Byt ut bilens koppling på egen hand – tips och tricks

Byt ut bilens koppling på egen hand – tips och tricks*

Kopplingen är ingen separat del, utan ett komplext system som ansvarar för kraftöverföringen mellan motorn och växellådan. Det är detta som gör det möjligt för föraren att växla. Hur länge den håller beror till stor del på bilen och din individuella körstil. Genom att följa våra råd kan du exponentiellt förlänga din kopplings livslängd. Dessutom kommer vi att visa dig hur du luftar kopplingen och hur du kör in en ny koppling efter ett byte.

alla symtom som tyder på en defekt kopplingÄr det dags att byta ut kopplingen?

Är det dags att byta ut kopplingenNästan alla symtom som tyder på en defekt koppling uppstår gradvis och brukar generellt inte upptäckas av föraren förrän i ett senare skede.

Alla känner vi väl till det otäcka, slipande ljudet som kan uppstå under växling när anslutningen inte är helt separerad. Om detta inträffar upprepade gånger, även när kopplingspedalen trycks ned helt, är slitaget antagligen ganska omfattande. I de flesta fall är ett byte då ofrånkomligt.

Om det enbart är glapp i kopplingspedalen, vilket får kopplingen att reagera med viss fördröjning och du måste applicera mer kraft än vanligt för att lösgöra den, är detta ett tecken på luft i huvudcylindern. Om du besitter grundläggande tekniska kunskaper kan du lufta den på egen hand. Om du inte längre kan accelerera på grund av att motorn stannar trots att du ger tillräckligt med gas har du troligen råkat ut för ett systemfel.

Kopplingssats till erbjudet pris

Kopplingssats till erbjudet pris

billigt från 137,92 kr

till butiken

Så testar du din bils kopplingsprestanda

Så testar du din bils kopplingsprestandaDu kan kontrollera huruvida kraften i kopplingen fortfarande är tillräcklig genom att utföra ett enkelt test. Ställ din bil på ett plant underlag, stäng av motorn och lägg i handbromsen. Släpp kopplingen och starta motorn på tomgång. Växla till högre växlar. I bästa fall stannar motorn när högsta växeln är ilagd (var försiktig när du växlar). Om ingenting händer är slitaget redan omfattande. Senast i tredje växeln bör kopplingskraften hindra motorn från att gå. Om detta inte sker kan kopplingen inte räddas och du måste köpa en ny.

Lufta kopplingen och justera glappet i pedalenLufta kopplingen och justera glappet i pedalen

Om kopplingskraften fortfarande är tillräcklig trots att du känner ett glapp i pedalen och det krävs extra kraft för att lösgöra den finns det antagligen luft i systemet. De hydrauliska kopplingar som installeras i de flesta moderna bilar kan luftas relativt enkelt. Om du är nybörjare kan du behöva hjälp, men det är inte mycket som kan gå fel bortsett från att mer luft hamnar i systemet. Om du inte lyckas lufta kopplingen kan du besöka en verkstad med tillgång till specialenheter som arbetar enligt principen parallell cirkulation och tar bort 100% av luften.

byta koppling självDu kommer att behöva följande utrustning:

– momentnyckel med passande mutter
– bromsvätska (se bilmanual)
– skruvmejsel
– (möjligen) en domkraft
– en bit slang (helst genomskinlig) och en slangklämma
– en behållare

Byte av en kopplingFörberedelse: Innan du börjar, lokalisera bromsvätskebehållaren och fyll den med passande bromsvätska upp till toppmarkeringen. Detta säkerställer att luften i cykeln byts ut omedelbart.
kostnader för att reparera kopplingen självSteg 1: Be din assistent att sätta sig i bilen. Lägg dig under bilen eller hissa upp passagerarsidan med hjälp av domkraften. Följ växellådan när den kommer från motorns håll. Bakom den hittar du kopplingens slavcylinder. Om du inte lyckas hitta den följer du bromsvätskeslangens riktning. Den bör sluta i huvudcylindern.
Ta bort dammskyddet från luftningsskruvenSteg 2: Ta bort dammskyddet från luftningsskruven genom att försiktigt lirka med skruvmejseln. Alternativt kan du ta bort den lilla klämman genom att sätta i skruvmejseln.
Placera slangen och klämman på den nu synliga luftningsventilens nippelSteg 3: Placera slangen och klämman på den nu synliga luftningsventilens nippel. Fyll behållaren med bromsvätska och häng slangens andra ände i den.
Steg 4: Be din assistent att trampa hårt på kopplingspedalen så att den trycks ned helt. Upprepa denna procedur minst fem gånger. Slutligen måste pedalen hållas nedtryckt.
Öppna ventilen med hjälp av en skruvnyckel och inspektera slangen och behållarenSteg 5: Öppna ventilen med hjälp av en skruvnyckel och inspektera slangen och behållaren. När inga fler bubblor stiger till ytan i bromsvätskan och den rinner ur genom slangen stänger du ventilen.
Steg 6: Upprepa denna procedur tills all luft tömts ur systemet.
släpp kopplingenSteg 7: Stäng ventilen provisoriskt, släpp kopplingen och kontrollera nivån i bromsvätskans behållare. Om den sjunkit fyller du på ny vätska upp till toppmarkeringen.
Steg 8: Stäng ventilen med hjälp av momentnyckeln. Den ska ha cirka 4 Nm vridmoment.
Ta bort slangen och installera dammskyddetSteg 9: Ta bort slangen och installera dammskyddet. Beroende på dess utformning sätts det in eller fästs med hjälp av klämmor.
Steg 10: Växla ett par gånger. Observera hur mycket kraft som måste appliceras på pedalen. Slutligen utför du kopplingstestet som beskrivits tidigare. Om allt är som det ska har luftningen varit framgångsrik.

