Lacka bromsok: viktig detalj och en riktig blickfångare!

Lacka bromsok: viktig detalj och en riktig blickfångare!

Som komponent sitter bromsoken i den bakre raden. Den är inte ens synlig på en bil med vanliga hjulramar eller fälgar. Så varför slösa tid på att lacka den överhuvudtaget? Läs i denna artikel om hur du uppgraderar bromsoken och får din bil att se bra ut.

Därför behöver du bara ta en närmare titt på hjulramarna. Deras konstruktion är generellt väldigt ornamenterad och delikat. Detta sparar in vikt och möjliggör en god överblick av hjulens mekanismer. Du kan tydligt se bromsoket hängandes där: gråsvart, sotig och rostig. Mellan de fina hjulramarna i aluminium och den rena bromsskivan står den ut som smutsig. Om du investerat i din bils utseende kan ett omålat bromsok vara genant. Återförsäljare och industri har nu anpassat sig till denna utmaningen.

Bara ett rätt sätt

Lacka bromsok

Det finns flera alternativ för att måla bilen. Sprutmålning och foliering är de vanligaste procedurerna. Om budgeten är tight och din bil enbart är ett transportmedel kan rollerborstar användas. För ett bromsok finns det bara ett rätt sätt att uppgradera det: med en målarborste

De komplexa mekanismer som omger bromsoken tillåter ingen annan procedur. Foliering är inget alternativ eftersom bromsokets höga temperatur skulle få foliet att smälta. Sprutmålning rekommenderas inte eftersom beläggningen är för tunn. Vidare finns det en risk att du råkar spraymåla sensorerna och gummibussningarna också, vilket kan märkbart försämra dessa komponenters funktion och livslängd. Att enbart arbeta med målarborsten och en stadig hand garanterar korrekt applicering av färgen.

Bromsok ny

Bromsok ny

nu från 159,03 kr

till butiken

Planera för 6 – 8 timmar av målning på bromsoken.

Vad du behöver

målarset för bromsok

Återförsäljare erbjuder nu kompletta målarset särskilt utformade för bromsok. Utrustningen i dessa set skiljer sig åt. Ett komplett set innehåller:
– Bromsrengörare
– Beläggning i två komponenter bestående av färg och härdare
– Skål för mixning
– Målarborste
– Engångshandskar

Om setet bara innehåller en flaska bromsrengörare rekommenderar vi att du köper minst en till. För äldre och väldigt smutsiga bromsok behöver du dessutom:
– En hård målarborste eller en diskborste
– En stålborste
– Vinkelslip med borsttillbehör
– Bromsrengörare
– Sandpapper eller slippapper
– Maskeringstejp
– Munskydd och skyddande handskar
– Extra målarborste och skål för mixning

Förberedelserna avgör slutresultatet

Förberedelserna av bromsok Förberedelse är den avgörande faktorn för måleriarbetet. Ju mer ansträngning och omsorg som lagts ned på att förbereda måleriarbetet desto lättare kommer den faktiska målningen vara och desto bättre kommer slutresultatet bli.
Förberedelserna består av tre steg:
– Nedmontering
– Rengöring
– Maskering


Oroa dig inte: ett bromsbelägg behöver inte demonteras fullt ut för att målas. Däremot krävs lite uppmärksamhet innan du börjar attackera rost och smuts med en vinkelslip.

Speciell omsorg krävs för:
– Alla gummibussningar
– Alla kanaler
– Sensorer
var uppmärksam på gummihylsor Bussningarna och kanalerna som de skyddar kan inte avlägsnas. Däremot ska ett öga hållas på dem under hela måleriprocessen. Om något händer dem riskerar du en allvarlig defekt. En skadad bussning förlorar sitt smörjmedel vilket tillåter vatten och smuts att tränga in. Vatten gör så att kanalerna rostar. Smuts gör att bromsoken fastnar. Resultatet är en broms som fastnar och bara fungerar på en sida. Detta kan leda till väldigt farliga situationer på vägen och måste repareras omedelbart. Detta är dock inte billigt. Generellt måste ett helt nytt bromsok installeras.

Sensorerna, å andra sidan, kan avlägsnas med lätthet. ABS-sensorn och bromsbeläggningarnas slitagevarnare kan dras av och läggas åt sidan. Särskilt viktig här är kabeln. Den kan inte skadas. Demontering av den förhindrar effektivt denna risken.

