionell billackerare applicera det sista täckande lagret.
Detta kommer ge dig ett perfekt resultat till ett acceptabelt pris.
Foto: BLACKDAY, loraks, Sasiprapa2524, JACK Photographer, Srdjan Randjelovic, ignatius 63, GUNDAM_Ai, Ostralfotoru, CC7, NATA FUANGKAEW, Anze Furlan / shutterstock.com