Rökiga och illaluktande avgaser – hur känner man igen färger på avgasen?

Rökiga och illaluktande avgaser - hur känner man igen färger på avgasen?

Rök som kommer från bilens avgasrör är normalt. Förbränningsmotorer producerar trots allt avgaser och de behöver hamna någonstans. Normalt sett så är dock det som kommer ur avgasröret knappt synbart. Om röken är färgad bör detta kollas upp, eftersom det kan vara ett varningstecken för förestående skada på motorn. I denna artikeln kan du läsa vad du bör observera gällande avgassystemet.

Förbränningsmotorns funktion

Förbränningsmotorns funktion

Alla förbrännningsmotorer fungerar enligt samma princip: bränsle bränns under högt tryck, vilket leder till en explosion vilket sedan sätter en pistong i rörelse. Denna rörelse fångas av bilens mekanik och leds mot drivsystemet. Det är inte av vikt om det gäller en fyrtakts bensinmotor, dieselmotor eller Wankelmotor. Detta ändrar inte dess fundamentala driftsprincip.

Vad hör hemma i förbränningskammaren?

avgassvarningsfärger

I fyrtaktsbensin- och dieselmotorer är det bara bränsleluftblandningen som äntrar motorn, vilken bränns och sedan leds mot utsläppskontrollen. I tvåtaktsmotorer så som i mindre skotrar, motorsågar och gräsklippare så kommer olja alltid in i förbränningskammaren också. Det är därför man alltid kan se blå rök bakom mindre skotrar. Detta kan inte undvikas. Större skepp har också tvåtaktsdieselmotorer, men dessa spelar ingen roll i vägtrafik. Gamla stridsflygplan hade vatteninjektion. Den plötsliga evaporeringen av vatten syftade till att bättra på prestandan vilket fungerade bra. Denna teknologi var aldrig använd i bilar.

Kort sagt gäller följande: luft och bränsle kan komma in förbränningskammaren, exempelvis sprayad bensin, gas eller diesel. Allt annat har ingen plats i förbränningskammaren. Dieselkontrollsystem använder delvis förbränningskammaren för att bränna sotpartiklar. Detta sker via EGR-ventilen i sugningsområdet. Denna ventil är avsiktligt konstruerad som sådan och har ingen påverkan på färgen på avgasen.

Varningsfärger på avgasen

En ljusgrå till vit färg är normal för de i huvudsak färglösa avgaserna. Typiska färgskiftningar som kan synas på avgasen är:

Vit: utsläppet innehåller vatten
Svart: motorn förbränner för mycket
Blå: olja har trängt in i förbränningskammaren.

Vit rök på grund av fukt

Vit rök på grund av fukt

Vita avgaser indikerar alltid fukt. Innan du får panik bör du först utvärdera situationen. De tjocka, vita böljande molnen av rök och vattenånga återfinns i alla bilar på vintern. När du parkerar bilen och låter den stå några timmar i kylan uppkommer denna effekt naturligt. Avgaserna har attraherat kondens från luften under nedkylningen. En liten vatten genererar 1650 liter vattenånga, vilket är varför den karakteristiska kallstarten är en logisk konsekvens: bara några få centiliter vatten är tillräckligt för synlig bildning av vattenånga. De varma avgaserna torkar ut avgassystemet väldigt fort och den vita fukten försvinner snabbt.

Om avgaserna förblir vita vid körning behöver situationen inspekteras noggrannare. Det enda sättet på vilket vatten kan hamna i förbränningskammaren är via kylsystemet. Kylsystemet pumpar konstant kylvätska genom motorn, bestående av rent vatten och antifrysvätska. Punkten där förbränningskammaren och kylsystemet är nära varandra är topplockspackningen. Om denna bränns kan vatten tränga in i förbränningskammaren. I det fallet kan motortryck penetrera kylsystemet också. Om så är fallet kan avgöras väldigt tydligt genom följande åtgärder:

1. Stäng av motorn
2. Kontrollera vattenslangens tryck
3. Tillåt motorn att kylas ned
4. Öppna locket till expansionstanken eller radiatorn
5. Häll i kylarvätska
6. Kör motorn med öppnad expansionstank eller radiator
7. Observera hur vattnet beter sig
Typiska avgasdefekter

En varm motor utgör alltid en brandfara. Därför bör du aldrig arbeta på en varm motor. När du stänger av motorn, nyp mjukt i kylsystemets tjockaste slang. Om du känner ett tydligt motstånd är detta en stark indikator på tryck i kylsystemet. Detta tryck bör ventileras.