så är du rädd om din kopplingUndvik skador: så är du rädd om din koppling

I princip är kopplingen designad för att motverka slitage i så stor utsträckning som möjligt när den används korrekt. Detta gäller i synnerhet bilar med automatiska växellådor. Eftersom allting fungerar automatiskt, utan att föraren behöver göra något, har dessa växellådor en livslängd på upp till 300 000 km. De behöver sällan bytas ut ens vid långvarig användning av bilen. För manuella växellådor är situationen helt annorlunda. Deras livslängd ligger på mellan 20 000 och 200 000 km, vilket är en tydlig indikation på hur mycket du kan påverka prestandan med din körstil.
Om du vill behandla din koppling skonsamt bör du observera följande steg:

Tryck ned kopplingen helt: Även om det är svårt och i vissa bilar kan orsaka muskelsmärtor måste du alltid försöka trycka ned kopplingen helt. Anledningen till detta ligger i kopplingens konstruktion: endast genom att trycka ned den helt uppnås den optimala punkten med avseende på materialbelastning, vilket är väsentligt för att kunna växla. Detta gäller även växelspaken. Om du börjar dra i spaken på ett nervöst sätt innan urkopplingen ägt rum för att lägga i nästa växel kommer du inte kunna njuta av din växellåda och koppling särskilt länge.
Släpp pedalen med foten: Det som är väsentligt i racing bör inte förbises i vanlig trafik. Om du håller foten på pedalen för länge efter att du växlat leder detta till mekaniska påfrestningar och förkortar livslängden. Håll den därför nedtryckt så kort tid som möjligt och ta bort din fot från kopplingspedalen omedelbart. Samma sak gäller när du stannar vid ett trafikljus: du behöver inte ha foten på pedalen, utan lägg i friläge och dra åt handbromsen. Vid kortare stopp och i snabb trafik är detta däremot inte nödvändigt. I stora korsningar där du kan bli stående i minst 30 sekunder kan du tänka på detta.
Belasta inte växellådan vid parkering: Detta tips är inte bara skonsamt mot kopplingen utan också mot växellådan. När du parkerar bilen och lägger i friläge och bara förlitar dig på din handbroms minskar du belastningen på växellådan och kopplingen, vilka annars skulle hämma motorn. Ta det lugnt. En välfungerande handbroms håller bilen på plats även när det sluttar. Det är bara om handbromsen är alltför sliten som problem kan uppstå.
Undvik att växla. Brukar du lägga i en högre växel vid trafikljuset även om det står klart att du snart kommer behöva bromsa igen? Om denna vana ingår i din körstil kommer din koppling inte att bli långlivad. ”Undvik att växla” är ditt nya motto. Att köra förutseende är den bästa strategin. Särskilt nyblivna förare kan uppleva svårigheter här. Med tiden kommer du att bli bättre på att bedöma situationer. Till slut kommer du att ha lärt dig att växla minimalt.

Köra in en ny koppling efter ett byteKöra in en ny koppling efter ett byte – så gör du!

Efter att en ny koppling installeratsEfter att en ny koppling installerats kommer verkstaden säkerligen uppmana dig att ”ta det lugnt” framöver. Det finns ett flertal skäl till detta. Till att börja med behöver de mekaniska delarna lite tid på sig för att uppnå optimal harmoni när det kommer till möjliga toleranser. Dessutom behöver olika smörjmedel, såsom fett och olja, lite tid på sig för att sprida ut sig ordentligt i hela systemet. Din koppling går sönder efter cirka 1 000 km. När den gör det måste du göra följande:

Kör på lägsta möjliga varvtal. Du kan lägga i en högre växel även på motorvägen och vänta så länge som möjligt med att växla ned igen. Max 4 000 varv per minut rekommenderas.
Vid start i backe kan du låta kopplingen glida och arbeta med handbromsen. I nödsituationer kan varvtalsgränsen överskridas en kort stund, eftersom belastningen på kopplingen alltid är lägre än med kopplingsglidmetoden.
Under de första 500 kilometerna bör du undvika bogsering av släp eller husvagnar och inte lasta på cykelställ.
Det är inget konstigt om en koppling för oväsen eller nästan får motorn att stanna efter ett byte. Om detta däremot inträffar efter att du kört 1 000 km måste du boka tid på en verkstad snarast eftersom ett installationsfel kan ha inträffat. Det kan vara kopplingslamellens friktionsyta som ligger bakom detta. I detta fall är det möjligt att förbättra friktionsytan genom att köra i uppförsbacke i samråd med verkstaden.

Köp Sachs stötdämpare online

Foto: Thanapun, Iakov Filimonov, AlexLMX, Visionsi, loraks, malkovkosta, Tom Wang / shutterstock.com