En het potatis: bromskonvertering – byta ut en trumbroms till en skivbroms

bromskonvertering - byta ut en trumbroms till en skivbroms

Trumbromsen är en relik inom bilbromsteknologin. Ända tills långt in på 70-talet var den standard för alla bilar. En stor portion av de allvarliga olyckorna förknippade med dessa cylinderkapacitetsgiganter kan spåras till för små och felaktigt konstruerade trumbromsar. Förhoppningsvis förändras detta snart.

Föråldrad och för liten

muskelbilarna

Även de kraftfulla amerikanska muskelbilarna på sent 60-tal hade ofta denna typ av broms – ofta med dödliga konsekvenser.

På den tiden var teknologin för passagerarsäkerheten fortfarande i sin vagga.

Nackdelar hos trumbromsen

Trumbromsdesign

Som namnet indikerar består trumbromsen av en roterande trumma. Dess insida har två inbyggda bromsskor. Vid inbromsning trycker bromsskorna mot trumbromsens insida. Friktionen som utvecklas skapar i teorin den eftersträvade bromseffekten.

Nackdelar hos trumbromsen

Det främsta problemet med trumbromsar är dess oförmåga att avleda värmen som utvecklas från friktionen. Utdragna bromsmanövrar eller nödstopp i höga hastigheter kan göra så att bromstrummans insida överhettas. Värmeansamlingen förhindrar friktionskraften mellan bromsskon och bromstrummans insida, vilket orsakar en förlust av bromseffekt på mellan 50 – 100%

Kontrollera trumbromssystemet

Dessutom är detta system svåråtkomligt för kontroll. Bromstrummans skick kan inte avgöras från utsidan.

  • Sjunger bromscylindern på sista versen?
  • Löses en bromssko upp?
  • Är en returfjäder trasig?
  • Svävs bromstrumman av sitt eget slipdamm?

För att avgöra detta måste hjulet avlägsnas och bromstrumman öppnas. Det är bara då det är möjligt att se vad som är fel med bromsen.

Bromsskor - spara upp till 30%

Bromsskor – spara upp till 30%

från 63,14 kr permanent billigt

beställa online!

Skivbromsar: öppna, säkra, tillgängliga

Skivbromsdesign

Därför har skivbromsen en fördel över dess trummotsvarighet redan från början. Skivan kan absorbera starkare bromskrafter utan att den riskerar att överhettas.

  • Dessutom är den självrengörande och självkylande.
  • Om slitage eller defekter uppstår kan föraren se vad som är fel med bromsen även när hjulet fortfarande är på plats.
  • Däremot är skivbromsens konstruktion komplicerad och dess komponenter tyngre än trumbromsens, vilket gör den dyrare.
  • På grund av detta skedde skiftet från trumbromsar till skivbromsar bara gradvis.
  • Kombinationen av skivbromsar i fronten och trumbromsar där bak förblev standard i 25 år, och det var inte förrän halvvägs in på 90-talet som familjebilar och till och med kompaktbilar gradvis utrustades med skivbromsar på alla hjul.
  • Under en lång tid förlitade sig även sportbilar som BMW på trumbromsar. Särskilt på bilar med mindre än 100 hästkrafter var ekonomin den avgörande faktorn, vilket nu för tiden utnyttjas av erfarna mekaniker. 

Konvertering från trumbroms till skivbroms
– vist och praktiskt?

Konvertering från trumbroms till skivbroms - vist och praktiskt

Uppriktigt talat är det bara förnuftigt att byta ut trumbromsar mot skivbromsar i undantagsfall.

Bromssystemet är specifikt designat för bilen vid konstruktionstillfället. Den traditionella kombinationen av skivbromsar i fronten och trumbromsar där bak är i största allmänhet mer än tillräckligt.

Däremot är en trumbroms vad den är: en teknologisk relik.

främsta problemet med trumbromsar

Trumbromsen har ingen av egenskaperna sportighet, dynamik, eller progressivitet. Fyra bromsskivor med lämpligt målade bromsok och matchande kol- eller aluminiumhjulnav uppdaterar bilens look betydligt. Konverteringen är däremot inte särskilt enkel.

Information innan installation

Informera den tekniska övervakningsföreningen innan du installerar skivbromsarna

Det främsta problemet med denna åtgärd är det massiva ingreppet på systemets fabrikskonstruktion. Besiktningen brukar inte heller uppskatta det.

Därför rekommenderar vi starkt att du tar råd från en pålitlig inspektionsstation. Att investera stora belopp och tid bara för att sluta med en bil som är okörbar är en tuff och dyr läxa, men med ett trick kan besiktarens godkännande med stor sannolikhet vinnas.

Original hellre än finess

skiv trumkombination

Från början var konvertering till skivbromsar på alla fyra hjul hos en familjebil reserverat för modeller med högpresterande motorer. Bilar med mer än 150 hästkrafter hade detta särdrag i början av 90-talet.

För en ägare till en bil med en skiv/trumkombination betyder detta att bakaxeln hos en modell i samma serie som redan har skivbromsar är optimal för konvertering.

Alla godkända komponenter finns tillgängliga i rätt storlek. Utöver konverteringen till fabrikstypen av bromsskivor hos bilar med hög motorprestanda, är alla accessoarer som kan hittas för dessa modeller i tillbehörskatalogen passande.

Brembo Premium bromsskivor till reducerat pris

En risk för de uthålliga

Vi kan dra slutsatsen att konvertering från trumbromsar till skivbromsar är ett uppdrag för hårdhudade bilfanatiker.

varför konvertera trumbromsen till skivbroms?

Alla andra råder vi till att lämna bilen i sitt ursprungliga tillstånd, sälja den eller köpa en annan som är utrustad med fyra bromsskivor ex works. Allt annat bär med sig risken hos att investera massor av tid och pengar i ett projekt som tillslut kanske måste göras ogjort.

Foto: aSuruwataRi, udaix, etraveler, anucha maneechote, Oleksandr Kostiuchenko, BELL KA PANG, Nixx Photography, Golubovy, Dmitry Kalinovsky, gyn9037 / shutterstock.com