Skrubba tills du gråter

Rengör bromsoket noggrant Ett bromsok är utsatt för särskilt stora föroreningar. Särskilt slitage på bromsbeläggningarna och smuts från vägen adderar till detta. Kakningsskiktet kan inte bara torkas bort och behöver avlägsnas med kraft, kemikalier och om nödvändigt de rätta verktygen. Detta skikt är ganska ohälsosamt.
Därför bör du se till att använda munskydd och skyddande glasögon.
Handskar är också användbara: färg kan bara avlägsnas med lösningsmedel som är allt ifrån snällt mot huden.
Rengör bromscylindern med stålborsten Börja med att grovrengöra med stålborsten efter att konsolen avlägsnats. Jämna ytor kan rengöras snabbt och effektivt med vinkelslipen. Hörn kräver manuell applicering. På platser som är farligt nära bussningarna bör du rengöra med slippapper och rejält med bromsrengöring. Bromsrengöringen är väldigt effektiv, men även väldigt skadlig. Därför måste du se till att du arbetar i ett välventilerat utrymme. Så snart du börjar känna dig yr bör du avbryta arbetet och ta lite frisk luft.
spola bromsoket med bromsrengöring Efter förbehandlingen med vinkelslipen och den manuella stålborsten bör du noga spola igenom bromsoket med bromsrengöring, med hjälp av en stor målarborste eller disktrasa. Dessa verktyg utgör ingen fara för gummibussningarna. Däremot bör du vara särskilt vaksam med de små dammskydden i gummi.
Rengör alla bromsok innan du börjar måla på den första.

Maskering – impopulärt men förnuftigt

bronsok maskering Experternas åsikter brukar skiljas åt angående att maskera eller inte maskera. Det är aldrig fel att maskera eftersom det garanterar ett rent resultat. För maskering används målartejp. Allt som inte ska målas skyddas.
Bromsskivan skyddas mot färgstänk genom lite strategiskt placerad målartejp.

Särskilt hålen i bromsoken måste fyllas igen för att förhindra att färg tränger in. Detta gäller särskilt för konsolens hål. De kan väldigt pålitligt fyllas igen med en bit tråd, en tändsticka eller tandpetare.

Bromsoksfärg hårdnar snabbt, blir väldigt viskös och kan bara avlägsnas med stor möda efter att den hårdnat. Därför är det förnuftigt att maskera, särskilt för oerfarna målare.

Blanda beläggning enligt instruktioner

Bromsoksfärg kommer som en tvådelad lösning. Dess mixningsproportioner nämns på paketet. Se till att du håller dig till den med hög precision. Om du använder för mycket härdare kommer målningen bli svår eftersom det då kommer torka för fort. Om du använder för lite härdare kommer det å andra sidan ta extremt länge att torka. Efter omrörning ska du låta lösningen stå i ca 10 minuter.
Bromsoket målas från toppen och ned. Se alltid till att färgen inte rinner. Målning med en borste gör alltid att streck syns i färgen, vilket kompenseras för med ett andra lager. Oavsett vad så kräver färgen på bromsoken en lång torktid även när korrekt mixningsproportioner använts. Det andra lagret bör inte appliceras förrän efter 3 – 4 timmar. Under tiden så kan målarborsten och skålen som använts för mixning ha torkat ut helt. För att göra en ny blandning lämpar sig en ren och tom yoghurtburk. Det andra lagret ger bromsoket sin slutgiltiga finish.

Se till att det andra lagret hårdnar fullt ut. Nu kan bilen monteras ihop igen. Glöm inte sensorerna!

Blanda beläggning enligt instruktioner

Tips: Även konsolen kan fräschas upp. När du gör detta i en kontrasterande färg ger du din bils utsida en speciell touch.

Detaljerna gör skillnaden!

målat bromsok är en liten men effektiv detalj

Ett målat bromsok är en liten men effektiv detalj som kan förändra din bils generella utseende. Med lite ansträngning och billiga verktyg kan du ge din bil en optimal touch. Och därtill: målade bromsok ökar din bils andrahandsvärde.

Foto: NONGASIMO, BACHTUB DMITRII, Pixotico, jennyt, ra3rn, Sudheer Sakthan, trinityfoto, MR.YURANAN LAKHAPOL, Ksander / shutterstock.com