Om motorns temperatur hela tiden överskrider den ideala nivån och håller motorn farligt nära dess kokpunkt, är det viktigt att hitta orsaken så snart som möjligt. Att skjuta på det här resulterar oundvikligen i en bränd cylinderpackning. I den här manualen kan du läsa hur du kan få en kylare i motorn under kontroll innan det är för sent.
Arbetstemperatur är grundläggande
En motor måste nå sin arbetstemperatur så fort som möjligt och behålla den på en konstant nivå för att kunna fungera rätt. Huvudorsaken ligger i egenskaperna hos uppvärmd metall. Alla metalldelar i motorn expanderar när de värms upp. Temperaturer som är orsakade av intern friktion och mer specifikt förbränning är mycket höga.
Alla motordelar expanderar därför oundvikligen. För att hindra den uppvärmda motorn från att fastna har alla delar en viss frigång när de är kalla. Den här frigången möjliggör den så kallade glidande passningen så snart som delarna har expanderat optimalt vid arbetstemperaturen. Om motorn skulle kylas för mycket och få den att hamna under arbetstemperaturen, skulle internt slitage ske tidigare. God temperaturkontroll är därför viktigt för att få motorn att uppnå arbetstemperaturen snabbt och hålla den på en konstant nivå.
Den kylande kretsen i en bil
En bil med flytande kylning har två kopplade kylarkretsar. Den lilla kretsen cirkulerar kylmedel genom motorn och en liten slang utanför motorn, vilket gör att motorn kan uppnå rätt arbetstemperatur så fort som möjligt.
Den stora kylakretsen inkluderar kylaren och också expansionstanken. Kopplingen eller valvet mellan de två kylarkretsarna är termostaten som kan hittas vid punkten där de tre slangarna möts. Termostaten är ett automatiskt valv som öppnas eller stängs beroende på kylmedlets temperatur.
![]() Kylare | Snabb leveranstill anbudsprisetKöp online ⇒ |
Kylarfaserna i en bil är:
Motorn kall → lilla kylarkretsen aktiv → motorn kyls inte |
Motorn når arbetstemperatur → termostaten öppnas → kylaren dämpar kylmedlets temperatur |
Motortemperaturen når kylmedlets övre toleransgräns → kylarfläkten går igång. |
Motorn överstiger arbetstemperaturen → ljuset för att kontrollera motorn tänds. |
Motortemperaturen fortsätter stiga → expansionstanken går sönder, kylmedelsslangen går sönder, trycklättnadsvalvet öppnas (beroende på biltyp) |
Bilen fortsätter köra → kolvarna fastnar i cylindrarna, cylinderpackningen brinner igenom – motorn är förstörd, bilen står still. |
Om motorns varningssignaler ignoreras alltför länge kommer den förr eller senare att förstöra sig själv.
Leta efter orsaken till överhettande motor
En överhettande motor kan ha tre orsaker:
– motorn läcker kylmedel
– kylmedelskretsen är trasig
– kylningsprestandan är otillräcklig
Förlust av kylmedel sker genom läckage. Läckage kan ske utvändigt likväl som invändigt. Utvändigt läckage är lätt att hitta: följ helt enkelt hela kylningskretsen. Den iögonfallande antifrysmedlet kommer att visa den läckande punkten.
Om det finns en permanent brist på kylmedel men inget läckage kan hittas, kan cylinderns toppackning ha skadats. Det här kommer visa sig som permanent vita avgaser och överdrivet internt tryck i kylarkretsen. En söt doft av antifrysmedel på insidan av bilen indikerar en defekt på interiörens uppvärmningssystem.
Cirkulationen kan äventyras av en trasig termostat, igentäppning av kylarkretsen eller en trasig vattenpump. Termostater kan gradvis sluta fungera. Som är så är det mycket lätt att byta ut dem. Att hitta felet på en igentäppt krets är svårt. Generellt är enda alternativet ett stegvist utbyte av alla slangar och ledningar. Vattenpumpen ska alltid bytas ut enligt underhållsschemat. Det här är en utslitbar del med ett rätt så specifikt livsspann.
Orsaken till den dåliga kylningsprestandan är oftast en trasig kylare, vilket borde vara rätt så uppenbart:
– kylaren är skadad och bucklig
– kylaren är kraftigt korroderad
– kylarspjällen håller på att falla ut.
Om kylaren är allvarligt skadad så borde den bytas ut så snart som möjligt. Av säkerhetsskäl byts termostaten också ut och kylarkretsen rensas igenom grundligt.
Byta ut en kylare
Att byta ut en kylare är inte svårt och reservdelar är inte så dyra som du skulle kunna tro. De är tillräckligt billiga för att vara värda att köpas som nya delar. Egna lösningar med använda kylare från skrothögen rekommenderas inte.
1. Dränera kylmedel![]() |
|
2. Kontrollera kylmedlet Om kylmedlet är smutsbrunt och dunkelt är det förorenat med olja. Den sannolika orsaken är en trasig cylinderpackning eller ett skadat valv. ![]() |
|
3. Byta ut fläkten![]() |
|
4. Ta isär kylarenTa isär kylaren![]() |
|
5. Installera en ny kylare![]() Nu kan kylaren installeras. Fläkten sätts också på plats och kylarkretsen fylls med vatten. Var säker på att du alltid använder rätt antifrysmedel. Att använda fel antifrysmedel kan orsaka skador på packningar och slangar! Efter att kylaren och fläkten blivit installerade och kretsen har fyllt med kylmedel, måste systemet ventileras. |
|
6. Ventilation av kylarkretsen![]() |
|
7. Testa kylarsystemet Kylarsystemet är nu redo att testas med en testkörning. Kylarkretsen fungerar väl när arbetstemperaturen ökar snabbt och håller sig själv på en optimal nivå. När arbetstemperaturen har nåtts, låt bilen gå på tomgång tills fläkten går igång. Vänta inte tills en cylindertopp brinner. Om fläkten inte går igång vid den högsta toleransnivån på arbetstemperaturen, stäng av motorn och låt den kyla av sig. Därefter behöver fläkten inspekteras och repareras.
|
Säker körning med en intakt kylarkrets
En intakt kylarkrets som får regelbundet underhåll bidrar signifikant till säker körning. Inget ä mer avledande än att hela tiden behöva hålla ett öga på arbetstemperaturen. Ifall byte av kylaren sker så är ingående handling värt det för en uthållig lösning. En ny vattenpump, termostat och färskt kylmedel gör bilen redo för många års bekymmerslös körning.
Foto: NosorogUA, Nejron Photo, AppStock, Take Photo, sarawutnirothon, Visionsi, Sexmidnight, Alraun, Denis Tabler / shutterstock.com