Länkarmen (kontrollarmen) är en del av styrningsgeometrin som kopplar framhjulet till bilens chassi. Länkarmen är mycket rörlig med möjlighet till sidospel, vilket är tack vare dess lager. Dessa lager eller bussningar består av en solid gummimuff som är fastpressad mot kontrollarmen. När gummit blir skört genom yttre påverkan eller överdrivet åldrande, förlorar länkarmen sin stabilitet.
Defekter på länkarmen
Länkarmen är en massiv komponent gjord av svetsad metall. Så länge som den inte utsätts för överdrivna belastningar eller korrosion, kan nästan ingen skada uppkomma. Dess svaga punkt är de ihoppressade bussningarna. Fastän de är gjorda av massivt gummi kan de slitas med tiden, utveckla sprickor och förlora elasticitet. Som ett resultat av detta är inte längre kontrollarmen rätt ansluten till framhjulet och dess rörlighet blir nedsatt. Istället så orsakar den slitna länkarmen oönskat frispel av hjulet. Detta kan visa sig som följande tecken:
– bilen håller inte längre ett rakt spår (felrättning)
– varje gupp på vägen orsakar ljud
– styrningen är väldigt “svampig”
– bilen har en ökad tendens till att gira
– tjutande däck
– ökad ensidig förslitning på framdäcken
Allt som allt så är en utsliten länkarm mer än bara ett irritationsmoment. Det orsakar dyra skador och påverkar allvarligt körsäkerheten. Därför är det en komponent som ska ersättas utan dröjsmål.
Länkarm | Premium Kvalitetomedelbart tillgänglig från 114,95 krtill butiken ⇒ |
Vad behöver du?
För ett lyckat byte av en länkarm behöver du följande:
| 1 bilhiss 1 växellådslyft 1 momentnyckel 1 skiftnyckelset 1 ringnyckelset, krökta 1 kontursåg (för bussningen) 1 ny länkarm och 1 ny länkarmsbussning |
Att känna igen en defekt länkarm
En defekt länkarm eller en trasig bussning är lätt att känna igen: den tjocka gummiringen är porös och sprucken. Om defekten klart och tydligt påverkar körkvaliteten är gummibussningen antagligen helt av. Genom att flytta länkarmen upp och ner med en hävarm kan man tydligt se sprickorna.
Bussning och länkarm är tätt sammanfogade och kan därför inte ersättas separat. Av säkerhetsskäl är bussningen fixerad till den svetsade metalldelen. Vid defekter måste hela delen bytas ut. Eftersom länkarmar är väldigt billiga är detta inget problem. Dessutom är det betydligt enklare att byta ut hela kontrollarmen än att pressa bussningar in och ut.
Säkerheten först!
Bytet av länkarm kräver att man arbetar under bilen. En bilhiss är ideal. Om ingen sådan finns tillgänglig kan bilen repareras i en upphöjd position med några ytterligare säkerhetsåtgärder:
– Säkra aldrig bilen med endast en enkel domkraft.
– Placera alltid lämpliga stöd för axlarna under bilen!
– Dra i handbromsen, växla och placera säkerhetskilar under bakhjulen
– Arbeta aldrig ensam.
– Använd inte provisoriska lösningar som stenar, däck eller träbitar.
Ersätta länkarmen – Steg för steg
|
Det här är en allmän beskrivning av bytet av länkarmar och inte en faktiskt reparationsmanual. Vi vill betona att bytet av en länkarm är en uppgift för en certifierad bilmekaniker. Vi tar inget ansvar för fel som uppkommit efter imitering av de beskrivna stegen. |
Kostnader
En enstaka ny länkarm startar på runt 150 kronor. Att köpa ett komplett set är mycket billigare. Ett komplett set för frontaxeln, bestående av
– länkarm
– kopplingsstång
– kulled
– styrstag
– länkarmsbussning
– ledunderstöd
för båda sidorna kostar bara 800-1000 kronor. Ansträngningen att byta ut alla dessa delar är endast något mer än att bara ersätta en länkarm. Efter utbytet av någon av dessa delar måste bilens inriktning kontrolleras ändå och det kan därför vara värt att överväga att ersätta hela axeln i ett svep. Till syvende och sist så åldras komponenterna samtidigt. Om länkarmen börjar fallera kommer sannolikt de andra delarna också att göra detta snart.
Genom ett komplett byte får man en nystart och kan undvika problem i det här området under många år framöver.
Foto: woverwolf, Alraun, dreamnikon, Vasiliy Koval, Alfa Photostudio, Corepics VOF, svariophoto / shutterstock.com


Efter att bilen har säkrats på hissen kan hjulet tas loss på den påverkade sidan.
Kopplingen mellan länkarm och bil beror på typen. Vanligt är en skruvkoppling med en vertikal kopplingsstång, tre bultar på hjulen och två bultar på chassit. En chassibult är vertikal, den andra är horisontell. Fixera muttern med den krökta ringnyckeln för att skruva loss den vertikala bulten. Nu kan bulten skruvas loss från botten.
Ta först loss kontrollarmen på hjulsidan. Dra sedan ut den horisontella chassibulten. Länkarmen är nu fri.
Den nya länkarmen installeras på samma ställe som den förra komponenten. Först kopplas den till hjulet. De tre bultarna på hjulnavet skruvas initialt in med några få varv eftersom komponenten kräver visst spelrum för vidare ihopsättning. Nu kan den horisontella chassibulten sättas in och skruvas in 2-3 varv. Att sätta in den vertikala chassibulten kan vara något knepigt. Oavsett så bör arbetet utföras med försiktighet och skicklighet för att undvika skador på de pressade bussningarna på den nya länkarmen.
Nu höjs framhjulet med domkraften tills stötdämparen är 50% ihoptryckt. Det här är den normala körpositionen. Länkarmens bussning är under normalt tryck och inte överdrivet belastad. Nu kan alla bultar spännas åt med det föreskrivna vridmomentet.
Till sist sätts framhjulet tillbaka och sätts fast med rätt vridmoment. Ett byte av en länkarm innebär alltid ett ingrepp i styrningens geometri, bilen måste därför föras till en bilverkstad för att kontrollera dess inriktning.
Bussningen kräver inte alltid utbyte. Även fast den separata delen är rätt så billig är dess utbyte mycket komplicerad eftersom det endast är möjligt med specialverktyg. Om du inte har verktyg redan bör kontrollarmen endast bytas ut som en helhet med dess bussning förmonterad.