Därför ska du låta motorn kyla ned sig. Locket på expansionstanken eller radiatorn måste öppnas i två steg. Att skruva den en kvart kommer ventilera ut överskottstryck. Om bubblor bildas är topplocket skadat. Då är utbyte det enda alternativet.

Topplockspackning upp till -50% billigare

Topplockspackning

upp till -50% billigare!

Köp online

Svart på grund av felaktig blandning

Svart avgas på grund av felaktig blandning

Svart avgas är en indikator på att förbränningen är för rik på bränsle. Bränslet brinner inte upp fullt ut. Delar av kolvätemolekylerna “förkolnas” och hamnar i avgasen som sot. Generellt så är det elektriska haverier som är orsaken. Lambda-sensorn är precis lika ofta orsaken som defekter på tändstiften. Tändningen kan vara feljusterat. I vilket fall som helst behöver en verkstad ta en titt på detta. Vid fall av svart avgas har du den bästa chansen till billig reparation.

Denso tändstift billigare - bra rabatter på högsta kvalitet

Blå på grund av olja

Blå avgaser på grund av olja

Blå avgaser är en tydlig signal på att olja trängt in i förbrännningskammaren. Många orsaker är möjliga, vilka inte alltid är enkelt fastställda.

Möjliga orsaker är:

– För mycket olja adderad
– Skador på kolvringarna
– Skador på topplockspackningen
– Skador på ventilnålstätningen

Om för mycket olja adderats ökar trycket i oljecirkulationen. Oljan pressas förbi kolven in till förbränningskammaren. Där bränns den vilket orsakar den blå avgasen. De första steget att ta vid fall av blå avgaser är att kontrollera oljenivån. Om den är över maximum har du hittat orsaken. Oljebyte enligt tillverkarens specifikation är rätt tillvägagångssätt.

En orsak till överdosering av olja är felaktig tolkning av oljenivån. Om motorn är varm sprids motoroljan genom motorn. Oljemätstickan är kalibrerad för att ge korrekt information bara när motorn är kall. Därför kan den felaktigt ge intrycket att det är för lite olja i motorn om oljenivån kontrolleras precis efter att motorn stängts av. Vänta alltid 3 till 5 minuter innan du kontrollerar oljenivån.

Kontrollera avgassystemet för läckor

Kolvringarna förseglar kolvarna från cylinderväggarna. Om dessa slits kan olja tränga in i förbränningskammaren, börja brinna där och orsaka blå avgas. Defekter på kolvringarna avgörs av ett kompressionstest. Detta är väldigt billigt och kan göras i garaget. Gängan på ett tändstift skruvas in i en testenhet och motorn körs. Cylinderns interna tryck ger information om kolvringen är skadad. Dess reparation är väldigt dyr eftersom motorn måste monteras ned.

Beställ MAHLE ORIGINAL kolvringset billigare nu
symptom avgas defekta

Om kompressionen och oljenivån är normala vid fall av blå avgas faller nästa misstanke på topplockspackningen. Här gäller även detta: en öppning mellan förbränningskammaren och oljecirkulationen fungerar i båda riktningar. Om oljan har brunvitt skum är topplockspackningen utan tvekan skadad. Det kan visa sig att kylarvätskan har blivit svartbrun från oljan.

hitta avgassläckor

Om oljenivån, kompressionen och topplockspackningen är ok är ventilnålstätningarna den enda möjliga orsaken som kvarstår. Detta är tätningsringar som förseglar ventilerna. De förhindrar smörjolja från att tränga in i förbränningskammaren. 

Gör-det-själv-byte av ventilnålstätningar är bara möjligt genom att avlägsna topplocket. Verkstäder kan hålla ventilerna på plats med hjälp av tryckluft. Efter detta kan ventilnålstätningarna bytas ut utan att behöva avlägsna topplocket. Denna lösningen kan visa sig vara billigare än att försöka sig på bytet själv.

Foto: Chekunov Aleksandr, Vereshchagin Dmitry, Rasulov, Ruslan Kudrin, J. Lekavicius, wittaya changkaew4, Joe Belanger, Dima Sidelnikov / shutterstock.com